Renault siirtyy nopeaan tahtiin sähköiseen tulevaisuuteen

Renault sähköautojen pioneerina Euroopassa laajentaa valikoimaansa uudella Twingo Z.E:llä. Renaultin jo aiemmin esiteltyjen Clio hybridin ja Captur lataushybridin joukkoon liittyy Mégane E-Tech Plug-in lataushybridi. MORPHOZ on Renaultin futuristinen visio tulevaisuuden henkilökohtaisesta tai jaettavasta tavasta liikkua vuoden 2025 jälkeen.

Renault on kehittänyt sähköautoja jo pitkään ja se on Euroopassa sektorin johtava merkki. Henkilöautoissa Zoe on edennyt jo kolmanteen sukupolveen ja pakettiautoissa Kangoo Z.E. on markkinajohtaja. Zoe on kehittynyt jatkuvasti miellyttävämmäksi ja sen toimintamatka on vuosien kuluessa yli kaksinkertaistunut. Lisäksi Renault on kehittynyt niin hybrideissä kuin lataushybrideissä nopein askelin.

Myös Renault Méganesta pian lataushybridi

Ensimmäistä kertaa historiansa aikana Renault tuo sähköauton lisäksi mallistoonsa myös muita sähköistettyjä vaihtoehtoja. Muutos on todella nopeaa ja ensimmäiset uuden aikakauden Renault-mallit ovat pian Suomessa.

Renault nimittäin kasvattaa uuden Clion valikoimaa erittäin mielenkiintoisella hybridillä, joka tulee myyntiin Suomessa kesällä. Samaan aikaan Clio E-Tech Hybridin kanssa saadaan markkinoillemme Captur E-Tech Plug-in, joka on luokkansa ensimmäinen lataushybridi.

Syksyllä Suomeen on tulossa edellisten rinnalle uudistunut Mégane, jonka tärkein lisä on uusi Mégane E-Tech Plug-in. Siinä on sama voimalinja kuin Capturissa eli 1,6-litraisen bensiinimoottorin ja kahden sähkömoottorin yhteisteho on 118 kilowattia (160 hv). Voimalinjassa ja jarrutusenergian talteenotossa käytetään hyväksi Renaultin formula 1 -autoista kerättyjä oppeja. Ajoakun energiasisältö on 9,8 kWh, joka riittää 50* kilometriin pelkällä sähköllä yhdistetyssä ajossa ja 65* kilometriin kaupungissa. Auton huippunopeus täysin sähköllä ajettaessa on 135 km/h

Uuden E-TECH Plug-in -voimalinjan on kehittänyt Renault Engineering ja siihen on haettu yli 150 patenttia. Osakokonaisuudet on suunniteltu yhteistyössä Allianssin kanssa, kuten uuden sukupolven nelisylinterinen 1,6-litrainen bensiinimoottori, kaksi sähkömoottoria ja edistyksellinen vaihteisto. Uudessa vaihteistossa ei ole lainkaan kytkintä ja vaihdot ovat lähes huomaamattomia.

Ainakin alkuvaiheessa Renault Mégane E-Tech Plug-in tulee myyntiin vain farmarina eli Sport Tourerina.

Uusi Twingo Z.E. kasvattaa Renaultin sähköautovalikoimaa

Vuodesta 1992 lähtien Renault on myynyt kolmessa sukupolvessa lähes neljä miljoonaa Twingoa. Uudessa sähkömoottorisessa Twingo Z.E:ssä on käytetty hyväksi ranskalaismerkin yli kymmenen vuoden aikana keräämä tieto ja osaaminen sähköautoista.

Harva tietää, että uusi Twingo Z.E. on jo seitsemäs Renaultin sähköauto, sillä Euroopassa myynnissä olevien Zoen, Twizyn, Kangoo Z.E:n ja Master Z.E:n lisäksi Etelä-Koreassa on myynnissä SM3 Z.E. Saloon ja Kiinassa Renault City K-ZE.

Renault Twingon perusrakenne on suunniteltu alusta alkaen sellaiseksi, että autosta voidaan tehdä myös sähkömoottorinen versio. Ajoakku on kehitetty yhteistyössä LG Chemin kanssa ja sen energiasisältö on 22 kWh. Akku voidaan ladata eri tavoin enintään 22 kW:n teholla. Voimalinja puolestaan perustuu uusimman Zoen tekniikkaan, joten se on varsin moderni. Suurin teho on 60 kilowattia ja vääntömomentti 160 Nm.

Ulkonäöltään Twingo Z.E. poikkeaa hyvin vähän bensiinimoottorisesta sisarestaan. Vain siniset lisät vanteissa ja keulassa, latauspistokkeen kansi ja Z.E. Electric -merkit paljastavat voimanlähteen.

Ohjaamossa on enemmän eroa, sillä siellä on nyt 7-tuumainen värillinen kosketusnäyttö, jossa on uusia ominaisuuksia joiden määrä vaihtelee varustetason mukaan. Jopa vaihteenvalitsin on samannäköinen kuin bensiinimoottorisessa Twingossa, mutta sen toiminta on erilainen.

Twingo Z.E. kiihtyy nollasta 50 km/h nopeuteen neljässä sekunnissa ja sen huippunopeus on 135 km/h. Kaupunkiajossa toimintamatka on WLTP:n mukaan 250 kilometriä ja vaihtelevassa ajossa 180 kilometriä. Matkan saa vähän pidemmäksi Eco-ajotilaa käyttäen.

Renault Twingo Z.E. ei ole tulossa ainakaan toistaiseksi Suomen tuontiohjelmaan.

Kangoo Z.E. konsepti tiennäyttäjänä

Renault Kangoo Z.E. on sähköisten tavara-autojen kiistaton markkinajohtaja Euroopassa. Kangoo Z.E. -konsepti näyttänee myöhemmin tänä vuonna esiteltävän uuden Kangoo perheen tulevia linjoja.

Renault MORPHOZ – futuristinen tulevaisuuden visio tarpeen mukaan muuntautuvasta autosta

MORPHOZ on Renaultin futuristinen visio tulevaisuuden henkilökohtaisesta tai jaettavasta tavasta liikkua vuoden 2025 jälkeen. Siinä on Allianssin kehittämä CMF-EV-perusrakenne, joka on muunneltavissa monipuolisesti tehon, ajoakun energiasisällön ja sen päälle suunniteltavan kokonaisuuden suhteen. Samalla Moprhoz antaa viitteitä siitä, miten Renaultin tulevina vuosina esiteltävät sähköautot muotoillaan.