Renault kiihdyttää kansainvälistä kasvuaan

Vuonna 2012 Renault-konserni myi ennätykselliset 1 279 598 ajoneuvoa Euroopan ulkopuolisilla markkinoilla.  Kansainvälistä kasvua edellisvuoteen kertyi 9,1 %. Tämä oli ensimmäinen kerta yhtiön historiassa, kun yli puolet myynnistä tapahtui Euroopan ulkopuolella. Tämä menestys kansainvälisillä markkinoilla ei kuitenkaan täysin korvannut 18 prosentin myynnin laskua Euroopassa. Renault-konsernin kokonaismyynti vuonna 2012 oli 2 550 286 ajoneuvoa, joka oli 6,3 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2011.

Myynti merkeittäin
Renault-malliston myynti laski 6% vuoteen 2011 verrattuna, vaikkakin merkki kasvatti Euroopan ulkopuolista myyntiään 13,9 prosentilla. 2 124 773 kappaleen myynnillä Renault edustaa 83 % yhtiön kokonaismyynnistä.  Dacia-malliston myynti kasvoi 4.8% yhteensä 359 822 kappaleeseen.  Mallisto kasvoi kahdella uudella mallilla, tilafarmari Lodgyllä ja tavara-auto Dokkerilla. Renault Samsung Motorsin myynti laski 44.4 % yhteensä 65 691 kappaleeseen.

Euroopan markkina-alue
Euroopan laskevilla markkinoilla (-8,6 %) Renault-yhtiön myynti laski 18,1 % ja markkinaosuus yhden prosenttiyksikön verran 9,1 prosenttiin. Yhteensä 1 270 688 kappaleen myynnillä Renault on Euroopan kolmanneksi myydyin henkilö- ja tavara-automerkki. Sähköautomarkkinoilla Renault pitää hallussaan ykkössijaa 28 % markkinaosuudellaan. Vuonna 2012 Renault kasvatti Fluence Z.E. ja Kangoo Z.E. -sähköautomallistoaan Twizyllä, jota on myyty 9 000 kpl esittelystään lähtien. Vuoden lopussa esitelty uusi Renault Clio sai vahvan vastaanoton eurooppalaisten asiakkaiden keskuudessa. Tavara-autojen osalta Renault säilytti ykkösasemansa Euroopassa 15,5 prosentin markkinaosuudellaan. Huolimatta 24,7 prosentin myynnin laskusta Ranskassa Renault on edelleen maan myydyin henkilöautomerkki.

Kansainväliset Euroopan ulkopuoliset markkinat

Euraasian alue: myynnin kasvua 21,6 %, Venäjästä yhtiön kolmanneksi suurin markkina
Yhtiö kasvatti myyntinsä Euraasian markkinoilla miltei 208 000 kappaleeseen ja ylitti ensimmäistä kertaa 6 prosentin markkinaosuuden (nyt 6,2 %).

Venäjällä Renault myi yhteensä ennätykselliset 189 852 ajoneuvoa, kasvua tuli sekä kappalemäärässä (+22,7 %)  että markkinaosuudessa (markkinaosuus 6,5 %, kasvua 0,6 yksikköä). Renault Mégane ja Fluence kasvattivat myyntiään 44 prosenttia. Duster, jota myydään Renault-merkkisenä Venäjällä, oli Venäjän markkinoiden kolmanneksi myydyin neliveto.

Etelä-Amerikka: ennätyksellinen myynti ja markkinaosuus
Etelä-Amerikassa yhtiö myi yhteensä 450 916 ajoneuvoa, pitkälle Dusterin ja uuden Sanderon menestyksen ansiosta.

Brasilia on yhtiön toiseksi suurin markkina yhteensä 241 594 kappaleen myynnillä. Markkinaosuus kasvoi yhden prosenttiyksikön 6,6 prosenttiin. Argentiinan laskevilla automarkkinoilla Renault kasvatti myyntiään 12 prosentilla yhteensä 118 727 kappaleeseen. Markkinaosuus kasvoi 1.8 yksikköä 14,8 prosenttin. Argentiina on Renault-konsernin viidenneksi suurin markkina.

Euromed-Afrikan alue: myynti kasvoi 4,4 prosenttia, markkinaosuus nousi 14,8 prosenttiin
Yhteensä 360 918 kappaleen myynnillä yhtiö vahvisti asemaansa alueen päämarkkinoilla. Algeriassa myynti kasvoi 51,5 % yhteensä 113 664 kappaleeseen, joka oikeutti 26 prosentin markkinaosuuteen. Marokossa myynti ylsi uuteen ennätykseen: myynti  47 709 kappaletta ja markkinaosuus 36,6 %. Romaniassa yhtiö on markkinajohtaja Dacia-malleillaan ja Turkissa Renault on myydyin henkilöautomerkki 13,1 prosentin markkinaosuudella.

Aasia
Viime vuonna yhtiö kasvatti panostustaan Intiassa jossa nyt myydään viittä eri mallia – Pulse, Duster, Scala, Fluence sekä Koleos. Tällä yhtiön tärkeällä tulevaisuuden markkinalla markkinaosuus on nyt 1,1 %.

Markkinanäkymät vuodelle 2013
Maailmanmarkkinoiden odotetaan kasvavan 3 % viime vuoteen, kun taas Euroopan markkinoiden uskotaan laskevan ainakin 3 %.  Renault tulee jatkamaan kansainvälistä kehitysstrategiaansa. Euroopassa yhtiön tavoitteena on hankkia takaisin menetettyjä markkinaosuuksia. Kasvua haetaan varsinkin uudella Renault Cliolla, joka sai vahvan lähdön jo viime vuonna. Yhtiö tuo tänä vuonna lisää uusia malleja markkinoille kuten Renault Captur crossoverin sekä Clio farmarin.

Liitteessä myyntitaulukoita. Lisätietoa www.media.renault.com (vaatii rekisteröitymisen).

Nordic Automotive Services Oy
Laivalahdenkatu 8

tiedotuspäällikkö Jonna Nevalainen
Matkapuhelin 050-568 7706, sähköposti jonna.nevalainen(at)renault.fi

Renaultin henkilö- ja tavara-autojen sekä varaosien maahantuonnista Suomeen vastaa 1.11.2010 alkaen Nordic Automotive Services Oy.

Lisätietoa Renault-mallistosta kotisivuilla www.renault.fi

Renault facebookissa www.facebook.com/Renault.Suomi