RENAULT MYYNTI 2014

Renault-yhtymän myynti maailmalla kasvoi 3,2 % yhteensä 2.7 miljoonaan kappaleeseen. Euroopassa myynnin kasvu oli lähes tuplasti enemmän kuin kokonaismarkkinan kasvu.  Suomessa Renault ja Dacia olivat eniten kasvavien merkkien joukossa.

Vuosi 2014 oli hyvä vuosi Renault-yhtymälle Euroopassa. Markkinaosuus saavutti 10 % rajapyykin kivuten 0,6 prosenttiyksikköä ylöspäin. 1,464,611 myydyllä autolla volyymi kasvoi 12,5 %, mikä on tuplasti enemmän kuin markkinan kasvu. Kasvun siivittivät erityisesti Renault Clio ja Captur -mallien sekä Dacia Duster ja Sandero -mallien menestykset. Renault kasvatti markkinaosuutta 0.2 prosenttiyksikköä ja Dacian kasvu oli vastaavasti 0.4 prosenttiyksikköä. Renault tavara-autot olivat jälleen markkinajohtaja 14,2 prosentin markkinaosuudella Euroopassa 17. vuotena peräkkäin. Euroopan hyvällä tuloksella yhtymä onnistui paikkaamaan myynnin laskua muilla markkina-alueilla.

Taloudelliset ja poliittiset kriisit leimasivat vuotta 2014 ympäri maailmaa. Olosuhteista huolimatta Renault onnistui kasvattamaan markkinaosuuttaan sen toiseksi ja kolmanneksi suurimmilla markkinoilla eli Brasiliassa (7,1 %) sekä Venäjällä (7,9 %). Kuitenkin tässä vaikeassa tilanteessa autojen rekisteröinnit Euroopan ulkopuolella laskivat 5,9 %.

Suomen Renault ja Dacia myynnille vuosi 2014 oli selkeä kasvun vuosi. Molemmat merkit onnistuivat kasvattamaan markkinaosuuttaan merkittävästi, Renault myynninkasvu + 59 % (markkinaosuuden kasvu 0,6 prosenttiyksikköä) ja Dacia myynnin kasvu 84 % (markkinaosuuden kasvu 0,6 prosenttiyksikköä).

Myynti Euroopassa

Renault oli kolmanneksi suurin autovalmistaja henkilö- ja tavara-autoissa 7,6 % markkinaosuudella (+0.2 prosenttiyksikköä). Renault on markkinajohtaja Ranskassa sekä palasi sijalle kaksi Espanjassa. Erityisesti Clio ja Captur -mallien ansiosta Renault onnistui saavuttamaan ensimmäisen sijan pienten autojen markkinoilla (A ja B segmentit). Isoista Euroopan markkinoista suurinta kasvua saavutti Iso-Britannia (+41.9%), Portugali (+42.1%), Espanja (+30.2%) sekä Italia (+28.9%).

Ranskassa Renault-yhtymä kasvatti markkinaosuutta 1.3 yksikköä päätyen 26.6 % markkinaosuuteen. Yli 105,000 rekisteröinnillä Clio on eniten myyty auto Ranskan markkinoilla ja Captur vastaavasti suosituin crossover. Kymmenen parhaiten myydyn henkilöauton listalla on viisi Renault yhtymän mallia. Tavara-autojen segmentissä Renault hallitsee 31,7 % markkinaosuudella.

Toisena vuotena peräkkäin Dacia-merkki osoitti suurinta kasvua markkinaosuudessa Euroopassa: +0.4 prosenttiyksikköä ylös saavuttaen 2.5%. Ranskassa Dacia on viidenneksi eniten myyty automerkki 4,9 % markkinaosuudella (+0.5 prosenttiyksikköä) lähinnä Duster ja Sandero -mallien menestyksen johdosta. Sandero oli kolmanneksi myydyin malli yksityisasiakkaille. Espanjassa Sandero oli myydyin auto yksityisasiakkaille. Lähes kaikilla muillakin Euroopan markkinoilla Dacia saavutti ennätysmääriä ja markkinaosuuksia, niin myös Suomessa.

Suomessa Renault henkilöautojen markkinaosuus kasvoi 59 %. Kasvu tuli pääsääntöisesti Clio sekä Captur -mallien kasvusta. Clion myynti Suomessa lähes kaksinkertaistui ja Clio oli segmenttinsä myydyin farmarimalli. Myös Renault tavara-autoissa kasvu oli selkeästi markkinan kasvua isompaa (+19%).

Suomessa Dacia oli yksi eniten kasvaneista automerkeistä. Kasvua peräti 84 %. Suomen kasvu tuli erityisesti Duster ja Logan MCV malleista. Dacia tavara-autot kasvoivat myöskin markkinaa voimakkaammin (+21 %).

Näkymät vuodelle 2015 Suomessa

Kokonaismarkkinan arvioidaan pysyvän suurin piirtein samalla tasolla viime vuoden kanssa. Renault ja Dacia -malleille odotetaan kasvua myös tänä vuonna. Renaultin malliston uudistuminen jatkuu ja markkinoille saadaan merkittäviä uutuuksia, mm. täysin uusi c-segmentin crossover. Clio ja Captur –mallistot ovat juuri täydentyneet ja niiden myynnin odotetaan kasvavan entisestään.

Renault tavara-autojen takuu parani entisestään vuoden 2015 alusta lähtien. Nyt kaikissa Suomessa myytävissä autoissa, niin henkilö- kuin tavara-autoissa, takuu on 4 vuotta / 100 000 km, josta kaksi ensimmäistä vuotta ilman kilometrirajaa.

Vuoden 2014 alussa tarjottu ainutlaatuinen Renault tyytyväisyystakuu jatkuu tänäkin vuonna. Renault Tyytyväisyystakuu on yksityishenkilöille tarjottava lisäturva, joka ei maksa asiakkaalle mitään. Asiakas voi 30 päivän kuluessa ensirekisteröinnistä palauttaa auton takaisin, mikäli hän jostain syystä on tyytymätön autoonsa. Mahdollisessa palautustapauksessa Renault lunastaa auton ja palauttaa ostohinnan takaisin palautusehtojen mukaisesti vähennettynä auton toimituskuluilla.

Taulukot liitetiedostossa.