Tee yksi muutos kerrallaan – ja onnistut elämäntapamuutoksessa

Nopea ja tilapäinen muutos houkuttaa edelleen ihmisiä, vaikka tulokset katoavat usein kuurien päätyttyä. Onnistuminen vaatii keskittymistä yhteen tapamuutokseen kerrallaan. Jo kaksi muutosta yhtä aikaa voi vesittää hyvän alun.

Ravinto- ja tapamuutosvalmentaja Harri Männistö ei kannusta suuriin elämäntapamuutoksiin. Kerralla kannattaa haukata mahdollisimman pieni palanen, jos haluaa saada aikaan pitkäaikaisia muutoksia.

-  Vuoden alussa moni toivoisi muuttavansa kaiken. Pysyvä muutos syntyy kuitenkin pienistä, yksi kerrallaan opeteltavista tapamuutoksista. Trendikkäitä dieettejä jaksetaan seurata yleensä muutama viikko, jonka jälkeen puhti loppuu, koska suurta muutosta on vaikea pitää yllä pidempään, kotimaisen FASTin ravinto- ja tapamuutosvalmentaja Harri Männistö kertoo.

Männistön mukaan ihmisillä on usein haasteena, että tuloksia halutaan epärealistisessa aikataulussa. Nopea ja tilapäinen muutos houkuttaa ihmisiä, vaikka tulokset häviävät usein ihmisen palattua vanhojen rutiinien pariin.

-  Vaikka monet sanovatkin saaneensa tarpeeksi pikadieeteistä, niin silti etsitään oikotietä onneen ja niitä kokeillaan uudelleen ja uudelleen. Paradoksaalista, Männistö pohtii.

Kirjoita ylös mitä syöt ja juot

Männistö kehottaa pitämään aluksi parin päivän ajan ruoka- ja juomapäiväkirjaa, jotta näkee realistisesti mitä ja miten paljon syö. Tämä saattaa olla monelle hyvinkin iso herätys.

- Elämäntapamuutosprojekti alkaa varaamalla itselle aikaa, lyhytkin aika riittää, jotta ehtii esimerkiksi käymään kaupassa ostamassa terveellisiä ruoka-aineita tai liikkumaan puolisen tuntia.

Haluttu tapamuutos kannattaa kirjata ylös, esimerkiksi syö hitaasti ja keskittyneesti siihen asti, kunnes ei ole enää nälkä. Kun on noudattanut kyseistä tapaa, voi laittaa rastin ruutuun kyseisen aterian kohdalle. On myös olemassa kännykkä- ja verkkosovelluksia, joilla tapojen toteutumista voi seurata. Jokaista muutosta kannattaa harjoitella parista viikosta kuukauteen ennen kuin lisää seuraavan muutoksen.

- Jos pystyy noudattamaan yhtä uutta tapaa kerrallaan 80 prosenttisesti ajasta, on jo voiton puolella ja mukaan voi ottaa seuraavan tapamuutoksen. Jos yrittää onnistua kahden uuden muutoksen noudattamisessa yhtä aikaa, onnistumisprosentti laskee jopa 20 prosenttiin.

Tee edes nämä muutokset, yksi kerrallaan, ja voit paremmin

-       Pidä ruoka- ja juomapäiväkirjaa kahden päivän ajan.

-       Varaa kalenteristasi edes lyhyt hetki päivittäin omalle hyvinvoinnillesi.

-       Syö hitaasti ja keskittyneesti vain siihen asti, kunnes et ole enää nälkäinen.

-       Syö jokaisella aterialla 1-2 korttipakan verran proteiiniravintoa.

-       Liiku tuntemuksiesi mukaan kevyesti tai tehokkaasti noin kolmena kertana viikossa.

Nousussa ja laskussa olevat hyvinvoinnin trendit vuodelle 2017:

Nousussa

1)    Proteiini pitää pintansa. Hiilihydraatteja saa ruokavaliosta ilman, että siihen kiinnittää erikseen huomiota. Toisin on proteiinin kanssa. Sitä tulisi syödä 1-2 korttipakallista joka aterialla kasvisten lisäksi. Proteiini pitää kylläisenä ja korjaa kudoksia harjoituksen jälkeen; lihakset pääsevät palautumaan, eivätkä ne kipeydy yhtä voimakkaasti. Tänä vuonna proteiinia voi nauttia esimerkiksi sokeroimattoman vanukkaan muodossa.

2)    Palauttava liikunta. Korkean intensiteetin treeni korvataan välillä palauttavalla liikunnalla, kuten luonnossa kävelyllä, joogalla ja pilateksella. Tappotreenin ihannointi laskee, koska rankan työpäivän jälkeen halutaan laskea stressikierroksia eikä ylläpitää niitä.

3)    Läsnäolo. Pelkkä ravinto, materia ja fyysisyys eivät riitä elämän sisällöksi. Jotain syvempääkin kaivataan, sillä moni tuntee tyhjyyden tunnetta. Rentoutusharjoitusten, avannossa käymisen, henkisten valmennuksien ja lajien joissa yhdistyy hengitys liikkeeseen, avulla opetellaan olemaan läsnä hetkessä.

Laskussa

1)    Punainen liha. Erilaiset ruuanlaitto-, hera- ja kasviproteiinit nousevat osaksi ravintoympyrää perinteisten proteiinin lähteiden, kuten kalan, kananmunan, papujen ja siipikarjan rinnalle. Punaisen lihan suosio laskee.

2)    Orjallinen muotidieettien noudattaminen. Mitään ei tarvitse välttää, ellei se aiheuta itselle selkeitä oireita. Ei kannata olla automaattisesti juomatta maitoa tai syömättä gluteiinia, koska muutkin tekevät niin. Terve järki on sallittua!

3)    Ulkonäkökeskeisyys. Bodaamisen sijaan keskitytään kehon toimintakyvyn ja voinnin parantamiseen esimerkiksi tukilihaksia vahvistamalla ja kehoa avaamalla. Treenissä keskitytään enemmän fyysiseen hyvinvointiin kuin ulkoiseen pintaan.

Lisätietoja: Harri Männistö, ravinto- ja tapamuutosvalmentaja, 0400 684 418, harri.mannisto@funcfood.com

FAST Sports Nutrition on suomalainen, urheiluravinteiden kehittämiseen ja markkinointiin keskittynyt yritys. Alansa markkinajohtaja FAST on ollut vuodesta 2001. FAST Sports Nutrition -tuotteet sopivat aktiiviseen elämäntapaan ja hyvinvoinnin tukemiseen niin tavalliselle kuluttajalle kuin huippu-urheilijalle. Monipuoliset valikoimat kattavat jauhetuotteet, patukat ja valmisjuomat sekä erikoisvalmisteet. FAST-tuotteet ovat puhtaita ja turvallisia. Kaikki raaka-aineet hankitaan vain tutkituilta, luotettavilta toimittajilta.  www.fast.fi

Func Food Finland OY  on nopeasti kasvava elintarvikealan yritys ja urheiluravinnealan markkinajohtaja Suomessa. Yritys on tunnettu FAST ja CocoVi -tuotemerkeistään, jota myydään Suomessa yli 4000 jälleenmyyntipisteessä. Func Foodin liikevaihto oli noin 18 miljoonaa euroa vuonna 2014.  www.funcfood.com