Renault Scenic E-Tech 100% electric -nautinto ajajalle ja matkustajille

Renault Scenic E-Tech 100% electric, Car of the Year 2024 -voittaja, tarjoaa upeat ominaisuudet ja tilat kohtuulliseen hintaan. Se on suunniteltu alusta alkaen sähköautoksi ilman kompromisseja. Täysin uusi Renault Scenic E-Tech electric valmistetaan Euroopassa lähituotantona monin tavoin ympäristöä kunnioittaen. Tehdashintojen varmistuttua viralliset hinnat on nyt julkaistu. Ennakkohinnastoon verrattuna on hintoja pystytty tarkentamaan 1500 – 2000 euroa alaspäin.

Renault on koko historiansa ajan luonut jotain täysin uutta ja tuonut markkinoille aivan uusia autoluokkia, jotain sellaista mitä ei ole aiemmin ollut myynnissä. Pitkään vallankumouksellisten mallien helminauhaan kuuluvat muun muassa mallit 4, 16, 5, Espace ja sekä tärkeä vuonna 1996 esitelty Mégane Scenic.

Scenicin historia pähkinänkuoressa

Renaultin uuden sähköauton historia alkaa vuodesta 1991, jolloin Renault esitteli futuristisen S.C.E.N.I.C -tutkielman, jonka mallinimen kirjaimet tulevat sanoista Safety Concept Embodied in a New Innovative Car, mikä tarkoittaa jotakuinkin turvallisen uudenlaisen innovatiivisen auton konseptia.

Viisi vuotta myöhemmin Renault toi myyntiin Mégane Scenicin. Uudenlainen keskikokoinen tila-auto oli mahtava menestys, sillä se voitti heti Car of the Year 1997 -tittelin täysin ylivoimaisesti eli se valittiin vuoden tärkeimmäksi autouutuudeksi Euroopassa. Toimittajien lisäksi myös asiakkaat ottivat uutuuden avosylin vastaan, minkä takia tuotantokapasiteettia piti nopeasti kasvattaa.

Scenic sai aikaan keskikokoisten tila-autojen vyöryn markkinoille, kun kilpailijat kehittivät nopeasti omat näkemyksensä aiheesta. Mikään niistä ei kuitenkaan noussut yhtä suosituksi kuin Renault Scenic.

Uusi Renault Scenic E-Tech electric tuo jälleen markkinoille jotain vallankumouksellista. Se yhdistää kolmen autoluokan parhaat ominaisuudet, sillä siinä on mainioita piirteitä niin farmariautoista, katumaastureista kuin tila-autoista. Ympyrä sulkeutuu silläkin tavalla, että 27 vuotta ensimmäisen Mégane Scenicin esittelyn jälkeen uusi Scenic E-Tech electric on Car of the Year 2024 eli vuoden merkittävin autouutuus.

Renaultin muotoilun uusi suunta

Kuten niin monta kertaa aiemmin Renaultin historiassa, myös tällä kertaa heitettiin muotoilun sääntökirja nurkkaan ja alettiin kehittää jotain täysin uutta ja ennennäkemätöntä. Lähtökohtana olivat uutta sähköautolinjaa edustava Megane E-Tech electric sekä yhtiön Renaulution-strategia. Tärkeää Scenic E-Tech eletricin luomisessa oli myös yhtiön kunnianhimoinen päämäärä nousta uuden aikakauden autonvalmistajaksi, joka tekee upeita sähköautoja kaikille autoilijoille.

”Vuonna 1996 Scenic oli jotain vallankumouksellista, joka kirjoitti uudelleen modernien perheautojen sääntökirjan. Scenic E-Tech electric seuraa samaa tietä. Se on aivan uudenlainen kaikille sopiva sähköauto, jolla voi matkustaa pitkiä matkoja, ja joka ottaa ympäristön monin tavoin huomioon. Vaikka se on kooltaan hyvin sopusuhtainen, se tarjoaa kaiken perheautolta odotettavan käytännöllisyyden ja hämmästyttävän suuret sisätilat. Samalla tilojen valoisuus ja mukavuus sekä yhdistettävyys ovat luokkansa parhaita.”
                             Fabrice Cambolive, Renaultin pääjohtaja

Renault paljasti uuden muotokielensä vuonna 2022 Scenic Vision -tutkielmassa, joka on otettu nyt käyttöön tuotantomallissa lähes sellaisenaan. Kaarevat linjat kertovat Renaultin kestävistä arvoista ihmisläheisenä merkkinä, kun taas terävämmät leikkaukset ovat merkki uudesta tekniikasta, joka tuo Scenic E-Tech electricin tähän päivään.

Merkittävää on huomattavan pitkä 2,78 metrin akseliväli (10 senttiä pidempi kuin Megane E-Tech electricissä), jonka ansiosta 4,47 pitkän korin ylitykset edessä ja takana ovat erittäin lyhyet. Kori on myös kymmenen senttiä Meganea leveämpi ja seitsemän senttiä korkeampi, minkä myötä tilaa auton sisällä on valtavasti. Oman osansa auton persoonalliseen ulkonäköön tuovat suuret 19- tai 20-tuumaiset pyörät.

Renaultin muotoilun uutta aikakautta kuvaa parhaiten keula, jossa on pääosassa Nouvel’R-merkki eli timantti keskellä. Siitä lähtee taideteoksen kaltainen kuviointi kohti korin nurkkia, joissa ovat Renaultin uudet helposti tunnistettavat pystysuorat päiväajovalot. Timanttimaiset valot antavat autolle persoonallisuutta ja kertovat sen laadusta. Takavalot ovat toisistaan niin kaukana kuin mahdollista, ja niiden nuolikuvio korostaa etuvalojen tapaan Scenicin leveyttä.

Perusrakenne ilman kompromisseja

Renaultilla on kaksi sähköistymisen tasoa, joista ensimmäinen on eritasoiset hybridit kattava E-Tech hybrid. Sähköautot ovat korkeammalla E-Tech electric -tasolla, johon kuuluvat autot eivät aiheuta lainkaan paikallisia päästöjä. Tähän saakka Renaultin täyssähköisiä henkilöautoja ovat olleet ensimmäinen Zoe ja uutta aikaa edustava Megane E-Tech electric. Nyt on vuorossa uutta aikaa edustava Scenic E-Tech electric, jota seuraa jo tänä vuonna uusi Renault 5  ja ensi vuonna Renault 4.

Valittu strategia tarkoittaa sitä, että AMPR Medium -perusrakenne on suunniteltu alusta alkaen pelkästään sähköautossa käytettäväksi. Yhdessä edistyksellisten ratkaisujen kanssa se tekee Scenic E-Tech electricistä merkittävästi kilpailijoita kevyemmän, mistä on etua monella tavalla. Lisäksi mainio painonjakauma ja hyvin alhaalla oleva painopiste parantavat auton ajettavuutta, mikä onkin erinomaisen henkilöauton tasolla. Eroa kiitettyyn Megane E-Tech electriciin ei ole Scenicin suuremmasta koosta ja korkeudesta huolimatta käytännöllisesti katsoen lainkaan.

Pitkä akseliväli ja suuri raideleveys tekevät Scenic E-Tech electricistä erittäin vakaan. Kori on katumaasturia matalampi, jotta ilmavastus ei olisi liian suuri. Katumaasturista on kuitenkin lainattu kohtuullisen suuri maavara, mistä on Suomessa varmasti iloa. Ohjaus on yhtä nopea kuin Megane E Tech electricissä ja 10,9 metrin kääntöympyrä ilahduttaa ahtaissa paikoissa ja pysäköidessä.

Ajamista helpottaa muun muassa ohjauspyörästä neljälle tasolle säädettävä moottorijarrutus. Esimerkiksi moottoritieajoon sopivalla tasolla nolla moottorijarrutusta ei ole lainkaan. Toisaalta tasolla kolme Scenic E-Tech electricillä voi ajaa melkein koko ajan jarrupoljinta käyttämättä. Vain paikalleen pysähtyminen vaatii mekaanisten jarrujen käyttöä.

Itselle parhaiten sopivat ajamisen asetukset löytää käyttämällä MULTI-SENSE-järjestelmää. Se vaikuttaa tekniikassa ohjaustuntumaan, moottorin toimintaan ja kaasupolkimen reagointiin. Samalla Comfort-, Sport- ja Eco-ajotilat muuttavat näyttöjen väriä, ohjaamon valaistusta ja lämpötilaa sekä istuimen mukavuutta. Neljäntenä ajotilana on Perso, jossa kuljettaja voi tehdä itselleen mieleisimmän yhdistelmän.

Tehoa ja toimintamatkaa

Etuvetoiseen Scenic E-Tech electriciin on saatavissa kaksi versiota vierasmagnetoidusta tahtimoottorista, jossa ei käytetä lainkaan harvinaisia metalleja. Perusversio kehittää 125 kilowattia (170 hv) ja 280 newtonmetriä, ja sen kanssa tulee energiasisällöltään pienempi 60 kilowattitunnin ajoakku. Koska auton omamassa on vain 1730 kiloa, kiihdytys nollasta sataan onnistuu 8,6 sekunnissa. Toimintamatka on tällä kokonaisuudella 430 kilometriä (WLTP).

Tehokkaampana vaihtoehtona on 160 kilowatin tehoinen (218 hv) versio, jossa suurin vääntömomentti on 300 newtonmetriä. Kiihdytys 100 km/h nopeuteen on ohi 7,9 sekunnissa. Vahvemman moottorin kanssa on aina ajoakku, jonka energiasisältö on 87 kilowattituntia ja toimintamatka peräti 625 kilometriä (WLTP).

Toimintamatkaan vaikuttavat monet tekijät, kuten ajotapa ja ilman lämpötila. Tekniikalla sitä voidaan pidentää, minkä takia Scenic E-Tech electricissä on energiaa säästävä ilmalämpöpumppu. Ajoakun tekniikkaa on kehitetty Megane E-Tech electriciin verrattuna, millä omalta osaltaan pidennetään toimintamatkaa.

Lataus onnistuu Scenic E-Tech electricissä tehokkaasti, sillä Suomeen tuotavissa on vakiona 22 kilowatin laturi kolmivaihevirtaa varten. Sillä pienemmän ajoakun saa täytettyä nollasta täyteen kolmessa tunnissa ja 15 minuutissa, ja suuremman ajoakun viidessä tunnissa. Pikalataustehot ovat 130 ja 150 kilowattia, jolla lataus 15-80 prosenttia vie aikaa 32 ja 37 minuuttia.

Lataus onnistuu vaivattomasti, sillä Scenicissä on vakiona ajoakun lämmitys- ja jäähdytystoiminnot. Kun autossa on Google Maps -navigointi ja siihen on asetettu kohteeksi pikalatausasema, auto lämmittää tai jäähdyttää akkua jo etukäteen, jotta se olisi latauksen alkaessa sopivammassa lämpötilassa ja lataustapahtuma olisi nopeampi. Matkan voi suunnitella lataustaukoineen todella helposti uusimman OpenR Link -järjestelmän ja viimeisimmän Google Maps -version avulla.

Järjestelmän voi antaa suunnitella reitin tehokkaaksi, jolloin käytetään nopeimpia latauksia. Mikäli päätetään muuttaa suunnitelmaa jättämällä joku pysähdys pois tai lisäämällä uusi kohde, järjestelmä laskee nopeasti uuden optimaalisen reitin. Mikäli ajoakun virtataso putoaa kymmeneen prosenttiin, näytölle tulee lista lähellä olevista latausasemista.

Tärkeä sähköauton toimintaa opettava asia on uusi toimintamatka widget, joka näyttää kolme eri toimintamatka-arviota. Näistä pisin perustuu WLTP-kulutukseen, lyhyin lasketaan moottoritieajon mukaan ja keskimmäinen antaa ennusteen edeltävän 70 kilometrin  ajosuorituksen perusteella. Näin kuljettaja voi paremmin arvioida ajotavan muutoksen vaikutuksen ajomatkaan.

Olohuonemainen matkustamo

Renault kokee tärkeäksi, että kuljettaja ja matkustajat viihtyvät autossa. Sen takia Scenic E-Tech electricin matkustamo suunniteltiin erittäin tilavaksi ja valoisaksi. Mukavuutta lisäävät myös alhainen melutaso ja turvallisuus. Liitettävyys ja useat latausportit auttavat käyttämään kaikkia älylaitteita niin, ettei kukaan enää utele matkan päättymistä.

Vaikka Scenic E-Tech electric on ulkomitoiltaan pienempi kuin moni kilpailija, on matkustamossa valtavasti tilaa. Siinä auttavat korin leveys sekä täysin tasainen, auton sisällä liikkumista helpottava lattia. Takamatkustajien jalkatila on peräti 278 mm. Pääntilaa on runsaasti silloinkin, kun autossa on sähköisesti himmentyvä Solarbay-panoraama-lasikatto.

Matkustajien lisäksi myös tavaroille on paljon tilaa. Tavaratila on 545 litran kokoinen (478 litraa VDA), minkä voi kasvattaa 1 670 litran kokoiseksi, kun autossa on vain kaksi matkustajaa. Monikäyttöisyyttä lisää kolmeen osaan jaettu takaistuimen selkänoja, jonka keskiosan taittuu eteen suksiluukuksi tai muun pitkän tavaran kuljetetukseen. Mikäli tuokaan tila ei riitä, on käytettävissä vielä 1 100 kilon perävaunumassa.

Varsinaisen tavaratilan lisäksi matkustamossa on runsaasti paikkoja erilaisille matkan aikana tärkeille tavaroille, yhteensä 38,7 litraa. Hansikaslokeron ja ovikoteloiden lisäksi edessä kojelaudan alla keskellä on suuri avara lokero ja pituussuunnassa säädettävän keskikyynärnojan alla on sielläkin runsaasti tilaa. Tärkeää ovat myös puhelimen latausalusta sekä etuselkänojien taskut takana matkustavien iloksi.

Takapenkkiläisiä ilahduttaa myös oivaltava ingenious-kyynärnoja. Siinä on kaksi esiin kääntyvää tukea, joihin voi helposti kiinnittää tabletin tai älypuhelimen. Älylaitteille on myös kaksi USB-C -porttia lataamista varten, ja kun niitä ei käytetä, voi ne pistää säilöön kyynärnojan sisään.

Scenicin matkustamo vaikuttaa todellistakin suuremmalta valoisuutensa vuoksi. Pääosin tai kokonaan kierrätettävistä materiaaleista tehty istuinverhoilu on vaalea, millä lisätään tilan tuntua. Urheilullisuutta painottavassa Esprit Alpine -varustetasossa käytetään sisustuksessa vähän tummempia värejä.

Vielä enemmän valoisuutta sisälle saa, mikäli valitsee lisävarusteena saatavan yhdessä Saint-Gobainin kanssa kehitetyn Solarbay-lasi-panoraamakaton. Siinä on perinteiset lasiruudut korvaava  AmpliSky-tekniikka, jossa lasin voi himmentää tai kirkastaa segmentti kerrallaan sähköisesti.

Älykäs lasikatto toimii Google Assistantin ääniohjauksella tai napin painalluksella. Ajaja ja matkustajat voivat valita kattoon neljä asetusta. Katto voi olla kokonaan kirkas tai himmeä, minkä lisäksi saa erikseen pelkästään etuosan kirkkaaksi ja takaosan himmeäksi tai päinvastoin. Älykkään rakenteensa ansiosta Solarbay-panoraamakatolla varustetussa autossa on 30 mm enemmän pääntilaa tavalliseen verholla toteutettuun ratkaisuun verrattuna, minkä lisäksi se on myös rakenteeltaan kevyempi.

Yksi uuden Scenicin upeista piirteistä ovat sen äänet alhaisilla alle 30 km/h nopeuksilla sekä tervetulotoivotus autoon astuessa. Niistä vastaa elektronisen musiikin ehkä kaikkien aikojen merkittävin säveltäjä ja esittäjä Jean-Michel Jarre yhdessä Ircamin ja Renaultin äänitiimin kanssa. Hitaalla nopeudella ajettaessa kuultava ääni on saanut inspiraationsa kappaleesta Crystal Garden Jarren uusimmalta Oxymore-albumilta. Autoon tullessa ajajaa ja matkustajia tervehtii lyhyt animaatio, jonka musiikki on Jarren Sceniciin säveltämä luomus.

Renault Scenicissä on edelleen kehitetty versio Megane E-Tech electricissä esitellystä digitaalisesta OpenR-ohjaamosta. Siinä on kaksi näyttöä, vaakasuorassa oleva 12,3- tuumainen digitaalinen mittaristo ja pystysuoraan sijoitettu 12-tuumainen kosketusnäyttö (ei evolution) kojelaudan keskellä. Ne ovat saaneet uuden grafiikan ja visuaalisen ilmeen, joka on entistä modernimpi ja kirkkaudeltaan huippuluokkaa.

Kojelaudassa OpenR Link -tietoviihdejärjestelmä on aiempaa monipuolisempi ja viihdyttävämpi. Siihen on saatavissa Google Playstä yli 50 sovellusta, jotka pitävät pirteänä pitkälläkin matkalla. Google vastaa yli 70 ääniohjauksen käskyyn, joilla voi muun muassa avata tai sulkea Solarbay-katon sektoreita tai udella latauslaitteiden sijaintia.

Monitasoista turvallisuutta

Renault on ollut kautta vuosikymmenten yksi autoalan turvallisuuden edelläkävijöistä. Vuodesta 1970 alkaen Renault on patentoinut yli 2 000 turvajärjestelmää. Toistaiseksi ainoastaan Renaultissa käytössä olevat QResque, SD Switch ja Fireman Access ovat yhdessä Ranskan pelastusviranomaisten kanssa kehitettyjä järjestelmiä, joilla nopeutetaan pelastushenkilöiden työskentelyä onnettomuuden tapahduttua.

Hyvin toisenlainen lähestyminen on Safety Coach, joka antaa neuvoja ja ohjeita turvalliseen ajotapaan ja sitä kautta onnettomuuksien välttämiseen. Se kehittää samalla taloudellista ajotapaa ja auttaa käyttämään kuljettajaa avustavia järjestelmiä mahdollisimman tehokkaasti.

Kuljettajaa avustavien järjestelmien määrä vaihtelee Scenic E-Tech electricissä varustetason mukaan. Niitä on joka tapauksessa paljon, ja niiden toiminnan voi säätää mieleisekseen My Sensen kautta. Uusien määräysten mukaisesti tiettyjen järjestelmien on kytkeydyttävä toimintaan aina, kun auto käynnistetään. Nyt Renaultissa jotkut järjestelmät, kuten kaistavahdin ja nopeusrajoitusvaroituksen, saa ohjelmoinnin jälkeen halutessaan pois kojelaudasta yhdellä napilla.

Lähituotantona kierrätysmateriaaleista ympäristöä kunnioittaen

Renaultilla ympäristön huomioon ottaminen tarkoittaa paljon laajempaa kokonaisuutta kuin sähköautoa, joka on paikallisesti päästötön. Ympäristö on Renaultin arvoissa korkealla, mikä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että vuonna 2030 kolmanneksen valmistettavissa autoissa käytettävistä materiaaleista pitää olla kierrätettyjä. On hyvin mahdollista, että tuo tavoite saavutetaan jo aiemmin, sillä täysin uudessa Scenic E-Tech electricissä kierrätysmateriaalien osuus auton painosta on jo 24 prosenttia.

Ruoan suhteen arvostetaan nykyisin lähituotantoa, mitä filosofiaa myös Scenic E-Tech electricin valmistus edustaa. Auto tehdään Pohjois-Ranskassa, Douaissa sijaitsevassa Ampere ElectriCity -tehtaassa. Sähkömoottorit tulevat läheltä Cléonin megatehtaalta. Yli puolet autossa tarvittavista osista saadaan sadan kilometrin säteeltä tehtaan ympäristöstä. Voidaan todella sanoa, että Scenic E-Tech electric on Euroopassa valmistettu auto eurooppalaisille.

Moottorissa, ajoakussa ja elektroniikassa ei käytetä lainkaan harvinaisia maametalleja, millä vähennetään merkittävästi Scenic E-Tech electricin ympäristövaikutusta. Lisäksi Renault on suunnitellut autokäytöstä poistuville akuille jatkokäyttökohteita, ja yli 90 prosenttia akussa käytetyistä koboltista, nikkelistä sekä litiumista on kierrätettävissä.

Uudessa Scenicissä 37 prosenttia teräsosista tehdään kierrätetystä teräksestä ja konepellin sekä ovien alumiinista peräti 80 prosenttia on kierrätettyä. Uudenlaisen panoraama-lasikaton lasista vain puolet on uutta lasia, minkä lisäksi elinkaaren päätyttyä se voidaan kierrättää 90 prosenttisesti. Techno- ja Esprit Alpine -varustetasoissa istuinverhoilu on tehty kokonaan kierrätetyistä muovipulloista ja turvavöistä, eikä nahkaa käytetä Scenicissä enää ollenkaan.

Renault Scenic E-Tech electricin viralliset hinnat voimaan

Suomessa uutuuden ennakkomyynti käynnnistyi joulukuussa ja nyt tehdashintojen varmistuttua on vuorossa virallisten hintojen julkaisu. Ennakkohinnastoon verrattuna on hintoja pystytty tarkentamaan 1500 – 2000 euroa alaspäin. Autonsa ennakkoon tilanneet saavat autonsa uudella alemmalla hinnalla.

Hinnat alkavat nyt  Scenic E-Tech electric 170 hv comfort range (60 kWh) evolutionin 41 390 eurosta.  Kaikki Suomessa myydyt versiot ovat erillisiä kylmien olosuhteiden versioita ja Suomessa on vakiona mm. istuinlämmitys edessä, lämmitettävä ohjauspyörä sekä nopea 22kW Type 2 -lataus.

Perusvarustelu on jo evolutionissa varsin kattava, sillä siinä ovat vakiovarusteena edellisten lisäksi mm. kaksialueinen automaatti-ilmastointi, mukautuva vakionopeudensäädin, älyavainkortti, Arkamys-äänentoisto, peruutuskamera, kattokaiteet ja punainen metalliväri.

Toisena vaihtoehtona perusmoottorin ja pienemmän ajoakun kanssa on 44 390 euroa maksava (lisähinta 3 000 euroa) techno. Usein pitkiä matkoja ajava arvostaa sisäänrakennettua Google Maps navigointia, joka mahdollistaa myös akun lämmönhallinen laturille ajettaessa. Google Maps navigointi sisältää 5 vuoden yhteyspalvelut ja sen saa myös evolution varustelutasoon lisävarusteena.  Muita technon vakiovarusteita ovat sähkötoiminen takaluukku, adaptive vision - valot sumuvalotoiminnolla, automaattiset kaukovalot, ingenious® -takakyynärnoja, multi-sense ajotilat, puhelimen langaton latausalusta, etu- ja sivupysäköintitutkat, regeneroinnin säätöläpät ohjauspylväässä ja tummennetut takalasit.

Tehokkaamman moottorin ja energiasisällöltään suuremman ajoakun lisähinta on techno-varustetasossa 5 000 euroa (49 390 €). Voimalinjayhdistelmän kanssa voi valita myös 51 390 euron hintaisen esprit Alpinen tai 52 990 euroa maksavan iconicin.

Scenic E-Tech electric on Renaultin ensimmäinen sähköauto, johon saa urheilullisuutta painottavan esprit Alpine -varustetason. Siinä suurimmat erot Technoon ovat ulkonäössä (esim. 20-tuumaiset Speedway-kevytmetallivanteet) ja sisustuksessa.

Uuden Scenic E-Tech electric huippuversio on iconic, jossa on muita enemmän kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Kuljettajan istuimessa on sähkösäädöt muistilla sekä hierontatoiminto, minkä lisäksi myös ulkopeileissä on muistitoiminto ja niissä on automaattinen peruutusasennon säätö. Vakiona on myös parempi Harman Kardonin -äänentoisto. Varustetasojen välillä on lisäksi pieniä eroja ulkonäössä sekä vaikkapa verhoilumateriaaleissa.

Ensimmäiset Renault Scenic E-Tech electric esittelyautot jälleenmyyjille ovat tulossa Suomeen kesäkuun alkupuolella.

www.renault.fi / Facebook @renaultsuomi / Instagram @renaultsuomi