PALJON RENAULT UUTUKSIA MYÖS VUONNA 2017

Renaultin myynti on kolmessa vuodessa kasvanut Suomessa yli kolminkertaiseksi ja uuden malliston myötä kasvun odotetaan jatkuvan edelleen. Tammikuussa aloitettiin uuden Scénicin ja Grand Scénicin myynti ja katumaastureiden valikoima kasvaa syksyllä kookkaalla Koleoksella. Suurta innostusta herättänyt Zoe Z.E. sähköauto saapuu meille maaliskuussa ja syksyllä se saa rinnalleen Kangoo Z.E:n pakettiautomarkkinoille.

Maailmanlaajuisesti Renault-yhtymä kasvatti myyntiään jo neljättä vuotta peräkkäin ja sen valmistamia autoja rekisteröitiin vuonna 2016 yhteensä 3 182 625 kappaletta. Edellisvuoteen verrattuna määrä oli peräti 374 000 autoa suurempi, mikä tarkoittaa komeaa 13,3 prosentin kasvuprosenttia.

Euroopan henkilöautomarkkinoilla Renaultin kasvu oli valtamerkkien joukossa suurin, mihin päästiin uudistuneella mallistolla. Pikkuautojen luokassa säilytettiin johtopaikka Clion ja Capturin avulla. Sähköautomarkkinoilla Renault oli ykkönen sekä henkilö- että pakettiautoissa. Tavara-autoissa Renault ylsi Euroopassa hienoon 9,9 prosentin kasvuun päätyen 296 187 kappaleen rekisteröintiin ja 14,8 prosentin markkinaosuuteen. Renault oli sekä henkilö- että tavara-autoissa Euroopan toiseksi myydyin automerkki.

Suomi on maailmanlaajuisesti tarkastellen pieni automarkkina, mutta täällä tehtiin hyvää työtä Renaultin menestyksen hyväksi. Vuoden 2013 jälkeen Renault-henkilöautojen rekisteröintimäärä on melkein nelinkertaistunut ja pakettiautoja rekisteröintiin viime vuonna lähes kolme kertaa enemmän kuin kolme vuotta sitten. Henkilöautoissa Renaultin markkinaosuus on yli kolminkertaistunut kolmessa vuodessa.

Renault on noussut nopeasti Suomen ylivoimaisesti suosituimmaksi ranskalaismerkiksi niin henkilö- kuin pakettiautoissa. Viime vuonna Renault-henkilöautojen myynti kasvoi 49,4 prosenttia ja pakettiautojen 67,4 prosenttia. Joulukuussa 2016 Renault oli toiseksi eniten rekisteröity automerkki kaikkien aikojen suurimmalla 12,1 prosentin markkinaosuudella. Joulukuussa Renault Clio oli maamme eniten rekisteröity automalli, ja Kadjar löytyi hienosti kuudennelta sijalta.

Mallisto kasvaa edelleen

Viime vuonna Renaultin menestyksen avaintekijä oli niin meillä kuin koko maailmassa nopeasti uudistuva ja kasvava mallisto. Keskikokoisissa katumaastureissa Kadjar oli myynnissä ensimmäisen kokonaisen vuoden. Mégane siirtyi uuteen sukupolveen ja sai rinnalleen ylempään keskiluokkaan upean Talismanin. Uutuustulvan täydensivät Espace sekä Clion syksyinen nuorennusleikkaus.

Alkanut vuosi käynnistyi keskikokoisten tila-autojen luokan synnyttäneen Scénicin ja sen isoveljen Grand Scénicin uuden sukupolven esittelyllä Suomessa. Ne myydään meillä aina kattavalla Zen-varustetasolla tai vielä täydellisemmällä Bose-varustetasolla.

Kevät tuo tullessaan Renault Zoe-sähköauton, joka tarjoaa ensimmäisenä luokassaan pitkän toimintamatkan järkevään hintaan. Virallisen NEDC-normin mukaan lataus riittää neljänsadan kilometrin ajoon, mikä tarkoittaa normaaliajossa kolmensadan kilometrin toimintamatkaa. Zoen parhaita puolia ovat vakiovarusteisiin kuuluva tehokas 22kW laturi ja järkevä 32 990 euron hinta.

Syksyllä Captur ja Kadjar saavat rinnalleen kolmannen Renault-katumaasturin, kun uusi Koleos saapuu Suomeen. Tyylikäs uutuus on luokkaa Kadjaria ylempänä ja se tarjoaa runsaat tilat viidelle matkustajalle ja heidän tavaroilleen.

Pakettiautorintamaan monipuolistuu syksyllä Kangoo Z.E:n myötä, jonka toimintamatka on kasvanut uuden akun ja moottorin myötä aiempaan verrattuna yli 50 prosentilla lähes kolmeensataan kilometriin. Uudistunut malli saa rinnalleen vuoden lopulla kookkaan Master Z.E:n. Lisäysten myötä Renaultin sähköautojen määrä kasvaa jo neljään Suomessa. Renault Alaskan-avolavan myynti alkaa tämän vuoden kuluessa Euroopassa ja Suomeen uutuuden arvioidaan saapuvan loppuvuodesta.

Kellokukantie 2, 01300 Vantaa