Raisio-konserni ja Yara Suomi yhteistyöhön ympäristön parhaaksi

Raisio Oyj, lehdistötiedote, 15.8.2011 klo 14.00

RAISIO-KONSERNI JA YARA SUOMI YHTEISTYÖHÖN YMPÄRISTÖN PARHAAKSI

Raisio Oyj  ja Yara Suomi Oy ovat sopineet yhteistyöprojektista, jonka tavoitteena on vähentää Raision sopimusviljelyn ympäristövaikutuksia ja samanaikaisesti varmistaa hyvä satotaso oikealla lannoituksella.

Yhteistyöprojektin tärkeimmät tavoitteet ovat peltoviljelyn hiilijalanjäljen sekä vesistöjen ravinnepäästöjen pienentäminen erikseen määritellyissä kohteissa. Tavoitteena on myös etsiä yhdessä keinoja valkuaisomavaraisuuden kasvattamiseksi. Pääpaino on rypsin ja rapsin satotason nostamisessa sekä viljelyvarmuuden lisäämisessä, mikä auttaisi nostamaan viljelyalaa merkittävästi seuraavan viiden vuoden aikana. Myös muiden valkuaiskasvien (härkäpapu, herne ja lupiini) viljelyn edistäminen on yksi keskeisistä tavoitteista. Suomen valkuaisomavaraisuus on edelleen vain  25 %, ja tästä syystä suuri osa mm. rehujen valkuaisena käytettävästä rypsi- ja rapsirouheesta on tuontitavaraa.

Raisio on kestävän ruokaketjun aktiivinen kehittäjä. Tavoitteenamme on parantaa mitattavan faktatiedon pohjalta omaa ja koko ketjun toimintaa sekä siten vähentää ruoantuotannon ympäristövaikutuksia. Raisio on kehittänyt viljelyn suljettu kierto
-järjestelmän (CCC®), joka sisältää mittarit peltoviljelyn ekotehokkuuden (EkoPlus), hiilijalanjäljen (HiiliPlus) ja vesijalanjäljen (VesiPlus) mittaamiseen. Raision viljakauppayksikön johtaja Pasi Lähdetie kertoo, että hyvän sadon tuottavassa ja ympäristöä säästävässä peltoviljelyssä kaikki tuotantopanokset hyödynnetään tehokkaasti, myös lannoitteet. ”Hyvä sato on parasta ympäristönsuojelua.”

Yara on uuden teknologian ansiosta onnistunut merkittävästi pienentämään lannoitteiden hiilijalanjälkeä. Katalyyttiteknologian avulla typpihappotehtaiden ilokaasupäästöjä on kyetty vähentämään jopa 90 %. Uuden teknologian ansiosta Yaran lannoitteiden hiilijalanjälki on pienentynyt kokonaisuudessaan 35–40 %. Maatalouden ympäristövaikutuksia voidaan edelleen parantaa optimoimalla lannoitteiden käyttöä ja saavuttamalla hyvä sekä laadukas sato.

”On tärkeää, että elintarvikeketjun eri toimijat yhdessä etsivät ratkaisuja puhtaan, turvallisen ja ympäristöystävällisen suomalaisen ruokaketjun turvaamiseksi ja tästä kehitysprojekti Raision kanssa on hyvä esimerkki”, toteaa Yara Suomen toimitusjohtaja Tero Hemmilä.

Projektin tavoitteiden toteuttamiseksi Raisio on myös ottanut Yaran matalan hiilijalanjäljen lannoitteet myyntiin.

Johtaja Pasi Lähdetie, Raisio Oyj, viljakauppayksikkö, p. 050 3609075
Toimitusjohtaja Tero Hemmilä, Yara Suomi Oy, p. 0400 522012