Energialainalla Säästöpankin vastuullisuus sanoista tekoihin

Säästöpankki ryhtyy sanoista tekoihin ja lanseeraa kotitalouksien vihreään siirtymään kannustavan energialainan. Säästöpankin asuntolaina-asiakkaat saavat konkreettisen edun asiakkuudestaan energialainan marginaalin ollessa pyöreä nolla!

Säästöpankilla vastuullisuus on osa DNA:ta, ja se toteutuu myös teoissa. Myös Säästöpankin asiakkaat ja sidosryhmät ovat valveutuneita vastuullisuuden saralla, sillä maaliskuussa toteutettu vastuullisuuskysely keräsi lähes 5 000 vastausta. Kyselyn vastauksien perusteella vastuullisuus näkyy Säästöpankin toiminnassa ja se huomioidaan myös esimerkiksi sijoituspäätöksiä tehdessä.

Vastuullisuuskyselyssä nousi tarve vastuullisille palveluille, joilla yksityistaloudet voivat osallistua ympäristötalkoisiin. Säästöpankkiryhmän liiketoimintajohtaja Martti Hakala on ilahtunut vastuullisuuskyselyn vastaanotosta ja laajasta vastaajajoukosta: "On todella hienoa päästä kertomaan tällaisesta konkreettisesta hyödystä uusille ja nykyisille asuntolaina-asiakkaillemme. Arvot tulee näkyä tekoina, ja energialaina jos mikä on sellainen."

Säästöpankkien vastuullisuusstrategiassa on viisi vastuullisuuden pääteemaa: Vastuu asiakkaan taloudellisesta hyvinvoinnista, yhteisön hyvinvoinnista, kestävästä rahoituksesta ja tuotteista, kestävästä kasvusta ja hallinnosta sekä ekotehokkuudesta ja ilmastosta. Vastuuta ekotehokkuudesta ja ilmastosta voidaan toteuttaa erilaisin keinoin, yksi niistä on energialaina. Laina voidaan myöntää kodin tai esimerkiksi loma-asunnon energiaremontin toteutukseen. Energiaremontin muotoja voi olla lämmitysmuodon vaihto, kuten öljylämmityksen vaihto maalämpöön, ikkunoiden ja ulko-ovien uusiminen energiatehokkaampiin, aurinkopaneelien asentaminen tai vaikka lisälämmöneristys. Energiaremontti auttaa sen tekijää säästämään lämmityskuluissa tai vastaavasti viilennyskuluissa kesähelteillä.

Ylen maaliskuussa teettämän selvityksen mukaan jopa yli puolet Suomen 1,2 miljoonasta omakotitaloista pitää remontoida, jos EU:n kaavailema energiatehokkuusdirektiivi toteutuu. Säästöpankki kannustaa asuntolaina-asiakkaitaan kuitenkin tekemään energiatehokkuutta parantavia muutoksia jo nyt, eikä vasta pakon edessä, sillä se auttaa pienentämään kotitalouksien asumisen kustannuksia ja tukee koko Suomea vihreässä siirtymässä. Nyt lanseerattavan energialainan marginaali on 0 %*, mikä auttaa laina-asiakkaita säästämään korkokuluissa.

Säästöpankki nousi myös Pohjoismaiden laajimman vastuullisuustutkimuksen, Sustainable Brand Indexin, kolmannelle sijalle vuonna 2023. Tutkimuksessa vastaajat arvioivat eri alojen yrityksiä sen mukaan, kuinka vastuullisina he niitä pitävät.

*Energialainaa voi hakea 15.5. alkaen. 0-marginaalitarjous on voimassa rajoitetun ajan.

Todellinen vuosikorko 10 000 € energialainalle on 4,93 %. Laskelma on tehty 10 vuoden laina-ajalla. Lainan korko on 12 kk euribor (9.5.2023 3,804 %) + 0 %. Lainan perustamismaksu 108 € ja lainan hoitomaksu 3,5 €/kk. Lainan maksuerä annuiteetti-lyhennystavalla on 100,58 €/kk. Lainaerien määrä 120 kpl. Takaisinmaksettava summa on tällöin 12 599,89 €.

Tämä on esimerkkilaskelma, ei lainapäätös tai -lupaus. Lopulliset ehdot ja kustannukset määräytyvät lainan myönnön ja noston yhteydessä.

Lue lisää energialainasta: saastopankki.fi/energialaina

Säästöpankkiryhmä on edistänyt yksilön ja yhteisön taloudellista hyvinvointia jo 200 vuoden ajan. Tahdomme, että meidät tunnetaan rohkeudesta, asiantuntijuudesta ja intohimosta tehdä erinomaista asiakastyötä. Säästöpankkiryhmän muodostavat paikalliset Säästöpankit ympäri Suomen sekä Säästöpankkikeskus. Tarjoamme asiakkaillemme kattavien vähittäispankkipalvelujen lisäksi sijoittamisen, kodinvaihdon ja vakuuttamisen palveluja.