Stöd- och skattesystemen för boende bör reformeras och göras mer rättvisa

Jukka Rantanen, vd för Sb-Hem, föreslår att Finlands stöd- och skattesystem för boende ska reformeras under nästa regeringsperiod, eftersom systemen inte behandlar boende i ägarbostäder och boende i hyresbostäder jämlikt. Rantanen skulle återinföra rätten att dra av räntor på bolån i beskattningen, utöka hushållsavdraget så att det även gäller renoveringar som genomförs i bostadsbolag och slopa överlåtelseskatten vid bostads- och fastighetsaffärer.

Enligt Rantanen bör ett återinförande av ränteavdraget för bolån övervägas noggrant i nuläget, där den snabba och kraftiga ränteökningen särskilt kraftigt drabbar betalningsförmågan och ekonomin hos personer med bolån.

– Jag tycker inte att det är rättvist att ränteavdraget för bolån har slopats helt här, då vi i Finland hela tiden, år för år, betalar mer bostadsbidrag till dem som bor i hyresbostäder, säger Jukka Rantanen, vd för Sb-Hem. – Jag förstår att det finns ett enormt tryck på att minska de offentliga utgifterna och göra besparingar i Finland. Trots det tycker jag att det vore rättvist att återinföra avdragsrätten för räntor i detta läge då räntekurvan har varit så gott som vertikal. Om man dessutom beaktar alla övriga levnads- och boendekostnader som har stigit kraftigt, drabbas boende i ägarbostäder exceptionellt mycket av det svåra ekonomiska läget just nu.

– Ett återinförande av avdragsrätten skulle också kosta staten mycket mindre än vad det kostar att betala bostadsstöd till boende i hyresbostäder. Till exempel var beloppet av bostadsstöd över 2,2 miljarder euro i fjol. Genom en liten minskning av bostadsstödet skulle man kunna kompensera för avdragsrätten för räntor.

– Motiveringen till det stegvisa slopandet av ränteavdraget i början av det förra årtiondet var att bromsa finländarnas skuldsättning. Det finns dock skäl att understryka att det överlägset mest populära sättet bland finländarna att spara och skapa sig en förmögenhet är genom att köpa en egen bostad och amortera på den. När du sparar ihop till den egna bostaden har du också alltid fördelen av att bo i den. Med många andra investeringsinstrument, till exempel investeringar på börsen, kan du inte utnyttja dina investeringar förrän eventuellt senare.

Hushållsavdraget borde kunna användas även för renoveringar i bostadsbolag

– Bostads- och fastighetsägare behandlas inte jämlikt i Finland för närvarande. Jag förstår inte varför enbart fastighetsägare kan utnyttja hushållsavdraget för saneringar och renoveringar, säger Rantanen.

– Jag tycker att hushållsavdraget borde utökas så att även bostadsägare har rätt att använda skatteavdraget för saneringar som genomförs i bostadsbolaget, till exempel VVS- och elsaneringar samt tak-, fasad-, fönster- och energirenoveringar.

– Jag är övertygad om att en utökning av hushållsavdraget till renoveringar i bostadsbolagen skulle underlätta renoveringsbesluten i många bostadsbolag. Tröskeln att genomföra nödvändiga, men dyra renoveringar skulle säkerligen bli lägre vid bolagsstämmorna. Möjligheten att göra avdrag för kostnaderna i beskattningen skulle nog ha stor betydelse för alla för närvarande, men alldeles särskilt för äldre människor med låga inkomster och barnfamiljer.

– Vår nationalförmögenhet utgörs av bostäder och fastigheter. För att upprätthålla dem krävs renovering. Att utöka hushållsavdraget även till renoveringar i bostadsbolag skulle vara viktigt inte enbart för rättvisans och jämlikhetens skull, utan även med tanke på att renoveringsskulden hela tiden ökar i vårt samhälle och när det gäller framsyntheten i fråga om den åldrande befolkningen, säger Rantanen.

Överlåtelseskatten borde slopas vid alla bostads- och fastighetsaffärer

– Överlåtelseskatten vid bostadsaffärer behandlar fastighets- och bostadsaktieägare mycket ojämlikt. Jag förstår inte varför skatten är två procent på köpeskillingen vid bostadsaktieaffärer, men fyra procent vid fastighetsaffärer. Varför är skattesatserna olika för aktielägenheter och fastigheter, frågar sig Rantanen. – Det är orimligt att en fastighetsköpare tvingas betala fyra procent skatt på fastigheten. Det är en avgörande fråga för många som drömmer om ett enfamiljshus. Varför behöver du betala 4 000 euro mindre skatt för en bostad på 200 000 euro av samma storlek och i samma område?

– Enligt mig borde överlåtelseskatten slopas helt i alla affärer. Det skulle göra bostadshandeln mer sund och underlätta arbetskraftens rörlighet mellan olika orter. Vid byte och köp av bostad finns det redan utan denna skatt så många kostnader som tillkommer utöver köpeskillingen för bostadsköparna och som köparna också betalar skatt på till staten, poängterar Rantanen. – Skatteintäkter kommer till exempel från alla flytt- och renoveringskostnader samt för köp av nya möbler som många gör vid en flytt.

– Jag ser med oro på hur det faktum att boende i ägarbostad blir dyrare och att stöden för boende i hyresbostad hela tiden ökar får allt fler finländare att ifrågasätta om det överhuvudtaget är klokt att köpa en egen bostad. Vi bör komma ihåg att många stora riksomfattande hyresvärdar inte är i finländsk ägo. Vill vi att vår nationalförmögenhet genom understött hyresboende ska hamna i utlandet eller finns det anledning att reformera våra stöd- och skattesystem så att de behandlar boende i ägarbostäder mer rättvist, frågar sig Rantanen.

Ta kontakt så diskuterar vi mer om ämnet:

Jukka Rantanen
Verkställande direktör, Sb-Hem Ab
050 341 1391, jukka.rantanen@sbhem.fi

Sb-Hem är en genuint lokal fastighetsförmedlingskedja som ingår i Sparbanksgruppen och som bedriver sin verksamhet på franchisingbasis. Företaget har över 80 kontor i Finland. www.sbhem.fi www.sparbanken.fi