• Resand Oy/

Innovatiiviset suomalaisyhtiöt Resand ja Hetitec vievät valimoteollisuuttaa kohti kestävämpää kehitystä

Resand Oy Lehdistötiedote 18.1.2024 klo 9.00

Ympäristöystävälliseen valimohiekan elvytykseen ja kierrätykseen erikoistunut suomalainen teknologiayritys Resand Oy on allekirjoittanut yhteistyösopimuksen tamperelaisen Hetitec Oy:n kanssa. Alkuvuonna 2024 käynnistyvä yhteistyö sisältää Resandin tarjoaman hiekanelvytys- ja kierrätyspalvelun, jonka avulla Hetitec pystyy tuottamaan valuja entistäkin tehokkaammin ja ympäristönäkökulmat huomioiden.

Valuosien nopeisiin toimituksiin erikoistunut digitaalinen valimo Hetitec on perustettu vuonna 2013. Hetitec palvelee proto-, varaosa- ja piensarjavalimona teollisuutta Suomessa ja Euroopan alueella. Yrityksen erikoisalaa ovat nopeat ja laadukkaat 3D-tulostustekniikan avulla muodostetut valut, ja se työllistää 31 henkilöä.

Resandin hiekanelvytysratkaisun avulla Hetitecin tuotannossa käyttämä neitseellisen hiekan määrä, kuljetukset sekä niiden aiheuttamat päästöt vähenevät. Hiekka elvytetään Resandin Nuutajärven tehtaalla ja kierrätetään takaisin Hetitecin valimolle, jolloin elvytetty hiekka voidaan käyttää Hetitecin tuotantoprosesseissa uudelleen. Yhteistyö Resandin kanssa mahdollistaa myös keraamisen hiekan kustannustehokkaan käytön Hetitecin valimolla.

”Olemme Hetitecin perustamisesta lähtien halunneet rakentaa liiketoimintamme parhaita ratkaisuja käyttäen ja tehdä asiat eri tavalla kuin muut. Pyrimme tekemään asiat nopeasti, se ajatus on meidän bisneksemme ydin. Ainutlaatuinen tuotantoprosessimme, jossa käytämme 3D-tulostettuja hiekkamuotteja ja vain parhaita materiaaleja, mahdollistaa koneistettujen valukappaleiden toimitukset parhaimmillaan alle viikossa. Resandin tarjoaman innovatiivisen ratkaisun avulla voimme olla paitsi alan nopein myös yksi ympäristöystävällisimmistä toimijoista. Yhteistyö Resandin kanssa on erinomainen lisäys ainutlaatuiseen konseptiimme”,  Hetitec Oy:n toimitusjohtaja Heikki Kantola kommentoi.

”Valimoala hakee jatkuvasti uusia kestävää kehitystä tukevia ratkaisuja. Patentoidun hiekanelvytysteknologiamme ja innovatiivisen Resand®-ratkaisumme avulla edistämme valimoteollisuuden vihreää siirtymää. Olemme erittäin ylpeitä, että pääsemme aloittamaan yhteistyömme innovatiivisen, kasvu-uralla olevan Hetitecin kanssa. Meitä yhdistää halu uudistaa valimotoimintaa innovatiivisilla ratkaisuilla. Hetitecin kanssa solmitun sopimuksen myötä suuri osa kotimaisista valimoista on edennyt pitkälle hiekan ympäristöystävällisessä käsittelyssä”, Resand Oy:n toimitusjohtaja Kalle Härkki sanoo.

Resand® Sand As A Service (SAAS) -ratkaisu tarjoaa valimoille kestäviä säästöjä valimoteollisuuden nykyiseen käytäntöön verrattuna. Säästöjä syntyy, kun neitseellistä hiekkaa ostetaan ja käytettyä hiekkaa hävitetään vähemmän, minkä lisäksi kuljetus- ja energiakustannukset laskevat. Elvytysratkaisun ansiosta hiekan käytöstä ja kuljetuksista aiheutuvia CO2-päästöjä voidaan vähentää jopa 80 %. Koska käytetyn hiekan elvytys ja kierrätys tarjotaan palveluna, se vähentää myös valimotoimintaan sitoutunutta pääomaa.

Lisätietoja:

Kalle Härkki, toimitusjohtaja, Resand Oy
+358 40 513 3383

Heikki Kantola, toimitusjohtaja, Hetitec Oy
heikki.kantola@hetitec.com

Resand Oy lyhyesti

Teollisuuden käyttöön soveltuva hiekka on ehtymässä. Neitseellisen hiekan louhintaa voidaan vähentää ja siitä aiheutuvaa luontokatoa hidastaa puhdistamalla ja käyttämällä hiekkaa uudelleen. Resand Oy on valimohiekan elvytykseen erikoistunut suomalainen teknologiayritys, joka tarjoaa asiakkailleen puhdasta hiekkaa palveluna. Resand®-ratkaisun avulla valimohiekka voidaan kierrättää lähes sataprosenttisesti, ja hiekan käytöstä ja kuljetuksista aiheutuvia CO2-päästöjä voidaan vähentää jopa 80 %.

Resand Oy:n pääkonttori sijaitsee Nuutajärvellä, ja yhtiöllä on henkilökuntaa useassa Euroopan maassa. Yhtiö tavoittelee voimakasta kasvua eurooppalaisilla valimomarkkinoilla ja liiketoiminnan laajentamista Euroopan ulkopuolelle.

Resand® tuo ratkaisun maailmanlaajuiseen hiekkahaasteeseen kierrättämällä hiekkaa – yhä uudelleen ja uudelleen. Lue lisää: www.resand.eu