Suomen Kansallisoopperan säätiölle ja Pääkaupunkiseudun Partiolaiset ry:lle tunnustusta hyvästä sidosryhmäraportoinnista

Suomen Kansallisoopperan säätiö ja Pääkaupunkiseudun Partiolaiset ry veivät suurten ja pienten yhdistysten ja säätiöiden sarjojen kärkisijat PwC:n Avoin raportti -kilpailussa. Kilpailun raati kehui voittajien raportteja paitsi läpinäkyvyydestä, myös innovatiivisuudesta.

PwC:n nyt jo kymmenentenä vuonna peräkkäin järjestämässä kilpailussa myönnettiin voittajien lisäksi kunniamaininnat Suomen Latu ry:lle ja Emmaus Helsinki ry:lle.

PwC pyrkii kilpailulla edistämään keräys- ja julkisin varoin toimintaansa rahoittavien järjestöjen ja säätiöiden avointa ja läpinäkyvää raportointia.

PwC:n partnerin Samuli Perälän mukaan vuoden 2014 kilpailussa painotettiin erityisesti sitä, miten eri sidosryhmien tarpeet on huomioitu raportoinnissa. Arvioinnissa huomioitiin myös se, etteivät kaikki sidosryhmät tunne ennalta järjestön tai säätiön toimintaa.

”Yksityishenkilöt ja yritykset lahjoittavat vuosittain kolmannen sektorin toimijoille huomattavia summia rahaa tai osallistuvat näiden toimintaan vapaaehtoisina. Avoin ja läpinäkyvä raportointi auttaa lahjoitusten antajia ja toimintaan muuten osallistuneita näkemään, menikö heidän tukensa oikeaan tarkoitukseen.”

”Toisaalta sidosryhmäraportointi tulisi kohdistaa myös toiminnan tuleville tukijoille – esimerkiksi potentiaalisille lahjoittajille tai vapaaehtoistyöntekijöille. Läpinäkyvän ja ymmärrettävän raportoinnin avulla voidaan osoittaa, että järjestö on luotettava toimija ja että se tekee sen minkä lupaa”, Perälä summaa.

Nettisivut täydentävät raporttia

Voittajat valitsi PwC:n ulkopuolinen raati, johon kuuluivat Raimo Hakola, Matti Honkala (pj.), Johannes Koroma, Heikki Lehmusto ja Leena Niemistö.

”Kaikki kilpailussa jatkoon päässeet raportit olivat jälleen todella laadukkaita. Monet kilpailuun ensimmäistä kertaa osallistuneet järjestöt olivat laatineet upeat raportit. Toisaalta oli ilahduttavaa nähdä, että kilpailussa jo aikaisemminkin hyvin pärjänneet järjestöt ovat jatkaneet raporttinsa kehittämistä”, kehuu raadin puheenjohtaja Matti Honkala.

Kilpailussa kiinnitettiin huomiota myös järjestöjen internetsivuilta löytyvään informaatioon ja sen käytettävyyteen sekä raportoinnin innovatiivisuuteen.

”Hyvä vuosikertomus on tarkoituksenmukainen ja ytimekäs paketti, jota nettisivut täydentävät. Raportoinnissa tulisi panostaa myös lukukokemukseen – raportti, jota kukaan ei lue, on turha”, Honkala sanoo.

Arvioinnin kohteena olivat vuodelta 2013 laaditut julkiset raportit, esimerkiksi vuosikertomukset, tilinpäätökset tai toimintakertomukset, joiden avulla yhdistys tai säätiö raportoi toiminnastaan ja taloudestaan. Arvioinnissa kiinnitettiin lisäksi huomiota yhdistyksen tai säätiön internetsivujen keskeiseen sisältöön.

PwC:n Avoin raportti -kilpailuun osallistui tänä vuonna 49 yhdistystä ja säätiötä, jotka raati luokitteli suurten ja pienten sarjaan. Luokittelun kriteerinä käytetään kokonaistuottoja ja varoja sekä operatiivisen toiminnan volyymiä kuvaavia mittareita. Sarjojen voittajat jakoivat 15 000 euron palkintosumman.

Lista Avoin raportti -kilpailun voittajista ja kunniamaininnan saaneista tahoista on nähtävissä osoitteessa www.pwc.fi/ar.

Samuli Perälä, PwC Suomi, Avoin raportti -kilpailun toimikunta, puh. 0400 727 360, samuli.perala@fi.pwc.com

Suomen Kansallisoopperan säätiön vuosikertomus 2013: http://www.ooppera.fi/filebank/2751-Vuosikertomus_2013.pdf

Pääkaupunkiseudun Partiolaiset ry:n vuosikertomus 2013: http://issuu.com/heppu/docs/papavuosikirja_2013

PwC:n laatima Hyvä raportointitapa -julkaisu: http://www.pwc.fi/fi/julkaisut/tiedostot/hyva_raportointitapa_pwc.pdf

PwC auttaa yrityksiä kasvamaan, toimimaan tehokkaasti ja raportoimaan luotettavasti. Suomessa meitä on yli 800 asiantuntijaa ja toimipisteverkostomme kattaa koko maan. Olemme sitoutuneita tuottamaan laadukasta palvelua liikkeenjohdon konsultoinnin, yritysjärjestelyiden, veroneuvonnan, tilintarkastuksen ja muun varmennuksen alueilla. Ota yhteyttä tai lue meistä lisää: www.pwc.fi.

PwC toimii 157 maassa yli 195 000 asiantuntijan voimin. Nimi PwC viittaa joko koko PwC-ketjuun maailmalaajuisesti tai yksittäisiin jäsenyrityksiimme, joista jokainen on oma juridisesti itsenäinen yhtiönsä. Lisätietoja rakenteestamme löydät osoitteesta www.pwc.com/structure.