Hyvää Suomesta -joutsenlipusta tunnistaa suomalaisen raaka-aineen ja työn

Report this content

Suomalaisten mielestä hyvän elintarvikkeen tärkeimmät ominaisuudet ovat tuoreus, maku ja suomalaisuus. Ruokatiedon teettämien selvitysten mukaan lähes 70 % suomalaisista selvittää säännöllisesti tuotteen alkuperämaan. Maidon ja maitotuotteiden osalta lähes puolet ilmoittaa selvittävänsä alkuperän aina tai usein. Tuote tunnistetaan suomalaiseksi siinä olevan alkuperämerkin avulla. Alkuperän tunnistamista auttaa parhaiten suomalaisuudesta kertova alkuperämerkki. Suuri osa kuluttajista päättelee tuotteen alkuperän valmistajasta tai tutusta tuotemerkistä. Nämä eivät välttämättä enää takaa suomalaista alkuperää, kuten aktiivinen kuluttaja kaupassa huomaa. Hyvää Suomesta -joutsenlippu on tunnetuin alkuperämerkki (93 %, Taloustutkimus Oy 2008) ja kuluttajalle helppo ja luotettava tapa tunnistaa elintarvike suomalaiseksi. Merkki löytyy n. 8 000 tuotteessa yhteensä 262 valmistajalla. Merkin käyttöä myös valvotaan. Joutsenlipulla merkityt elintarvikkeet on aina valmistettu Suomessa ja niiden raaka-aineista vähintään 75 % on suomalaista; kuitenkin maito, liha, muna ja kala ovat aina 100 prosenttisesti suomalaista. Julkisuudessa usein viitataan joutsenmerkkiin vaikka kyseessä ovat elintarvikkeet. Joutsenmerkki on pohjoismainen ympäristömerkki eikä sitä myönnetä elintarvikkeille. logo saatavissa osoitteesta: http://www.hyvaasuomesta.fi/Suomeksi/Toiminta_ja_saannot/Logo_ja_graafiset_ohjeet