Renault Renaultin uutuudet Auto 2016 -tapahtumassa - Täysin uudet Renault Scénic ja Grand Scénic sekä sähköautot

Renaultin suositut tila-autot Scénic ja Grand Scénic siirtyvät uuteen sukupolveen, joka tuo mukanaan paljon älykkäitä ratkaisuja. Uusien tila-autojen lisäksi nopeasti myyntiään kasvattanut Renault-mallisto laajenee kattamaan Zoen ja Twizyn myötä myös sähköautot.

Renault on nopeaan tahtiin lähes kolminkertaistanut myyntinsä Suomessa. Markkinoiden kaunein mallisto on vedonnut suomalaisostajien makuun, sillä tänä vuonna Renaultin rekisteröinnit ovat lisääntyneet yli 40 prosentilla. Lokakuussa Renault oli jo kahdeksanneksi suosituin henkilöautomerkki yli viiden prosentin markkinaosuudella.

Suosion kasvun perustana on kattavan malliston lisäksi sen hurja uusiutumistahti. Vuosi sitten Renault kasvatti tarjontaansa suomalaisten suosikkiluokkaan iskeneellä Kadjar-katumaasturilla, joka on ottanut vankan aseman. Tänä vuonna on esitelty täysin uudet Espace, Mégane ja Talisman, minkä lisäksi myös Clion muotoja, ominaisuuksia ja varustusta on hiottu.

Takaisin tila-autojen kärkeen

Kaksikymmentä vuotta sitten, syksyllä 1996, Renault loi Scénicillä automarkkinoille aivan uuden luokan. Keskikokoinen tila-auto valloitti autoilijoiden sydämet, sillä kahta aiempaa sukupolvea on myyty yli viisi miljoonaa kappaletta.

Nyt Renault nostaa Scénicin ja sen vähän kookkaamman myös kolmirivisenä eli 7-paikkaisena saatavan Grand Scénicin aivan uudelle tasolle. Siitä kertovat aiempaa pidempi akseliväli ja sen mukanaan tuomat entisestään kasvaneet sisä- ja tavaratilat. Muotoiluun on tullut pieni annos katumaasturimaisuutta, mitä 40 mm kasvanut maavara korostaa.

Renaultin muotoilijoilta tuli idea asentaa autoon 20-tuumaiset pyörät, mitkä antavat Scénicille ja Grand Scénicille kilpailijoista positiivisesti eroavan persoonallisuuden. Yhden rengaskoon käyttö kaikissa malleissa auttoi insinöörejä auton kehitystyössä, minkä tuloksena on erinomainen ajettavuus ja korkeatasoinen matkustusmukavuus. Uusien yhteistyössä Michelinin kanssa kehitettyjen renkaiden vierintävastus on alhainen ja niillä on onnistuttu myös vähentämään ilmanvastusta, millä pienennetään kulutusta.

Muunneltavuus ja monikäyttöisyys ovat aina olleet Scénicin ja Grand Scénicin vahvuuksia, jotka viedään nyt uudelle tasolle. Uutuuksissa on Espacesta tuttu One Touch Folding -järjestelmä, jolla takaistuimet saa käännettyä eteen yhdellä kytkimellä. Toimintoa voi käyttää tavaratilan lisäksi myös kuljettajan tai etumatkustajan paikalta R-LINK 2 -järjestelmällä.

Tavaratila on entistäkin suurempi, minkä lisäksi autossa on eri puolilla, muun muassa lattian alla, käteviä lokeroita erilaisille esineille. Suhdetta takaistuintilojen ja tavaratilan välillä voi kätevästi muuttaa, sillä epäsymmetrisesti jaetussa takaistuimessa on runsas pituussäätö.

Turvallisuudeltaan ja taloudellisuudeltaan Scénic ja Grand Scénic ovat aitoja Renaulteja eli huipputasoa. Uutuus oli jo Euro NCAP:n turvallisuustestissä, missä se sai parhaan mahdollisen viiden tähden arvosanan. Kiitettävän arvion saamisessa auttoi se, että vakiovarusteisiin kuuluu aktiivinen hätäjarrutusjärjestelmä jalankulkijavaroittimen kanssa. Varustetason mukaan joko vakiona tai lisävarusteena löytyvät lisäksi kaista-avustin ja kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä.

Uudet Renault Scénic ja Grand Scénic jakavat perusrakenteensa Méganen ja Talismanin kanssa, joten niihin on saatavissa laaja valikoima bensiini- ja dieselmoottorien ja eri vaihteistojen yhdistelmiä.

Suomeen tuotavat mallit ja niiden hinnat ilmoitetaan myöhemmin lähempänä uutuuksien vuoden  2017 alussa tapahtuvaa virallista esittelyä.

Kaksi hyvin erilaista sähköautoa

Renault Zoe Z.E. 40 ratkaisee sähköautojen suurimman esteen. Tähän saakka järkevänhintaisten sähköautojen hankintaa on rajoittanut niiden vaatimaton enimmillään 250 kilometrin toimintamatka. Uudistunut reilu kuukausi sitten esitelty Renault Zoe vie yhdellä latauksella NEDC-normin mukaan neljänsadan kilometrin päähän ja käytännön toimintamatkakin on kolmensadan kilometrin luokkaa.

Euroopan johtavana sähköautovalmistajana Renault on investoinut valtavasti niiden tekniikkaan. Lähes kaksinkertaiseksi edelliseen Zoeen verrattuna kasvanut toimintamatka saatiin aikaan uuden akkuteknologian avulla. Yhdessä LG Chemin kanssa kehitettyjen akkujen kennoihin saadaan varastoitua enemmän energiaa. Ajoakun koko ei kasvanut ja painokin nousi vain kolmellakymmenellä kilolla.

Renault Zoe Z.E. 40:n vakiovarusteisiin kuuluu Caméléon-latausjärjestelmä, jonka ansiosta autoa voi ladata eri tehoilla. Suurimmillaan latausteho on 22 kW, jolla akun saa 80 prosentin lataustasoon vajaassa kahdessa tunnissa ja aivan täyteen alle kolmessa tunnissa.

Renault Zoe on muutenkin erittäin kattavasti varusteltu, sillä jo 32 990 euron hintaisessa Lifessa on vakiona kattavan turva- ja mukavuusvarustelun lisäksi siinä on neljän vuoden takuu, automaattinen ilmastointi, navigoinnilla varustettu suomenkielinen R-Link multimediajärjestelmä, tietoliikenneyhteys, My Z.E. Connect -palvelu akun varaustason etäluennalla, Tom Tom LIVE –palvelut, vakionopeudensäädin nopeudenrajoittimella ja paljon muuta.

Vaativimmille asiakkaille on tarjolla Zoe Intens (34 990 €), jossa sisätilat voi jäähdyttää tai lämmittää etäohjauksella, millä vähennetään energian tarvetta ajon aikana. Lisäksi Intensissä ovat vakiona Life-varusteiden lisäksi mm. 16-tuumaiset kevytmetallivanteet, älyavainkortti, peruutuskamera, tuulilasinpyyhkijöiden sadetunnistin, valotunnistin ja Arkamys 3D-äänentoisto.

Toisena sähköautona Renault-mallistossa on Twizy, joka vie liikkuvuuden aivan uudelle tasolle. Siinä on yhdistetty kaksi-, kolme- ja nelipyöräisten parhaat puolet ja Twizy etenee aina paikallisesti päästöttömästi sähkön voimalla. Kaksipaikkainen Twizy on ainoastaan 2,34 metriä pitkä ja 1,24 metriä leveä, joten sille on helppo löytää pysäköintipaikka ja pujotella kaupungissa ahtaissakin paikoissa. Kääntöympyrä on vain 3,4 metriä, mikä osaltaan helpottaa liikkumista.

Uuden modernisti muotoillun, katseita kääntävän Twizyn voi valita joko mopoautona tai kevytnelipyöränä. Twizy 45:n teho on rajoitettu neljään kilowattiin ja sen huippunopeus on lain sallima 45 km/h, jonka auto saavuttaa nopeasti. Twizy 80:n sähkömoottorin teho on 13 kW (17 hv) ja huippunopeus mallimerkinnän mukaisesti 80 km/h.

Twizyn ajoakun kapasiteetti on 6,1 kW, joka riittää normin mukaisesti sadan kilometrin ajoon ja todellisissa olosuhteissa 80 kilometrin matkaan. Latausjohto on integroitu autoon ja se löytyy edestä luukun takaa. Tavallisella 220 voltin virralla akun saa ladattua täyteen 3,5 tunnissa.

Kaikkien Renaultien tapaan myös Twizyssä on keskitytty turvallisuuteen. Neljä pyörää ja alhaalla oleva painopiste varmistavat vakaan kulun. Kuljettajan turvana ovat lisäksi turvatyyny ja nelipistevyö, minkä lisäksi matkustajalla on kolmepisteturvavyö.

Suomeen Twizyt tuodaan paremmalla Intens-varustetasolla, johon kuuluvat muun muassa kevytmetallivanteet, lämmitettävä tuulilasi ja metalliväri. Twizy 45 Intensin hinta on 12 690 euroa ja Twizy 80 Intensin 13 990 euroa. Kolmantena mallina on tavarakuljetuksiin suunniteltu Twizy 80 Cargo (15 490 €), jossa takaistuimen tilalla on kuormatila. Suomeen Twizyt saapuvat keväällä 2017.

Koeajossa Auto 2016 –tapahtuman aikana

Koeajossa on tapahtuman aikana seuraavia Renault-uutuuksia :

Zoe R240 (lyhyemmän toimintamatkan auto, ei tule Suomen mallistoon)
Talisman Sport Tourer dCi 160 EDC-aut Intens 4Control
Talisman Sedan Tce 200 EDC-aut Intens 4Control
Megane Sport Tourer TCe 130 EDC-aut Bose (ensikoeajo Suomessa)
Megane Sport Tourer TCe 205 GT
Kadjar TCe 130 EDC-aut Bose