Sami Garamin isänpäivätoive: KOKO PERHE KEITTIÖÖN YHTÄ AIKAA

Report this content

Marraskuun toisena sunnuntaina vietettävä isänpäivä saa kokki ja isä Sami Garamin toivomaan, että perheissä vietettäisiin enemmän aikaa keittiössä: kaikki yhdessä sekä ruokaa valmistaen että siitä nauttien. – Jos keittiöhommat maistuvat puulta tai pinna kiristyy liikaa, kannattaa rutiineja uudistaa, Sami Garam kehottaa. Isänpäivän kunniaksi hän on laatinut menun, josta on helppo aloittaa uusi kausi perheen ruokakulttuurissa.

Garam on tyytyväinen, että isänpäivästä on muodostumassa yksi suomalaisen vuodenkierron ruokajuhlista. –Siitä voisi monessa perheessä alkaa uusi jakso, jossa opeteltaisiin valmistamaan ruokaa yhdessä. Monet pelkäävät raaka-aineita, eivätkä siksi valmista itse ruokaa. Siihen pitäisi hänen mukaansa kuitenkin päästä käsiksi jo lapsesta asti. Sami Garamilla on selkeä ohje perheille:  –Ostakaa oikeita raaka-aineita sesongin mukaisesti ja tehkää ruokanne itse.  Se ei oikeasti ole monimutkaista, hän vakuuttaa.

Yhteiset ruokailuhetket tuovat iloa

Ruoka oli hyvää ja sitä oli riittävästi -sanonnan Garam nakkaisi jo mieluusti kierrätykseen.  –Ruokailu on Suomessa edelleen suorite, josta pyritään pääsemään eroon nopeasti ja vaivattomasti, Garam ihmettelee.

Tutkimusten mukaan nuoret kaipaavat vanhemmiltaan erityisesti aikaa – kuuntelevaa ja läsnä olevaa aikuista. Garam tarjoaa yhdeksi yhdessäolon muodoksi ruuan parissa viihtymistä.  –Lastensa kanssa kokkaillessa voi sitä paitsi oppia itsekin ruuanlaittoa, hän nauraa.

Sami Garam haluaa herätellä meitä ajankäytön suhteen. –Onko ruuan pakko olla aina klo 17, hän kysyy. Jos nälkä iskee, voi ennen ruuanlaittoa vaikkapa haukata välipalaa, että jaksaa keskittyä ruuanlaittoon. Teinien kanssa myöhäinen päivällinen voi myös korvata iltapalan, hän ehdottaa.

Harrastusten vuoksi kiirehtiville Garamilla on myös vinkki:  –Lapset Suomessa voisivat harrastaa vähemmän, hän sanoo.   –Ruuan ääressä on paljon enemmän puhetta ja siten paljon enemmän iloa. Ruokailun sosiaalinen puoli on tärkeä.  –Lapset oppivat paljon elämässä hyödyllistä tietoa kun kotona ruokapöydässä syödään yhdessä. Siinä pitää ottaa toiset huomioon: lippalakki pois päästä ja käyttäytyä kohteliaasti.

Miehille tilaa keittiössä

Suomen Gallup Elintarviketiedon Lihatiedotukselle toteuttamasta suomalaisten lempiruokatutkimuksesta selviää, että miesten lempiruokia ovat erityisesti lihapitoiset ruokalajit. Yli 54-vuotiaille miehille maistuu nuorempia miehiä enemmän kala eri muodoissaan. 35-54 -vuotiaiden miesten tavallisimmat ruokalajit ovat pihvi/leike, jauhelihakastike, lihapullat ja paistettu kala eli tavalliset kotiruuat.

35-54 -vuotiaat syövät selvästi nuorempiaan useammin makkarakeittoa, nakkikastiketta, broileri/kalkkunapihviä, perunalaatikkoa, paistettua kalaa ja kalakeittoa. 20-34 -vuotiaita harvemmin tämä ikäluokka syö kalapuikkoja, hampurilaisia ja lasagnea. Tuloksista voi päätellä, että miesten tullessa ikään, jolloin kotona on lapsia, alkavat myös tavallisimmat ruokalajit olemaan selvästi terveellisempiä koko perheen ruokia. Lasten ravitsemus ja ruokailutottumukset ovat siis isillekin tärkeitä asioita.

Lisätietoja:
Sami Garam, puh. 050 522 3689,
sami@samigaram.com, www.samigaram.com
Ruokatieto Yhdistys ry, Kaija Karjalainen puh. 040 7700 101.

Sami Garamin isänpäivämenu 2010

Graavikalatartar, rucola-pähkinäsalaattia
Porotournedos tumman madeirakastikkeen ja juuresröstin kera
Sinihomejuustolla gratinoidut omenat, minttusiirappia
Mutakakku

Graavikalatartar, rucola-pähkinäsalaattia

300 g valkoista kalafileetä (esim. ahven, siika, silakka)
rouhittua mustapippuria
tilliä
0,5 punasipulia
2 tl smetanaa
saaristolaisleipää

Poista kalasta ruodot ja nahat. Mausta fileet suolalla ja pippurilla ja anna suolaantua 15-30 minuuttia kalan paksuudesta riippuen. Silppua kalat ja lisää mukaan pilkottua tilliä ja punasipulia. Sekoita lopuksi mukaan vähän smetanaa. Paahda saaristolaisleipää viipaleina ja muotoile silakkatartarista kauniita annoksia niiden päälle. Nosta leipä salaattikeon päälle.

Salaattiin:

3 rkl kuorittua saksanpähkinää
3 rkl kuorittua cashew-pähkinää
0,5 punasipulia
3 rkl kylmäpuristettua rypsiöljyä
3 rkl sitruunamehua
0,5 ruukkua rucolaa
0,5 ruukkua jääsalaattia

Leikkaa pähkinöitä hiukan pienemmiksi ja sipuli renkaiksi. Marinoi niitä rypsiöljyn ja sitruunamehun seoksella parisen tuntia. Sekoita rucolaa ja jääsalaattia pähkinöiden joukkoon juuri ennen tarjolle panoa ja nosta salaattia lautaselle kauniiksi keoksi.

Porotournedos tumman madeirakastikkeen ja juuresröstin kera

500 g poron ulkofileetä
80 g ilmakuivattua kinkkua viipaleina
suolaa

Leikkaa lihasta neljä tasakokoista palaa ja painele ne pystyasennossa noin kolmen sentin paksuisiksi pihveiksi. Kierrä ilmakuivattua kinkkua kunkin pihvin ympärille ja anna lihojen lämmetä huoneenlämpöisiksi. Kuumenna paistinpannu erittäin kuumaksi ja ripottele hiukan suolaa siihen. Paista pihvejä molemmin puolin suolan päällä pari minuuttia, kunnes sisälämpö on noin 50 astetta tai jopa sen alle. Pakkaa pihvit folioon vetäytymään ainakin viideksi minuutiksi.

Kastike:

2 dl demi-glace kastikepohjaa
1 dl madeiraviiniä
2 rkl viinietikkaa
timjamia

Kuumenna demi-glace kattilassa kiehuvaksi ja mausta se madeiralla, viinietikalla ja timjamilla. Keitä ainakin puoli tuntia, kunnes kastike maistuu täyteläiseltä. Suurusta tarvittaessa tärkkelysjauhoilla tai muulla kastikesuurusteella.

Juuresrösti:

200 g (2-4 kpl) perunaa
200 g bataattia
200 g porkkanaa
200 g palsternakkaa
4 valkosipulinkynttä
öljyä

Kuori juurekset ja raasta ne hienoksi. Leikkaa palsternakasta muutama aivan ohut viipale ja paista ne pannulla rapeiksi koristeiksi. Sekoita raasteet hyvin ja mausta suolalla ja murskatulla valkosipulilla. Nosta seos siivilään ja anna nesteen herua puolisen tuntia. Purista ylimääräinen neste pois ja jaa seos neljään yhtä suureen osaan. Muotoile niistä pyöreitä, parin sentin paksuisia kiekkoja ja paista ne ensin pannulla öljyssä, muutamia kertoja käännellen ja nosta sitten 180-asteiseen uuniin kypsymään.

Sinihomejuustolla gratinoidut omenat, minttusiirappia

2 isoa omenaa
20 g voita
2 rkl fariinisokeria
100 g sinihomejuustoa
tuoretta minttua tai sitruunamelissaa

Kuori omenat ja poista niistä siemenkodat. Sulata voita pannulla ja lisää siihen fariinisokeri. Paista omenat kaikilta pinnoiltaan seoksessa ja nosta ne sitten uunipellille siemenkotapuoli ylöspäin. Ripottele pinnalle murennettua sinihomejuustoa ja kuorruta grillivastuksen alla. Tarjoa lisäksi minttusiirappia ja koristele annos yrtinlehdillä.

Minttusiirappi

2 dl vahvaa minttuteetä
0,5 dl hunajaa

Keitä minttuteetä, sokeria ja hunajaa niin kauan, että kattilassa on jäljellä paksua siirappia.

Mutakakku

100 g voita
200 g tummaa suklaata
4 kananmunaa
2 dl tomusokeria
2 tl vaniljasokeria
0,5 dl perunajauhoja
30 g valkosuklaata

Sulata suklaa ja voi vesihauteessa koko ajan sekoittaen. Erottele kananmunankeltuaiset valkuaisista. Vatkaa keltuaiset tomusokerin ja valkuaiset vaniljasokerin kanssa erillisiksi vaahdoiksi. Siivilöi perunajauhot keltuaisvaahtoon ja nostele suklaaseos varovaisesti joukkoon. Nostele valkuaisvaahto taikinaan ja kaada se heti voideltuun kakkuvuokaan. Paista 180-asteisessa uunissa puolisen tuntia. Koristele mutakakku raastetulla valkosuklaalla.

Linkki painokelpoisiin kuviin. Kuvaaja: Timo Viljakainen

Ruokatieto Yhdistys ry edistää suomalaista ruokakulttuuria viestimällä ruuasta ja ruokaketjusta. Yhdistyksen jäseninä on lähes 250 ruoka-alan yritystä ja yhteisöä. Ruokatieto saa toimintaansa tukea maa- ja metsätalousministeriöltä.

www.ruokatieto.fi