Renaultin uutuudet Auto 2018 -tapahtumassa

Upealla Renaultin osastolla on kolme hienoa uutuutta Suomen markkinoille. Renault Kadjar on uudistunut niin ulkoa kuin sisältä ja kaikki sen moottorit ovat uusia. Euroopan eniten myyty sähköauto* Renault ZOE on valittavissa nyt entistä tehokkaammalla R110-moottorilla. Urheilullisista perheautoista kiinnostuneille on uusi todella suorituskykyinen vaihtoehto, sähäkkä ja näyttävä Renault Mégane R.S..

Renaultin mallisto kasvaa ja monipuolistuu jatkuvasti. Vuonna 2018 on keskitytty yhtiön 120 vuoden historiaan, mitä on juhlistettu upeilla tulevaisuudesta kertovilla konseptiautoilla. Eteenpäin lähdetään työn merkeissä, mikä tarkoittaa käytännössä todella mielenkiintoisia uutuuksia. Niistä ensimmäiset esitellään Helsingin Messukeskuksessa 9.-11. marraskuuta. Lisää on tulossa seuraavien kuukausien aikana.

Renault Kadjar entistä tyylikkäämpänä ja taloudellisempana

Kolme vuotta sitten esitelty Renault Kadjar nousi nopeasti yhdeksi suosituimmista autoista luokassaan, sillä niitä on myyty viidessäkymmenessä maassa lähes puoli miljoonaa kappaletta. Kadjar on saanut erityisesti kiitosta kauniista linjoistaan.

Uudistuksen yhteydessä Kadjarin korin päälinjat on säilytetty ennallaan, mutta edestä katsottuna se näyttää aiempaa leveämmältä. Etuvalojen C-muoto on aiempaa selkeämpi ja niihin on nyt integroitu myös vilkut ja päiväajovalot. Paremmassa Bose-varustetasossa niin ajo- kuin sumuvalot toimivat LEDeillä. Kadjarin tyylikkäitä linjoja korostetaan uudistuksen myötä entistä runsaammalla kromin käytöllä korissa.

Kadjarin sisätilat ovat saaneet runsaasti positiivista palautetta niin medialta kuin omistajilta. Uudistuksen yhteydessä on keskitetty laadun parantamiseen entisestään. Työn tulokset näkyvät ja tuntuvat pienissä yksityiskohdissa, kuten osien sovituksessa ja materiaaleissa.

Kojelaudassa on uusi kosketusnäyttö, joka on helppolukuisempi aiempaa kirkkaamman näytön ansiosta. Tietoviihdejärjestelmän käyttöpääte istuu kojelautaan saumattomasti, mikä antaa tyylikkään vaikutelman. Muita parannuksia ovat ilmastointilaitteen entistä ergonomisemmat ja modernimmat kytkimet.

Matkustusmukavuus nousee vielä aiempaakin korkeammalle tasolle uudelleen suunniteltujen etuistuinten ansiosta. Istuimissa on nyt reisituen pituussäätö, mikä auttaa kaiken pituisia kuljettajia löytämään erinomaisen ajoasennon. Istuinten pehmustus on suunniteltu niin, että tuntejakaan kestävä matkustaminen ei väsytä. Lisäksi istuimien tarjoama sivuttaistuki on entistä parempi ja edessä istuvien mukavuuden kruunaa pituussuunnassa säädettävä keskikyynärnoja.

Suurin ero aiempaan on uudistuneessa Kadjarissa konepellin alla. Sieltä löytyvät täysin uudet bensiinimoottorit ja lähes kokonaan muuttunut turbodiesel. Bensiinimoottori on Renault-Nissan-Mitsubishi-allianssin yhdessä Daimlerin kanssa kehittämä.

Valittavana ovat TCe 140 ja TCe 160, jotka toimivat hienostuneen värinättömästi. Ajaminen on helppoa ja vaihtamistarve vähäinen, sillä 103 ja 118 kilowattia (140 ja 160 hevosvoimaa) kehittävät moottorit antavat suuren tehonsa lisäksi muhkean vääntömomentin jo alhaisilla käyntinopeuksilla. Vaihtamistarpeen saa nollattua valitsemalla 7-vaihteisen kaksoiskytkinvaihteiston, jonka saa uudistuneen Kadjarin myynnin alkaessa veloituksetta.

Myöhemmin kolmanneksi moottorivaihtoehdoksi tulee Blue dCi 115, joka kehittää 85 kilowattia. Iskutilavuus on sama kuin aiemmassa moottorissa eli 1,5 litraa, mutta peräti yli 90 prosenttia moottorin osista on joko uusia tai edelleen kehitettyjä.

Suomeen Renault Kadjaria tuodaan vain hyvällä Zen-varustelulla tai vielä täydellisemmällä Bose-varustelulla. Kaikissa meillä myytävissä uudistuneissa Kadjareissa on vähintään 17-tuumaiset kevytmetallivanteet, tummennetut takalasit, automaattinen kaksialueilmastointi, automaattiset valot ja kaukovaloavustin, kaistavahti, sähkötoimisesti korin myötäisiksi taittuvat sivupeilit ja älyavain.

Uuden Renault Kadjarin ennakkomyynti käynnistyy nyt ja ensimmäiset autot saapuvat asiakkaille vuoden 2019 alussa. Hinnat lähtevät Kadjar TCe 140 Zenin 27 390 eurosta ja autoon saa automaattivaihteiston samaan hintaan. Renault Kadjar TCe 140 Bose maksaa 30 990 euroa ja Kadjar TCe 160 Bose EDC 7-automaatin hinta ennakkomyynnissä saman 2000 euroa edullisempi eli 32 490 euroa.

Renault ZOE nyt entistä tehokkaammalla moottorilla

Suomeen keväällä 2017 tullut Renault ZOE on lunastanut paikkansa sähköautomarkkinoilla kompaktin kokonsa, pitkän toimintamatkansa ja kohtuullisen hintansa ansiosta. Alkuvuodesta 2019 ZOE tulee saataville uudella tehokkaammalla R110-moottorilla varustettuna. Se kehittää 80 kilowattia eli kaksitoista enemmän kuin tähän saakka myynnissä olleen ZOE:n moottori. Suuremmasta tehosta huolimatta moottorin koko ja paino ovat ennallaan.

Uusi R110 moottorilla oleva ZOE on jo nähtävissä sekä koeajettavissa Autot 2018 -tapahtumassa. Ennen R110-moottorin saapumista Renault haluaa kiihdyttää sähköautomarkkinaa Suomessa tarjoamalla R90-autoihin hankintatuen kaksinkertaisena. Näitä autoja on myös hyvin saatavilla nopeaankin käyttöön.

Tehokas ja ainutlaatuinen Renault Mégane R.S.

Perheautoluokan urheilulliset versiot saavat meillä uuden standardin, kun Mégane R.S. saapuu Suomeen. Se on ainoa auto luokassaan, jossa on nelipyöräohjaus ja monipuoliset, mukautuvat R.S. Vision valot. Uusi 1,8-litrainen bensiiniturbo kehittää 206 kilowattia. Vielä vaikuttavampi on 390 Nm vääntömomentti, joka on käytettävissä käyntinopeusalueessa 2 400 - 4 800 r/min. Suorituskyky on huippuluokkaa, sillä kiihdytys nollasta sataan onnistuu 5,8 sekunnissa. Hurjasta suorituskyvystä huolimatta uuden Mégane R.S:n kulutus ja päästöt ovat kymmenyksen pienemmät kuin edeltäneessä mallissa. Mallin myynti aloitetaan alkukeväästä ja silloin myös hinnat vahvistuvat.

*JATO, sähköautojen rekisteröinnit Euroopassa vuosina 2016 ja 2017