ENNÄTYSREKISTERÖINNIT RENAULT -YHTYMÄLLE VUODEN 2016 ENSIMMÄISELLÄ VUOSIPUOLISKOLLA

• Renault yhtymän autoja rekisteröitiin kokonaiset 1,57 miljoonaa, joka tarkoittaa 13,4 % kasvua edellisen vuoden samaan ajankohtaan verrattuna. Tämä on Renault ja Dacia -mallien myyntiennätys puolen vuoden ajalta.

• Yhtymän rekisteröinnit kasvoivat Euroopassa 14 %, mikä ylitti markkinan (+9,6 %) kasvun. Renaultin uudistuneella mallistolla oli merkittävä rooli kasvulukemissa. Enemmän kuin yksi kymmenestä rekisteröidystä autosta Euroopassa oli joko Renault tai Dacia -merkkinen.

• Euroopan ulkopuolella yhtymän rekisteröinnit kasvoivat 12,5 % erityisesti vahvalla suorituksella Afrikan / Keski-Idän ja Intian alueilla. Kaikilla alueilla myynti kasvoi kokonaismarkkinaa enemmän.

• Suomessa Renault henkilöautojen rekisteröinnit kasvoivat 50,4 % ja tavara-autojen peräti 91,5 % edellisen vuoden samaan ajankohtaan, merkittävästi markkinan kasvua enemmän.

• Renault palkitsi Suomen maahantuojan vuoden 2015 erinomaisesta suorituksesta yhtenä Renaultin parhaimmista maahantuojista maailmassa.

Euroopassa yhtymän rekisteröinnit jatkoivat kasvuaan kokonaismarkkinaa nopeammin. Rekisteröinnit olivat yhteensä 968 603 autoa, osoittaen 14 % nousua markkinalla, joka kasvoi 9,6 %. Yhtymän markkinaosuus Euroopassa nousi 10,6 prosenttiin.

Renault-merkin rekisteröinnit kasvoivat 15,6 % uudistuneiden Kadjar, Espace, Talisman ja Megane -mallistojen ansiosta. Clio on toiseksi myydyin auto Euroopassa ja Captur segmenttinsä myydyin auto. Renault sähköautojen markkinaosuus on 27 %.

Dacia rekisteröinnit kasvoivat 9 % ja saavuttivat uuden myyntiennätyksensä.

Suomessa Renaultilla on kolmas voimakas kasvun vuosi käynnissä. Henkilöautojen myynti kasvoi 1539 kappaleeseen, jolloin kasvua edelliseen vuoteen oli 50,4 %. Tavara-autoissa kesäkuu oli huikea rekisteröintikuukausi, jolloin Renault tavara-autoja rekisteröitiin kolmanneksi eniten. Puolen vuoden aikana Renault tavara-autojen kasvua on peräti 91,5 %.

Renault on Suomen eniten ostetuin ranskalaismerkki niin henkilö- kuin tavara-autoissa.

RENAULT TEHDAS PALKITSI SUOMEN MAAHANTUOJAN

Renaultin Suomen maahantuoja, Nordic Automotive Services, palkittiin juhlallisessa tilaisuudessa Pariisissa erinomaisesta vuoden 2015 suorituksesta. Vuonna 2015 kasvua oli henkilöautoissa peräti 63 % ja tavara-autoissa 39 %. Renault oli niin prosentuaalisesti kuin kappalemääriltään suurin kasvaja viime vuonna Suomen markkinoilla (HA+PA).

Kuvassa Max Missana (Renault director of importers), Nordic Automotive Services Oy:n toimitusjohtaja Heikki Vuorinen, Thierry Koskas (SVP Sales & Marketing Group Renault) ja Bassadone Automotive Groupin omistaja George Bassadone.

REKISTERÖINNIT PC-LCV ALUEITTAIN

YTD end of June*
  2016 2015 % variation
France 361 670 325 360 11,2 %
Europe** (outside France) 606 933 524 076 15,8 %
Total France + Europe 968 603 849 436 14,0 %
Africa Middle East India 208 690 151 041 38,2 %
Eurasia 165 511 159 189 4,0 %
Americas 158 191 163 288 -3,1 %
Asia Pacific 66 725 59 168 12,8 %
Total outside France + Europe 599 117 532 686 12,5 %
Worldwide 1 567 720 1 382 122 13,4 %

* Total registrations at end of June ** EU (28 countries - Bulgaria & Romania) + Balkans (5 countries) + Iceland, Norway & Switzerland

REKISTERÖINNIT MERKEITTÄIN

Riitta Leskinen
Tiedotus- ja markkinointipäällikkö
050-568 5829

Renault- ja Dacia-henkilö- ja -tavara-autojen sekä varaosien maahantuojana Suomessa toimii Nordic Automotive Services Oy. Vuonna 2015 Renault henkilö- ja tavara-autoja myytiin maailmanlaajuisesti 2,2 miljoonaa ja Dacia henkilö- ja tavara-autoja 550 000 kpl.