Renault KADJAR, seikkailuun suunniteltu

Renaultin ensimmäisen C-segmentin crossover Kadjarin Suomen mallisto ja ennakkomyyntihinnasto on julkaistu.

Kadjar on katumaasturin, farmarimallin ja henkilöauton onnistunut yhdistelmä. Siinä on kaikki todellisen monikäyttöisen crossoverin ominaisuudet. Sen kompaktit mitat (4,45 m pitkä, 1,84 m leveä) ja matala kattolinja (1,60 m) korostavat sen dynaamista olemusta.

Kadjarin mahtava 200 mm:n maavara kertoo, että malli on valmis etenemään huonoissakin ajo-olosuhteissa. Korkealle sijoitettu jäähdyttäjän säleikkö ja SUV-henkiset etu- ja takaosien suojalevyt painottavat seikkailullista luonnetta. Nelipyörävetoisena Kadjar tarjoaa paremman vetopidon hankalissa pito-olosuhteissa. Kuljettaja voi valita parhaan vaihtoehdon kolmesta vetotavasta (2WD, 4WD Auto, 4WD Lock).

Toiminnallisuus

Kadjarin sisätilojen muunneltavuus on monipuolinen ja käyttäjäystävällinen. Esimerkiksi takaistuinten selkänojien kaataminen on tehty helpoksi. Selkänojien kaatovivut on sijoitettu tavaratilaan ja niiden Easy Break -järjestelmä vapauttaa lukituksen ja taittaa 60/40 suhteessa taittuvan selkänojan automaattisesti.

Tavaratilan lattian tasolla on kaksi vaihtoehtoista korkeutta. Lattiasta saadaan täysin tasainen, jolloin se on omiaan suurikokoisten tavaroiden kuljettamiseen. Toisessa lattia-asennossa tavaratila kasvaa suurimpaan mittaansa ja on peräti 472 dm3 VDA vetoinen. 527 litraa, kun kaikki tilat tavaratilan suojaverhon alla otetaan käyttöön. Tavaratila voidaan myös jakaa kahteen tai kolmeen osaan, jotta tavarat pysyvät paremmin paikoillaan.

Tilaa matkustajille

Sisätilat tarjoavat vaikuttavan avaruuden. Takana pääntilaa on jopa 910 mm ja kyynärtila on 1455 mm:n levyinen. Kummatkin lukemat ovat segmentin parhaitten joukossa. Keskikonsolissa on paljon käyttökelpoista säilytystilaa, jota matkustamossa on kaiken kaikkiaan 30 litraa, 7,5 litraa säilytystiloista on tilavassa hansikaslokerossa.

Renault Kadjar tarjoaa ajamisen ilon ja mukavuuden samaan tapaan kuin henkilöauto. Kadjar on myös helppo käsiteltävä, sen kääntöympyrän halkaisija on vain 10,72 metriä, joten se soveltuu erinomaisesti myös kaupunkiajoon.

Kuljettajaa avustavia järjestelmiä

Renault Kadjarissa on lukuisia kuljettajan tehtäviä helpottavia ja auttavia järjestelmiä: aktiivinen hätäjarrutusavustin (AEBS), kaistavaroitin, liikennemerkkitunnistin ylinopeusvaroittimella sekä sokean kulman varoitin. Lisäksi saatavilla on myös Easy Park -pysäköintiavustin, jonka avulla parkkeeraus onnistuu ohjauspyörään koskematta. Järjestelmä avustaa kolmessa eri pysäköintitilanteessa; vinoparkkeeraus, taskupysäköinti ja ruutupysäköinti. Saatavilla on myös etu-, taka- ja sivuestevaroitin, peruutuskamera, mäkilähtöavustin sekä nopeudenrajoittimella varustettu vakionopeussäädin.

Suomen mallistossa saatavilla on kolme varustetasoa; Life, Zen ja Bose. Varusteluvaihtoehdot ovat vaikuttavia sekä mukavuus- että turvallisuusnäkökulmista tarkasteltaessa. Erityisesti auton toimintoja silmällä pitäen kehitetty, äänikomennoilla* toimiva Renault R-Link 2 ® -multimedia-järjestelmä tuo tiedonvälitys- ja äänentoisto-ominaisuuden entistä pidemmälle. Kosketusnäyttö toimii myös eri järjestelmien hallintapaneelina ja selkeän käyttöliittymän ansiosta muun muassa kuljettajan apujärjestelmien säädöt onnistuvat helposti.

Kadjarin moottorivaihtoehdot ovat:

• TCe 130 bensiiniturbo

on turboahdettu 1,2-litrainen voimanpesä, joka teho/vääntö vastaavat vapaastihengittävän kaksilitraisen moottorin ominaisuuksia. Sen teho on 130 hv ja vääntö 205 Nm 2000 r/min. 90 % väännöstä on käytössä 1500 r/min lähtien ja 100% 2000 ja 3000 r/min välillä. Polttoaineen suorasuihkutus parantaa polttoaineen kulutusta ja pienentää haitallisia päästöjä. TCe 130:n polttoaineen kulutus on 5,6 l/100 km ja CO2-päästöt 126 g/km. Tämän moottorin yhteydessä käytetään kuusivaihteista manuaalivaihteistoa.

• dCi 110 dieselturbo – manuaali- ja EDC –automaattivaihteistot
    Moottorin CO2-päästöt ovat vain 99 g/km ja polttoaineen kulutus on niin pieni kuin 3,8 l/100 km (yhdistetty NEDC) sekä manuaali- että EDC-automaattivaihteistolla varustettuna. Uutta tässä jo 1,3 miljoonan yksikön valmistusmäärän saavuttaneessa moottorissa on päästöjä 3 % vähentävät teräsmännät. dCi 110 moottori on saatavana kuusivaihteisella vaihteistolla sekä manuaaliversiona että automaattina. Manuaalivaihteistolla dCi 110 tuottaa 260 Nm:n vääntömomentin 1750 kierroksella. Hyvä tulos on saavutettu muun muassa polttoaineen suihkutusta ja palamisjärjestelmää kehittämällä sekä innovatiivisella turbotekniikalla.

• dCi 130 dieselturbo
    Moottorissa on huikea 320 Nm:n vääntö jo 1500 kierroksesta lähtien ja dieseliksi se kipuaa 4500 kierroslukuun haluttaessa hyvin nopeasti. Suomeen dCi 130 tulee nelivetoisena ja se on varustettu kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla. Polttoaineen kulutus on 4,3 l/100 km ja CO2-päästöt 113 g/km.

Ennakkomyyntihinnat

Energy TCe 130 Life  23 390 €
Energy TCe 130 Zen 24 990 €
Energy dCi 110 Zen 26 990 €
Energy dCi 110 EDC-aut. Zen 28 490 €
Energy dCi 130 4WD Zen   31 990 €
Energy TCe 130 Bose 27 990 €
Energy dCi EDC-aut. Bose  31 470 €
Energy dCi 130 4WD Bose 34 980 €

Ensimmäiset esittelyautot saapuvat jälleenmyyjäliikkeisiin loppukesästä.

Lataa hinnasto tästä linkistä