Asumisen tuki- ja verojärjestelmiä tulisi uudistaa oikeudenmukaisemmiksi

Sp-Kodin toimitusjohtaja Jukka Rantanen ehdottaa, että asumisen tuki- ja verojärjestelmiämme uudistettaisiin seuraavalla hallituskaudella, sillä järjestelmät eivät kohtele tasa-arvoisesti omistusasujia ja vuokralla asujia. Rantanen palauttaisi asuntovelallisten korkojen verovähennysoikeuden, ulottaisi kotitalousvähennyksen myös taloyhtiöissä toteuttaviin korjauksiin ja poistaisi varainsiirtoveron asunto- ja kiinteistökaupoista.

Rantasen mukaan asuntolainan korkojen verovähennysoikeuden palauttamista tulisi harkita vakavasti nykytilanteessa, jossa korkojen nopea ja raju nousu kurittaa erityisen voimakkaasti asuntovelallisten maksukykyä ja taloutta.

– Mielestäni ei ole oikeudenmukaista, että asuntovelallisten korkojen vähennysoikeus on poistettu meiltä kokonaan, kun kuitenkin Suomessa maksetaan koko ajan, vuosi vuodelta, enemmän asumistukia vuokralla asuville, sanoo Sp-Kodin toimitusjohtaja Jukka Rantanen. – Ymmärrän, että Suomella on valtava paine vähentää julkisia kuluja ja saada säästöjä aikaiseksi. Siitä huolimatta korkojen vähennysoikeuden palauttaminen olisi mielestäni oikeudenmukaista tässä tilanteessa, jossa korkokäyrä on ollut lähes pystysuora. Ottaen vielä huomioon kaikki muutkin jyrkästi nousseet elin- ja asumiskustannukset, omistusasujat kärsivät vaikeasta taloustilanteesta nyt erityisen paljon.

– Vähennysoikeuden palauttaminen myös maksaisi valtiolle huomattavasti vähemmän kuin mitä meillä maksetaan asumistukia vuokralla asuville. Esimerkiksi viime vuonna asumistuen määrä oli jo yli 2,2 miljardia euroa. Asumistuen pienellä leikkauksella voitaisiin kompensoida korkojen verovähennysoikeutta.

– Viime vuosikymmenen alussa korkovähennyksen asteittaisen poistamisen perusteena oli suomalaisten velkaantumisen hillitseminen. On kuitenkin syytä korostaa, että suomalaisten ylivoimaisesti suosituin tapa säästää ja kerryttää omaa varallisuutta on ostaa oma asunto ja maksaa sitä pois erissä. Kun säästää omaan asuntoon, saa myös koko ajan asumishyötyä. Monissa muissa sijoitusinstrumenteissa, esimerkiksi pörssisijoittamisessa, et voi hyödyntää sijoituksiasi kuin vasta mahdollisesti myöhemmin.

Kotitalousvähennystä pitäisi voida käyttää myös taloyhtiön remontteihin

– Suomessa ei kohdella tällä hetkellä yhdenvertaisesti asunnon- ja kiinteistönomistajia. En ymmärrä, miksi vain kiinteistönomistajat voivat hyödyntää kotitalousvähennystä peruskorjauksiin ja remontteihin, toteaa Rantanen.

– Mielestäni kotitalousvähennystä tulisi laajentaa siten, että myös asunnonomistajilla olisi oikeus käyttää verovähennystä taloyhtiöissä toteuttaviin peruskorjauksiin, esimerkiksi LVIS-saneerauksiin sekä katto-, julkisivu-, ikkuna- ja energiaremontteihin.

– Olen varma, että kotitalousvähennyksen ulottaminen taloyhtiön remontteihin helpottaisi monissa taloyhtiöissä korjauspäätösten tekemistä. Kynnys tehdä tarpeellisia, mutta kalliita remontteja, laskisi varmasti matalammaksi yhtiökokouksissa. Sillä, että kuluja voisi vähentää verotuksessa, olisi iso merkitys tällä hetkellä kaikille, ja aivan erityisesti pienituloisille vanhuksille ja lapsiperheille.

– Kansallisvarallisuutemme muodostuu asunnoista ja kiinteistöistä. Niiden ylläpito vaatii remontointia. Kotitalousvähennyksen ulottaminen taloyhtiöremontteihin olisi tärkeää paitsi oikeudenmukaisuuden ja tasapuolisuuden, myös yhteiskuntamme koko ajan kasvavan korjausvelkahaasteen ja ikääntyvän väestön ennakoinnin näkökulmasta, sanoo Rantanen.

Varainsiirtovero tulisi poistaa kaikista asunto- ja kiinteistökaupoista

– Asuntokaupan varainsiirtovero kohtelee hyvin eriarvoisesti kiinteistön ja asunto-osakkeen omistajia. En ymmärrä, miksi asunto-osakekaupassa vero on kaksi prosenttia kauppahinnasta, mutta kiinteistökaupassa se on neljä prosenttia. Miksi osakeasunto ja kiinteistö ovat eri verokannalla, ihmettelee Rantanen. – On kohtuutonta, että kiinteistöstä ostaja joutuu maksamaan neljä prosenttia veroa. Tämä on monelle omakotitalosta haaveilevalle kynnyskysymys. Miksi samalla alueella sijaitsevasta, samankokoisesta 200 000 euroa maksavasta asunnosta täytyy maksaa 4 000 euroa enemmän veroa?

– Mielestäni varainsiirtovero pitäisi poistaa kokonaan kaikista kaupoista. Se tervehdyttäisi asuntokauppaa ja helpottaisi työvoiman liikkuvuutta paikkakunnalta toiselle. Asunnon vaihtamiseen ja ostamiseen liittyy jo ilman tätä veroakin todella paljon kauppahinnan päälle tulevia kuluja asunnonostajalle, joista kaikista hän maksaa valtiolle myös veroja, korostaa Rantanen. – Verotuloja kertyy esimerkiksi kaikista muutto- ja remonttikustannuksista sekä usein muuton yhteydessä hankittavien uusien huonekalujen ostoista.

– Olen huolestunut siitä, että omistusasumisen kallistuessa ja vuokralla asumiseen myönnettyjen tukien kasvaessa koko ajan yhä useammat suomalaiset miettivät, onko oman asunnon ostamisessa mitään järkeä. Kannattaa muistaa, että monet isot valtakunnalliset vuokranantajat eivät ole enää suomalaisomisteisia. Haluammeko, että kansallisvarallisuutemme valuu tuetun vuokra-asumisen kautta ulkomaille vai olisiko syytä uudistaa asumisen tuki- ja verojärjestelmiämme sellaisiksi, että ne kohtelevat omistusasujia oikeudenmukaisemmin, kysyy Rantanen.

Ota yhteyttä, niin keskustellaan aiheesta lisää:

Jukka Rantanen
Toimitusjohtaja, Sp-Koti Oy
jukka.rantanen@spkoti.fi

Sp-Koti on Säästöpankkiryhmään kuuluva, franchising-pohjalta toimiva ja aidosti paikallinen kiinteistönvälitysketju, joka palvelee asiakkaita yli 80 toimipisteessä eri puolilla Suomessa. www.spkoti.fi