UUSI TWINGO: RENAULTIN RAIKAS UUSI NÄKEMYS SUOSITUSTA CITYAUTOSTA

Ensimmäisen sukupolven Twingo aiheutti vallankumouksen pikkuautojen segmentissä kaksi vuosikymmentä sitten. Nyt oli aika kehittää tältä pohjalta täysin uusi malli menestyneestä kaupunkiautosta. Renaultin insinöörit ja muotoilijat aloittivat puhtaalta pöydältä ja saivat inspiraation alkuperäisen Twingon sekä myös Renault 5:n perinnöstä. Tuloksena syntyi uusi, innovatiivinen ja ketterä auto, joka on hauska ajettava.

Nyt esitellään uusi Twingo, jonka viehätysvoimaa kasvattavat herkulliset värit sekä vakuuttavan voimakas persoonallisuus.

Yhteistyöprojekti Daimlerin kanssa

Vuonna 2008 Renaultin insinöörit ja muotoilijat ryhtyivät luomaan uuden sukupolven Twingoa tavoitteena sytyttää uudelleen se innovatiivinen henki, joka teki alkuperäisestä Twingosta segmentin todellisen merkkipaalun ensiesittelystään vuodesta 1992 lähtien. Tavoite oli haastava, mutta suunnittelijat asettivat tähtäyksensä korkealle säilyttämällä alkuperäisen filosofian ikoniksi muodostuneen mallin tapaan. Alkuperäisestä mallista tuli aikanaan välittömästi Renaultin luovuuden symboli.

Tavoite oli nyt luoda vieläkin tilavampi ja näppärämpi kaupunkiauto, jolla on kuitenkin pienempi ympäristöjalanjälki. Näin syntyi ajatus vaihtaa takamoottoriin siitäkin huolimatta, että se aikaansai hieman korkeampia kehityskustannuksia.

Renaultin ajatukset saivat vastakaikua Daimlerilta, joka oli samanaikaisesti tutkimassa ajatuksia seuraavan sukupolven kaksi- ja nelipaikkaisten Smart-mallien osalta. Alustavien keskustelujen jälkeen kahden yrityksen välinen strateginen yhteistyösopimus astui voimaan 2010. Tämä merkitsi virallisestikin vihreää valoa uuden Twingon sekä seuraavien kaksi- ja nelipaikkaisten Smartien yhteiselle kehitystyölle.

Takamoottori näppärän käsiteltävyyden ja matkustamon lisätilojen vuoksi

Moottorin sijoittaminen taakse on merkittävä seikka pienelle kaupunkiautolle, koska se vapauttaa etuosan moottoritilan ja pienentää tuntuvasti kääntöympyrää. Uusi Twingo onkin erittäin helppo käsiteltävä ahtaissakin paikoissa ja pysäköintialueilla vain muutaman ohjauspyörän käännöksellä.

Pyörien sijoittaminen auton äärikulmiin sekä taakse sijoitettu pienikokoinen moottori tarjoaa ylimääräistä matkustamotilaa. Uuden Twingon akseliväli ja tilava matkustamo tavataan yleensä luokkaa suuremmissa autoissa.

Hauskasti ketterä käsiteltävä, tilava matkustamo ja pieni keulaosa ovat perustekijöitä uudessa Twingossa, ja ne perustuvat samaan ajattelutapaan, jonka autoileva maailma kohtasi alkuperäisen Twingon ensiesittelyssä Pariisin autonäyttelyssä 1992.

Värikästä persoonallisuutta

Jatkumona vuonna 2013 esitellyille Twin'Z ja Twin'Run -konseptiautoille, uusi Twingo uhkuu persoonallisuutta. Kuten esi-isänsä, uusi Twingo on saanut neljän sointuvan pop-värin valikoiman (vaalean sininen, valkoinen, keltainen ja punainen). Tämäkin on päivänselvä esimerkki siitä, että Twingon henki on tullut täysillä takaisin!

Tietyt muotoilun elementit ovat saaneet vaikutteita suoraan Renault 5:stä; vahva hartialinja sekä takaluukun kaltevuus, jotka ovat kotoisin aikoinaan hyvin suositusta takamoottorisesta Renault 5 Turbosta.

Etuosastaan uusi Twingo noudattaa Renaultin uutta muotoilustrategiaa sisältäen isokokoisen Renault timanttilogon mustalla taustalla. Uuden Twingon puhuttelevan katseen luovat suuret ajovalot, joihin on liitetty suuntavilkut sekä LED-päiväajovalot, jotka yhdistävät tämän päivän tekniset vaatimukset edeltäjän sympaattiseen ulkonäköön. Uuden Twingon linjat luovat piristävän, samalla kuitenkin vankan olemuksen. Pienen auton terävä persoonallisuus on havaittavissa alleviivatun helposti.

Uuden Twingon isokokoinen lasinen takaluukku tekee vahvan vaikutuksen moderniin muotoiluun, samalla takavalot ovat luonnollinen takaluukun jatke.

Uuden kaupunkiauton viisiovinen ratkaisu, mallin historiassa ensimmäistä kertaa, tekee siitä yhä monikäyttöisemmän. Uusi Twingo on saanut vaikutteita myös uuden Clion menestyksen kulmakivistä; takaovien piilotetut kahvat sekä yksilöinnin laajat mahdollisuudet ovat mukana myös Twingossa. Korin värivalikoima ja korin yksilöintipaketit, listasarjat ja teippisarjat, antavat valtavasti mahdollisuuksia auton yksilöintiin. Uudesta Twingosta saa urbaanin tai urheilullisen, feminiinisen tai maskuliinisen auton. Kukin oman halunsa mukaisesti.

”Uusi Renault Twingo sai inspiraationsa alkuperäisen Twingon lisäksi Renault 5:stä. Se on moderni näkemys kaupunkiautojen luokkaan korostaen innovatiivisia piirteitään ja koko olemustaan. Uusi Twingo on hauska, leikkisäkin ja energinen kaupunkiauto,” sanoo Renaultin teollisuusmuotoiluosaston johtaja, Laurens van den Acker.

Uusi Twingo... myös sisältä

Maaliskuun 4. päivä on uuden Twingon esiinmarssi 2014 Geneven autonäyttelyssä. Tällöin on mahdollisuus tutustua myös sen sisätiloihin. Samaan tapaan kuin uuden Twingon ulkoisia linjoja piirrettäessä, muotoilutiimi otti vaikutteet mallin perintötekijöistä, luodakseen värikkään ja iloisen matkustamon, joka tuo nerokkaalla ajattelulla jokapäiväistä käyttömukavuutta ja monipuolisuutta.

Laivalahdenkatu 8, 00880 Helsinki

tiedotus ja markkinointipäällikkö Riitta Leskinen