Suurtutkimus: Lennolla ilmenneistä matkatavaraongelmista haetaan korvausta vain harvoin – hakemus täytyy tehdä jo kentällä

• Lentokorvausyhtiö AirHelpin suurtutkimus osoittaa, että peräti 44 % eurooppalaisista lentomatkustajista on joskus ollut tilanteessa, jossa omat matkatavarat ovat hukassa, vaurioituneet tai niiden toimittaminen on viivästynyt.
  • 73 % matkatavaraongelmista kärsineistä lentomatkustajista Euroopassa on kuitenkin jättänyt hakematta korvauksia lentoyhtiöltä.
  • Yleisimpiä syitä korvausten hakematta jättämiseen ovat matkustajan epätietoisuus oikeudestaan korvauksiin sekä viitsimättömyys.
  • Saadakseen lainmukaisen korvauksen matkustajan tulee tehdä korvaushakemus ennen kuin poistuu lentokentältä.

Maailman johtavan lentokorvausyhtiön AirHelpin julkaiseman suurtutkimuksen tulokset osoittavat, että eurooppalaiset lentomatkustajat eivät pidä kiinni oikeuksistaan tapauksissa, joissa matkatavaroiden saaminen vaikeutuu lentoyhtiön toimien takia.

Eurooppalaisista lentomatkustajista jopa 44 % on joskus ollut tilanteessa, jossa omat matkatavarat ovat kateissa, vaurioituneet tai niiden saaminen on viivästynyt lentoyhtiön toiminnan takia. Tästä joukosta 73 % ei kuitenkaan ole hakenut lentoyhtiöltä korvauksia.  Montrealin yleissopimuksen mukaisesti matkustaja saattaa olla oikeutettu noin 1 300–3 000 euron korvauksiin silloin, kun lentoyhtiön katsotaan olevan vastuussa matkatavaroihin liittyvistä ongelmatapauksista.

AirHelpin tutkimus on yksi laajimmista, joita on koskaan tehty lentomatkustajien oikeuksista. Siihen vastasi yli 7 100 lentomatkustajaa ympäri Euroopan, ja tulokset kertovat karua kieltä kuluttajien oikeustietoudesta ja valmiudesta korvausten hakemiseen. Esiin nousee kolme pääasiallista syytä, joiden takia matkatavaraongelmista kärsineet matkustajat jättävät tekemättä korvaushakemuksen. Yleisimmät syyt matkatavaroihin liittyvien korvausten hakematta jättämiseen Euroopassa ovat matkustajan luulo siitä, ettei hän olisi oikeutettu korvaukseen (31 %), matkustajan vajavaiset tiedot oikeuksistaan korvausasioissa (26%) ja viitsimättömyys (24%). Kyseessä oli monivalintakysymys, johon vastaaja on voinut valita useamman vastausvaihtoehdon.

“Lentoyhtiöiden täytyy kertoa matkustajille näiden oikeuksista aiempaa paremmin. Eurooppalaisista lentomatkustajista hätkähdyttävän moni ei tiedä Montrealin yleissopimuksen alaisista perusoikeuksistaan – siis yleissopimuksen, joka on ratifioitu yli 120 maassa. Se on luotu turvaamaan matkustajan oikeuksia tapauksissa, joissa lentoyhtiön toiminnan takia matkatavarat vaurioituvat, hukataan tai niiden saaminen takaisin matkustajan haltuun viivästyy”, sanoo AirHelpin Suomen-maajohtaja Aleksi Seppo.

“Tutkimustulokset osoittavat, että lentomatkustajilla on vielä paljon opittavaa oikeuksistaan, ja että lentoyhtiöiden ja päätöksentekijöiden täytyy palvella matkustajia aiempaa paremmin. Tehtävämme AirHelpillä on auttaa matkustajia saamaan ne korvaukset, joihin he ovat oikeutettuja.”

Matkatavaraongelmista voi saada jopa 3 000 euron korvauksen

Jos matkustaja kokee ongelmia matkatavaroidensa kuljetuksessa lentäessään yhteen niistä 120 maasta, jotka ovat ratifioineet  Montrealin yleissopimuksen, hän saattaa olla oikeutettu lainmukaiseen korvaukseen. Lentomatkustajan oikeuksia turvaavien asetusten mukaisesti matkustaja on oikeutettu jopa 1 300–3 000 euron korvauksiin lentoyhtiöltä tapauksissa, joissa check in -vaiheessa ilmoitetut matkatavarat ovat vaurioituneet tai ne on hukattu.

Saadakseen lainmukaisen korvauksen matkustajan tulee tehdä korvaushakemus ennen poistumistaan lentokentältä. Matkustajan pitää täyttää ”Property Irregularity Report” (PIR) -hakemuslomake, johon eritellään kateissa olevat matkatavarat, muun muassa omien laukkujen tunnistusnumerot. Mitä yksityiskohtaisemmin matkustaja pystyy tässä vaiheessa kuvailemaan matkatavaroitaan, sen parempi. Hakemuslomakkeeseen kannattaa yksilöidä niin monta laukkujen sisältämää matkatavaraa kuin mahdollista sekä hinta-arvion jokaisesta matkatavarasta.

Jos matkustajalla on matkatavaroissaan sisältöä, jonka arvo ylittää 1 300 euroa, siitä pitäisi ilmoittaa lentoyhtiölle ennen check in -vaihetta. Näissä tapauksissa matkustajan voi olla mahdollista saada suurempi korvaus, mikäli matkatavaroiden kuljetuksessa ilmenee ongelmia, joskin ehdot vaihtelevat lentoyhtiöittäin. Arvokkaita tavaroita kuljettavien matkustajien kannattaakin perehtyä kunkin lentoyhtiön käytäntöihin sekä kotimaansa vakuutusyhtiöiden matkavakuutusehtoihin.

Tutkimuksesta

*Ellei toisin ole mainittu, kaikki data on YouGov Deutschland GmbH:lta. 31.1.-6.2.2018 toteutettuun tutkimukseen osallistui 7 103 vastaajaa. Tulokset on painotettu siten, että ne edustavat lentomatkustajien mielipiteitä Saksan, Ison-Britannian, Ruotsin, Tanskan, Italian, Norjan ja Espanjan väestöissä (vastaajat vähintään 18-vuotiaita).

Montrealin yleissopimuksesta

**Montrealin yleissopimuksessa korvaussummat ilmaistaan Special Drawing Rights (SDR) -yksiköissä dollarien tai eurojen sijasta. SDR on Kansainvälisen valuuttarahaston IMF:n asettama valuutta. Vaihtokurssi on 1 EUR = 0.83 SDR.

Lisätiedot:

Aleksi Seppo

Maajohtaja, AirHelp

aleksi.seppo@airhelp.com

Mediamateriaalit:

Ville Heinonen

Republic of Communications

ville.heinonen@republic.fi

+358 50 413 7118

AirHelp on maailman johtava lentomatkustajia korvausasioissa auttava yritys, joka tukee matkustajia näiden hakiessa korvauksia myöhästyneistä, perutuista ja ylivaratuista lennoista kansainvälisten asetusten mukaisesti. Yritys perustettiin vuonna 2013 ja siitä lähtien se on auttanut yli 7:ää miljoonaa matkailijaa. AirHelp-hakemusten avulla matkustajat ovat saaneet korvauksia lähes 800 miljoonan euron edestä.

AirHelpin palvelu on käytössä 30 maassa ja 16 kielellä. Suomessa ja suomeksi palvelu on ollut saatavilla vuodesta 2014. Tällä hetkellä AirHelpillä on maailmanlaajuisesti töissä noin 550 työntekijää. Kattavasti lisää tietoa matkustajan oikeuksista saa AirHelpin verkkosivuilta: https://www.airhelp.com/fi/tunne-oikeutesi/