Uudet Renault Master Z.E. Hydrogen ja Renault Kangoo Z.E. Hydrogen - Renaultin uusimmat pakettiautomallit toimivat vedyllä

Renault kasvattaa sähkömoottoristen Master Z.E. ja Kangoo Z.E. -pakettiautojensa toimintamatkaa käyttämällä niissä virran lähteenä akun lisäksi vedyllä toimivaa polttokennoa.  Näin toimintamatka pitenee kaksin- ja jopa kolminkertaiseksi ja pitkän latausajan sijaan auton saa tankattua 5-10 minuutissa.

Renaultilla on erittäin monipuolinen kokemus pakettiautovalmistajana jo 120 vuoden ajalta. Sen lisäksi yhtiö on Euroopassa edelläkävijä ja markkinajohtaja sähkömoottorisissa tavara-autoissa. Nyt laajaa valikoimaa kasvatetaan ensi vuonna esiteltävällä Master Z.E. Hydrogenilla ja jo tämän vuoden puolella myyntiin saatavalla Kangoo Z.E. Hydrogenilla.

Uudella järjestelmällä saadaan paljon etua. Vedyllä toimiva polttokenno antaa energian ajoakulle. Järjestelmän avulla toimintamatka on aivan toista luokkaa ja auto on koko ajan käytettävissä, sillä tankkaus vie aikaa vain viidestä kymmeneen minuuttia. Vedyn käyttö otetaan täydentävänä Renaultin sähkö- ja hybridiautostrategiaan. Se kasvattaa ammattilaisten mahdollisuuksia käyttää sähkömoottorisia pakettiautoja, kun toimintamatka tai latausajat eivät ole esteinä auton hankinnalle.

Testeistä tuotantoon

Vedyllä toimivia autoja on kehitetty ympäri maailmaa jo vuosikymmenien ajan. Koevaiheesta ollaan vasta siirtymässä käytäntöön ja kaupalliseen tuotantoon. Japanissa, Kaliforniassa, Kiinassa ja Etelä-Koreassa on kunnianhimoisia suunnitelmia vetykäyttöisten autojen saamiseksi liikenteeseen. Myös Eurooppa on mukana ja Ranskassa valtion tavoitteena on saada 50 000 vetykäyttöistä autoa kaduille ja teille vuoteen 2030 mennessä, joille rakennetaan tuhannen tankkauspaikan infrastruktuuri. Valtio antaa 16 000 euroa tukea jokaiselle vedyllä toimivan auton ostajalle.

Renault on kehittänyt vetyteknologiaa yhdessä Symbion kanssa vuodesta 2014 lähtien ja se on nyt saatavissa Groupe Renaultin kevyisiin tavara-autoihin. Uudet Hydrogen-mallit sopivat käyttöön, missä auton on oltava koko ajan liikkeellä ja latausajan sen takia lyhyt. Uudet mallit sopivat erityisesti taajamakäyttöön, missä ne vähentävät paikallispäästöjä ja melua. Ammatikseen autolla ajavat ovat kaikkein haastavin kohderyhmä, sillä auto on heidän työkalunsa. Kaupunkien rajoittaessa dieselmoottorisilla autoilla ajoa keskustoissa, auton valinta on yhä haastavampaa.

Uusi Master Z.E. Hydrogen

Renaultin uudistuneen Masterin myynti on alkanut vastikään Suomessa. Nyt esitellään maailmalla uusi Master Z.E. Hydrogen. Sen toimintamatka on sähköauton 120 kilometrin sijaan peräti 350 kilometriä*.

Asiakkaiden valittavana on kolme vaihtoehtoa, kaksi umpikorista ja alusta. Vetytankit on sijoitettu rungon alle niin, ettei kuormatila pienene. Rakenteen kantavuutta pienentävä lisäpaino on kohtuulliset kaksisataa kiloa.

Uusi Kangoo Z.E. Hydrogen

Kangoo Z.E. Hydrogen nostaa kompaktien pakettiautojen toimintamatkat aivan uudelle tasolle. Uutuudella pystyy ajamaan vetytankkausten välillä 370 kilometriä*. Matka on kaksinkertainen pelkästään ajoakulla varustettuun Kangoo Z.E:hen verrattuna. Lisäksi vedyn avulla saadaan käytettyä kylmällä ilmalla lämmityslaitetta ilman että se lyhentäisi auton toimintamatkaa.

Kuormatila on 3,9 kuutiometriä, eikä tekniikan tuoma lisäpaino ole kuin 110 kiloa. Uusimpaan, monipuoliseen tekniikkaan perustuva Kangoo Z.E. Hydrogen maksaa Ranskassa 48 300 euroa ilman arvonlisäveroa. Hinnassa on mukana ajoakku, mutta siitä ei ole vähennetty valtion hankintatukea.

Vety muunnetaan sähköksi

Vetykäyttöisten sähköautojen sydämenä on polttokenno, jossa tankeista sinne virtaava vety yhdistetään ilmasta saatavaan happeen. Tuloksena on sähköä antamaan virtaa moottorille ja ainoana päästönä on puhdas vesi. Vedyllä toimivat sähköautot ovat samalla tavalla paikallisesti päästöttömiä kuin akkukäyttöiset sähköautot.

Vedyn etuina ovat pidempi toimintamatka ja lyhyet tankkaukset, sillä tunteja kestävän latauksen sijaan vetytankin saa täyteen 5-10 minuutissa. Tekniikka on helppo huoltaa ja pitkä toimintamatka tuo mielenrauhaa, kun ei tarvitse etsiä latausasemaa.

Vetyautot ovat erityisen käyttökelpoisia jakeluajossa. Niillä voidaan kuljettaa tavarat alueille, jotka ovat suljettuja muilta kuin sähköautoilta ja polttoaine riittää useimmissa tapauksissa mainiosti koko päivän ajoihin.

”Vetyautolla ajaminen on toistaiseksi suurelle yleisölle kallista ja vedyn jakelun infrastruktuuri on tällä hetkellä lähes olematon. Groupe Renault valitsi ensimmäisiksi vetyautoikseen kevyet tavara-autot. Ammattilaiset arvostavat niiden pitkää toimintamatkaa ja nopeaa tankkausta. Edut ovat vielä tuota monipuolisemmat, sillä Renault Master Z.E. Hydrogen ja Renault Kangoo Z.E. Hydrogen toimivat ympäristön huomioon ottavalla vähäpäästöisellä energialla ja antavat sähköauton ajomukavuuden. Ne ovat uusi valikoimaa täydentävä vaihtoehto yrityksille ja ne auttavat rakentamaan infrastruktuuria vedyn jakelulle ja tuomaan siten vetyautot yhä useamman saataville Ranskassa ja Euroopassa.” Denis Le Vot, Senior Vice President, Renault-Nissan tavara-autoyksikkö.

Kangoo Z.E. Hydrogen -mallin myynti alkaa valituilla Euroopan markkinoilla vuoden 2019 aikana ja Masteri Z.E. Hydrogen -mallin vuoden 2020 aikana. Suomen aikataulu on vielä auki.

*Toimintamatka odottaa WLTP:n hyväksymistä.