Renaultin crossover-uutuudet Genevessä - Renault Captur ja Scénic Xmod

Renault Captur

Renault Captur on merkin ensimmäinen kompakti crossover. Etuvetoinen Renault Captur yhdistää kolme eri maailmaa: katumaasturin ulkonäön ja ajoasennon, tila-auton matkustamon tilat ja muunneltavuuden sekä kompaktin perheauton ketteryyden ja ajonautinnon.

Mukavaa menoa
4,12 metriä pitkässä, 1,77 metriä korkeassa ja 1,57 metriä leveässä Renault Capturissa on 200 mm korkea maavara, joka kilpailee jo ylemmän luokan crossover- ja 4x4-mallien kanssa. Asiakkaalla on useita yksilöintimahdollisuuksia autoa tilattaessa, kuten korin kaksivärisyys, värilliset vanteet ja kahdeksan erilaista Zip Collection -irrotettavaa ja pestävää istuinverhoilua. Käytännöllisyyttä ja mukavuutta tuo Easy Life – hansikaslokero, irrotettava ja eri asentoihin soveltuva tavaratilan lattia ja pituussuunnassa 160 mm liikutettava takapenkki. Tavaratilaa Renault Captur-mallissa on 377 – 455 takapenkin asennosta riippuen ja 1235 litraa takapenkkien selkänojat taitettuina. Lisämukavuutta tarjoaa korkeussäädettävä kuljettajan istuin, mäkilähtöavustin, takapysäköintitutka ja peruutuskamera yhdistettynä Media Nav- tai R-Link järjestelmään sekä kaarreajovalot.

Turvallisuutta
Etuturvatyynyt, sivuturvatyynyt, etuturvavöiden esikiristimet ja voimanrajoittimet, takasivuturvavöiden voimanrajoittimet, anti-whiplash niskatuet, lastenistuinten Isofix-kiinnitykset etumatkustajan istuimessa sekä takapenkin sivupaikoilla huolehtivat kaikki yhdessä matkustajien passiivisesta turvallisuudesta. Kehittynyt ESC–ajovakaudenhallintajärjestelmä kallistuvuuden estolla, ABS-lukkiutumattomat jarrut hätäjarrutustehostimella ja luistonestolla tuovat aktiivista turvallisuutta ajamiseen.

Moottorit
Renault Captur –mallistoon kuuluu markkinasta riippuen neljä eri taloudellista moottoria:

Bensiinimoottorit:

- Energy TCe 90, yhdistetty kulutus 4,9 l/100 km, CO2-päästöt 113 g/km

- TCe 120 EDC-automaattivaihteisto kaksoiskytkimellä, yhdistetty kulutus 5,4 l/100 km, CO2-päästöt 125 g/km

Dieselmoottorit:

- Energy dCi 90, yhdistetty kulutus 3,7 l/100 km, CO2-päästöt 95 g/km

- dCi 90 EDC-automaattivaihteisto kaksoiskytkimellä, yhdistetty kulutus 4,1 l/100 km, CO2-päästöt 104 g/km. Tämä moottori täydentää mallistoa myöhemmin.

16 prosenttia Renault Captur-mallissa käytetyistä muoviosista ovat kierrätysmateriaalista tuotettua. Luku on yksi automaailman korkeimpia.

Renault Captur valmistetaan Espanjassa Valladolidin tehtaalla. Suomeen mallia odotetaan saapuvaksi tämän vuoden syksyyn mennessä.

Renault Scénic Xmod

Genevessä saa ensiesittelynsä myös merkin toinen uusi crossover – Renault Scénic Xmod. Renault Scénic Xmod -crossovermallissa on tavallista Scenic tila-automallia korkeampi maavara, erityiset crossover tyyliin sopivat etu- ja takapuskurit, kynnyslistat sekä kromiviimeistellyt kattokaiteet (versiosta riippuen). Renault Scénic Xmod sisältää kaikki tila-auton tuomat runsaat ja käytännölliset sisätilat muunneltavilla istuimilla. 555-litrainen tavaratila on luokkansa suurimpia ja lisäksi sisätiloista löytyy jopa 71 litraa lisätilaa erikokoisista lokeroista ympäri matkustamoa.

Renault Scénic Xmod on ensimmäinen Renault-malli, jossa on Extended Grip – luistonestojärjestelmä. Perinteinen luistonestojärjestelmä rajoittaa moottorin tehoa ja vääntöä, jonka lisäksi Extended Grip Control järjestelmä pystyy jarruttamaan sutivaa pyörää siirtäen näin voimaa sille renkaalle, jolla on enemmän pitoa. Tämä edistyksellinen luistonestojärjestelmä antaa kuljettajalle mahdollisuuden valita kolmesta eri vaihtoehdosta parhaan pidon saavuttamiseksi eri ajo-olosuhteissa. Oletuksena on automaattinen ”Road” –toiminto, joka sopii kaikelle kovalle ajopinnalle (kuiva, märkä tai jäinen). Tämä oletustoiminto palautuu yli 40 kilometrin vauhdissa, mikäli jokin kahdesta muusta vaihtoehdosta on ollut valittuna. ”Loose Ground” –toiminnassa järjestelmä määrittelee automaattisesti moottorin väännön, renkaiden pidon jarruvoiman jaolla ja sallii eturenkaiden sutimisen hieman pidempään. Tämä toiminto antaa M+S (Mud and Snow) –renkaille mahdollisuuden raivata tien pinnalta mutaa tai hiekkaa tehokkaammin paremman pidon saavuttamiseksi. ”Expert” –toiminnossa Extended Grip –luistonestojärjestelmä hallinnoi jarrujärjestelmällä voimaa sinne missä pitoa on, mutta jättää moottorin tehon ja väännön hallinnan täysin kuljettajalle poistaen luistoneston pois käytöstä.

Samaan aikaan kun Renault esittelee tämän uuden Xmod mallin Renault Scénicin ja Grand Scenicin etuosan muotoilu uudistuu Renaultin uuden muotoiluilmeen mukaiseksi.

Uusi Renault Scénic Xmod saapunee Suomen markkinoille syksyyn mennessä ja uudistuneet Scénic-mallit kesän aikana.

Renault R-Link: Autoon integroitu tablettitietokone ja internet

Renaultin viime vuonna esitellyn R-Link järjestelmän saa nyt uuteen Renault Clioon, Clio Sport Toureriin, Clio R.S –malliin, Renault ZOE sähköautoon, uuteen Captur crossoveriin sekä uuteen Kangoo Express tavara-autoon.  Lisäksi järjestelmä on Genevessä esillä olevissa Scénic Xmod-malleissa, uudistuneissa Scéniceissä ja Kangoo sähköautoissa. R-Link on markkinoista ja mallista riippuen joko vakio- tai valinnaisvaruste. Myöhemmin järjestelmä on saatavana myös muihin Renault-malleihin.  Suomessa lanseerausajankohta vielä avoin.

Renault R-Link viehättää tekniikasta kiinnostunutta autoilijaa ja se rakentaa sillan ajoneuvon ja ulkopuolisen maailman välille. Tämä on saatu aikaan seitsemäntuumaisen (18 cm) kosketusnäytön, intuitiivisten äänikomentojen sekä markkinoiden ensimmäisenä esiteltävän muokattavan kotisivun avulla. Käyttäjä voi itse muokata kotisivunsa, jotta juuri hänen useimmiten käyttämänsä toiminnot ovat turvallisesti esillä ilman, että katsetta täytyy irrottaa tiestä.

Valikossa on kuusi ikonia kuutta päätoimintoa varten: Navigointi, Multimedia, Puhelin, Ajoneuvo, Huollot ja Käyttöohjeet sekä Järjestelmän hallinta.

Renault R-Link sisältää laajan kirjon käyttökelpoisia toimintoja:

- Kommunikointi: sähköposti, sosiaalinen media, internet-selain, jne.

- Ajamisen optimointi: TomTom ® LIVE palvelut (HD Traffic ® , nopeusvalvontavaroitus (missä mahdollista), TomTom Paikat, säätiedotukset, Coyote Series alerts (missä mahdollista), polttoaineiden hinnat, pysäköintipaikkojen sijainti, jne.

- Käytännöllistä informaatiota: henkilökohtaiset puhelinnumerot, Keltaiset Sivut, hotellit, ravintolat, jne.

- Liikkuminen: matkasuunnitelmat, julkinen liikenne.

- Taloudellisuusohjeita: Ajamisen/kulutuksen kilometrihinta, Renault-ajotapavihjeet, jne.

- Ajoneuvon tietoja: ajoneuvon huoltotarpeen seuranta, omistajan käsikirja, jne.

- Viihde ja vapaa-aika: pelit, matkainformaatio, moottorin äänimaailma, yksilöllistäminen, jne

- Ammattikäyttö: kuljetuspäälliköt hyötyvät jatkuvasta yhteydestä ajoneuvoihin.

Turvallisuutta unohtamatta esimerkiksi sähköpostien lukeminen on mahdollista vain auton ollessa pysäköitynä. Ajossa järjestelmä voi TTS –toiminnon (Text to Speech) avulla kuitenkin lukea sähköposteja ääneen, kuten myös lähettäjän nimen, lähetyspäivän ja otsikon. Useiden kieliversioiden joukosta löytyy myös suomenkieli. Kaikki toiminnot (esim. puheohjaus ja TTS) eivät kuitenkaan sisällä suomenkielen tukea. Osa R-Linkin toiminnoista vaatii internet-yhteyssopimuksen, joka on ostettavissa erillisenä palveluna.

Kuvat Risto Immonen.

Lisätietoa www.media.renault.com or www.renault.com

Nordic Automotive Services Oy
Laivalahdenkatu 8

tiedotuspäällikkö Jonna Nevalainen
Matkapuhelin 050-568 7706, sähköposti jonna.nevalainen(at)renault.fi

Renaultin henkilö- ja tavara-autojen sekä varaosien maahantuonnista Suomeen vastaa 1.11.2010 alkaen Nordic Automotive Services Oy. Vuonna 2012 Renault henkilö- ja tavara-autoja myytiin maailmanlaajuisesti 2,1 miljoonaa ja Dacia henkilö- ja tavara-autoja 360 000 kpl.

Lisätietoa Renault-mallistosta kotisivuilla www.renault.fi

Renault facebookissa www.facebook.com/Renault.Suomi