Groupe Renaultin viisivuotissuunnitelma – RENAULTIN UUSI AALTO

• ”Nouvelle Vague” eli uusi aalto tuo Renaultin uuden tuulahduksen autoalalle. Yhtiö vahvistaa nimeään teknologisesti edistyksellisenä, palveluhenkisenä ja puhtaaseen energiaan keskittyvänä merkkinä.
  • Vuoteen 2025 mennessä esitellään 14 uutta mallia, joista seitsemän on sähköautoja ja seitsemän sijoittuu C/D-segmenttiin. Kaikissa uusissa malleissa on joko täyssähkö- tai hybridiversiot.
  • Nyt esiteltävä Renault R5 prototyyppi osoittaa, miltä Renaulution näyttää käytännössä tuotteissa.

Groupe Renault jakaa toimintansa neljään liikeyksikköön, joilla konserni tuo uutta ajattelua eurooppalaiseen autoteollisuuteen. Renault jatkaa päämerkkinä ja se siirtyy kilpailemaan nykyistä vahvemmin perheautoluokissa. Alpine vastaa tästä eteenpäin urheiluautojen valmistuksesta ja kaikesta kilpatoiminnasta Formula 1 mukaan luettuna. Uutena yksikkönä on liikkuvuuspalveluja tuottava Mobilize. Konsernista kehitetään teknisempi ja palvelukeskeisempi keskittyen samalla puhtaan energian käyttöön.

Groupe Renault esitteli strategisen suunnitelmansa, Renaulution, joka kertoo yhtiön päämääristä seuraavien viiden vuoden aikana ja siitä eteenpäin. Renault vastaa automarkkinoiden muutokseen ja haasteeseen Renaulutionilla. ”Nouvelle Vague” eli uusi aalto tuo Renaultin uuden tuulahduksen autoalalle. Yhtiö vahvistaa nimeään teknologisesti edistyksellisenä, palveluhenkisenä ja puhtaaseen energiaan keskittyvänä merkkinä. Renault haluaa jatkaa markkinajohtajana ympäristön huomioon ottavaa energiaa käyttävien autojen valmistajana tuomalla sähköistettyjä ja vedyllä toimivia ratkaisuja sekä tarjoamalla vihreimmän malliston Euroopassa vuonna 2025.

Vahva lähtökohta

Edistyksellisyys on ollut Renaultin vahvuuksia koko sen 120 vuoden historian ajan. Uudelle aallolle on vankka perusta, sillä Renault on sähköautoissa Euroopan markkinajohtaja yli kymmenen vuoden kokemuksella ja 300 000 auton myynnillä. Renault on myös kehittänyt E-TECH -hybriditekniikan, jolle on myönnetty yli 150 patenttia ja jonka perustana on pitkä kokemus F1-maailmassa. Renaultin Software Factory on koonnut yhteen toistatuhatta sovelluksiin ja tietokoneisiin erikoistunutta insinööriä ja sen toimintaa vahvistetaan. Ainutlaatuinen Flinsin Re-Factory on Euroopan ensimmäinen kierrätykseen erikoistunut tehdas, joka kuvaa Renaultin modernia ajattelua. Ja kaikki tämä on vasta alkua…

”Me Renaultilla käsitämme muutoksen ja vaikeudet, minkä takia luomme ”Uuden aallon”. Se tuo uutta ajattelua autoteollisuuteen. Haluamme kehittyä nykyistä vahvemmin uuden energian merkiksi. Vahvistamme asemamme sähköautoissa Electro Pole -projektilla ja investoimme vetyyn tulevaisuuden polttoaineena. Tekniikassa uskomme yhtiön sisällä tehtäviin innovaatioihin ja Software Républiquen avoimen ekosysteemin avulla kehitämme eurooppalaisen huippuosaamisen tiedon käsittelyssä ja kyberturvallisuudessa. Ankkuroimme tulevaisuuden visiomme Ranskaan. Merkkinä meidän sielumme ja vahvuutemme on historiassamme.

Uusi R5 edustaa Uutta aaltoa puhtaimmillaan: se on vahvasti yhteydessä historiaansa ja samalla se edustaa tulevaisuutta tehden sähköautoista suosittuja.”

Luca de Meo, Groupe Renaultin pääjohtaja

Renault Euroopan ja maailman huipulla

Renault haluaa kehittyä tekniseksi merkiksi. Tavoitteena on luoda maailman johtava ekojärjestelmä, jossa voidaan suunnitella edistyksellisiä ratkaisuja valmistajille ja alihankkijoille eurooppalaista osaamista korostaen. Työn tuloksena Renaulteissa on tulevaisuudessa huippuluokan keinoäly ja kyberturvallisuus.

Palvelevana merkkinä Renault kehittää parhaan liitettävyyden ja asiakkaan elämää helpottavat sovellukset. Vuonna 2022 esitellään uusi tieto-viihdejärjestelmä My Link, johon kuuluu mm. integroitu Google. Renault tuo ensimmäisenä autonvalmistajana Googlen palvelut suuren yleisön saataville.

Puhtaan energian merkkinä Renault on lähtenyt jo haastamaan hybridimarkkinoita hallinneet autonvalmistajat vallankumouksellisella E-TECH -teknologiallaan. Samalla Renault haluaa pitää valta-asemansa sähköautomarkkinoilla uusilla malleilla, jotka tehdään kahdelle sähköperusrakenteelle, CMF-EV:lle ja CMF-B EV:lle. Tulevaisuudessa esitellään myös vedyllä toimivia pakettiautoja. Päämääränä on ympäristön parhaimmin huomioon ottava mallisto Euroopassa.

Renault haluaa säilyttää johtopaikkansa B-segmentissä ja nousta takaisin myös kärkikamppailuun luokkaa ylempänä C-segmentissä. Vuoteen 2025 mennessä esitellään 14 uutta mallia, joista seitsemän on sähköautoja ja seitsemän sijoittuu C/D-segmenttiin. Kaikissa uusissa malleissa on joko täyssähkö- tai hybridiversiot. Tavoitteena on, että tuolloin 45 prosenttia myynnistä tulee suurempien autojen luokista.

Renault 5 Prototype: ikoni syntyy uudelleen erittäin moderninaRenault 5 Prototype on osoitus siitä, että yhtiö haluaa tuoda tärkeän ja nopeasti suosiotaan kasvattavan sähköauton kaikkien saataville. Näppärän kokoinen kaupunkiauto tuo yhden Renaultin ajattomista menestystarinoista tähän päivään ja tulevaisuuteen täysin sähköisenä. Kuten muotoilujohtaja Gilles Vidal kuvailee autoa: ”Renault 5 Prototypen muotoilu perustuu R5:een, ikoniseen malliin historiastamme. Koemalli on moderni ja siinä on kaikki tämän ajan merkittävät tekijät: urbaani, viehättävä, sähköauto.”

Alpinessa yhdistetään kaikki urheilullisuus

Uudessa Alpinessa yhdistävät voimansa Alpine, Renault Sport Cars ja Renault Sport Racing. Uusi Alpine käyttää hyväkseen korkeatasoisen teknisen taidon ja autourheilun intohimon kehittäessään nopeita, aitoja ja ylellisiä urheiluautoja. Tulevaisuudessa kaikki Alpinen valmistamat urheiluautot ovat myös sähköautoja.

Uuteen Alpineen kuuluu nykyinen Alpine, joka valmistaa Dieppessä erinomaisia, kevyitä ja nopeita A110-urheiluautoja. Renault Sports Cars on kolmensadan ihmistä käsittävä tiimi, joka on luonut legendaarisia urheiluautoja, kuten R5 Turbo, Clio V6, Mégane RS Trophy ja nykyinen Alpine A110. Renault Sport Racing pitää sisällään samannimisen F1-tiimin ja se työllistää toistatuhatta ihmistä. Heidän joukossaan on maailman parhaita aerodynamiikan taitajia, mekaanikkoja ja moottorien kehittäjiä. Formula 1 antaa valtavan mahdollisuuden markkinointiin ja tehdä Alpine tunnetuksi kaikkialla maailmassa.

Alpinen unelmien autotalli

Uuden organisaation myötä ja Groupe Renaultin sekä sen allianssikumppanien kautta saatavan synergian avulla Alpinen valikoima laajenee upeaksi perheeksi, jossa on vain sähköautoja. Mallistoon kuuluvat B-segmentin pieni viistoperä, joka tehdään CMF-B EV -perusrakenteelle. Suurempana vaihtoehtona on C-segmentin katumaasturi, joka suunnitellaan CMF EV -perusrakenteelle. Nykyisen A110:n korvaa sähköurheiluauto, joka kehitetään yhteistyössä Lotuksen kanssa.

Osana Alpinen kehitystä Groupe Renault ja Lotus Group ovat allekirjoittaneet aiesopimuksen yhteistyömahdollisuuksien kartoittamisesta. Yksi tulevaisuuden ajatuksista on luoda yhdessä sähköurheiluauto. Alpinen ja Lotuksen tiimit tutkivat, miten auton suunnittelu, muotoilu ja kehitys voitaisiin toteuttaa yhdessä.

Mobilize keskittyy monipuoliseen liikkuvuuteen

Täysin uusi yksikkö Groupe Renaultissa on Mobilize, joka vastaa monipuolisesti tulevaisuuden liikkuvuuden haasteisiin. Ajatuksena on tehdä mahdolliseksi ihmisten ja tavaroiden siirtyminen paikasta toiseen autolla tai ilman autoa täyttäen kaikkien asiakasryhmien odotukset. Mobilizen tavoitteena on yhdistää tehokkaasti liikkuvuus, energian säästäminen ja tiedonhallinta.

Konkreettisena ajatuksena tulevaisuuden liikkumisesta on yhteiskäyttöön suunniteltu Mobilize EZ-1. Siinä kiteytyy Mobilizen visio muotoilusta, jossa asiakkaan palvelu on keihään kärkenä. Kaksipaikkaisessa vain 2,3 metriä pitkässä taajamiin tarkoitetussa EZ-1:ssä käyttäjä maksaa vain ajoneuvon käyttöajasta tai matkasta. EZ-1 -prototyypissä on edistyksellinen akkujen vaihtojärjestelmä vaihtoehtona perinteiselle latausinfrastruktuurille. Akkuja vaihtamalla ajoneuvo voi olla lähes koko ajan liikkeellä.

Lue lisää strategiasuunnitelmasta oheisesta Groupe Renaultin kansainvälisestä tiedotteesta