Yrityskaupat ja listautumiset laskivat merkittävästi Suomessa – valoa näkyvissä jo keväällä

PwC Suomen toimitusjohtaja Kauko Storbacka kertoo, että käsillä oleva kvartaali kuuluu globaalisti yrityskauppa- ja listautumismarkkinoilla koko 2000-luvun huonoimpien joukkoon. Jo ennen kesää on kuitenkin näköpiirissä pientä piristymistä parhaimmat diilit solmitaan historiallisesti heti kriisikauden jälkeen.

Korkotason ja inflaation nousu ovat kurittaneet yrityskauppa- ja listautumismarkkinaa, kun pääomasijoittajien perinteiset arvostusmallit eivät toimi ja rahoituksen saannin ehdot ovat tiukentuneet. Yrityskauppojen määrä Suomessa laski noin kolmanneksella vuoteen 2023 verrattuna ja listautumisaktiivisuudessa nähtiin äkkijarrutus. Koko vuoden aikana Suomessa toteutui vain kaksi teknistä listautumista ja yksi päälistalle siirtyminen.

"Listautumismarkkinat ovat jäässä myös globaalisti, mutta yrityskauppojen suhteen Suomen lasku on ollut kansainvälistä kehitystä rajumpaa. Globaalisti yrityskaupat vähenivät noin 6 prosenttia, tosin kauppojen arvossa tultiin rajummin alas eli noin neljännes. Suomessa laskua oli peräti 34 prosenttia. Yrityskauppojen määrä väheni eniten EMEA-alueella", Storbacka kertoo.

Aktiivisuus kasvaa vuoden toisella puoliskolla

PwC ennakoi Finnish M&A Market Update 2023 -katsauksessaan, että yrityskauppamarkkina vilkastuu Suomessa jälleen vuoden toisella puoliskolla korkotason kääntyessä laskuun ja inflaation tasaantuessa.

"Emme silti odota yrityskaupoissa rakettimaista nousua käynnissä olevankaan vuoden aikana, sillä Suomen markkina on erityisen herkkä koko Euroopan kehityksen suhteen. Arvioidemme mukaan yrityskaupat ja listautumiset vilkastuvat tänä vuonna erityisesti kuluttajaliiketoimintavetoisilla markkinoilla, kuten Ruotsissa. Teollisuusvetoisessa Suomessa voimakkain kasvu ajoittunee vuoteen 2025", PwC:n partneri Ilkka Simula sanoo.

PwC:n tuore Global CEO Survey -tutkimus antaa viitteitä, että seuraavat kolme vuotta olisivat aktiivista yrityskauppojen aikaa.

"Peräti kaksi kolmesta toimitusjohtajasta kertoo, että heidän johtamansa yritys on suunnittelemassa yrityskauppoja seuraavan kolmen vuoden aikana", Simula toteaa.

Listautumisikkuna taas aukeamassa

Listautumismarkkinoiden piristyminen käynnistyy PwC:n arvioiden mukaan Yhdysvalloista ja Aasiasta. Suomessa listautumisia on odotettavissa loppuvuodesta ja vuoden 2025 ensimmäisellä puoliskolla.

"Meillä on Suomessa aika suurikin joukko yrityksiä odottamassa listautumisikkunan uudelleenaukeamista. Näillä näkymin ensimmäisiä uusia listautujia olisi odotettavissa kesän kynnyksellä, mutta ensimmäiset tulijat ovat edelleen niin sanottuja teknisiä listautujia", Storbacka kertoo.

Koska yritysten arvostukset ovat edelleen alhaalla, Storbacka arvioi, että julkisten ostotarjousten määrä säilyy korkealla tasolla myös vuoden 2024 aikana. Suomessa liikkeellä ovat enimmäkseen ulkomaiset ostajat vuoden 2023 tapaan. Historiallisesti Suomessa on ostotarjouksissa nähty noin 33 prosentin preemioita, mutta tällä hetkellä ne liikkuvat yli 90 prosentissa.

Pääomasijoittajat aktivoituvat jälleen

Pääomasijoittajat ovat olleet suhteellisen passiivisia nykyisillä markkinoilla, mikä on johtunut pitkälti korkeasta korkotasosta. Tästä syystä niillä on paljon varoja käytettävissä. Suomen pääomasijoitusyhdistyksen (FVCA) mukaan kotimaisilla buyout- ja kasvusijoittajilla on yli 3,1 miljardia euroa käyttämättömiä varoja. Luku on lähes kaksinkertaistunut vuodesta 2020.

"Odotimme, että pääomasijoittajat olisivat aktivoituneet jo tämän vuoden alussa, mutta nykyinen korkotaso ei edelleenkään kannusta siihen. Näemme kuitenkin merkkejä siitä, että ostajien ja myyjien välinen kuilu arvostusten suhteen alkaa kaventua sijoittajien ja yritysten sopeutuessa uuteen markkinaympäristöön. Pääomasijoittajat ovat myös hyvin tietoisia siitä, että historiallisesti parhaimmat sijoitukset on yleensä tehty heti kriisikauden jälkeen", Simula toteaa.

PwC:n mukaan vuoden 2023 tapaan moni suomalaisyritys jatkaa tänä vuonna liiketoimintaportfolioiden arviointiaan kasvaneiden tuottovaatimusten ajamina. Pääoman käytön uudelleenarviointi on jo johtanut yritysten ydinliiketoimintojen ulkopuolisten toimintojen myynteihin.

Lisää tietoa:

PwC:n Finnish M&A Market Update 2023 -katsaus (liitteenä)
PwC:n Global M&A Industry Trends 2024 -katsaus

Kauko Storbacka, toimitusjohtaja, partneri, PwC Suomi, p. 020 787 7368, kauko.storbacka(at)pwc.com

PwC:n tarkoitus on rakentaa yhteiskuntaan luottamusta ja ratkaista merkittäviä ongelmia. Autamme yrityksiä kasvamaan, toimimaan tehokkaasti ja vastuullisesti sekä raportoimaan luotettavasti jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä. Apunasi on Suomessa 1 350 asiantuntijaa ympäri maan. Palveluitamme ovat liikkeenjohdon konsultointi, yritysjärjestelypalvelut, veroneuvonta, lakipalvelut, riskienhallinta, tilintarkastus ja muut varmennuspalvelut. Lisää tietoa: www.pwc.fi

PwC toimii 151 maassa yli 360 000 asiantuntijan voimin. Nimi PwC viittaa PwC-ketjuun ja/tai yhteen tai useampaan sen jäsenyritykseen, joista jokainen on oma itsenäinen yhtiö. Lisää tietoa: www.pwc.com/structure