Sparbanken går från ord till handling med ett energilån

Sparbanken går från ord till handling och lanserar ett energilån för att sporra hushållen mot en grön övergång. Sparbankens bostadslånskunder får en konkret fördel av sin kundrelation när marginalen för energilånet är exakt noll!

Hos Sparbanken är ansvar en del av vårt DNA, och det förverkligas också i handlingar. Sparbankens kunder och intressenter känner också väl till vad ansvar innebär, eftersom ansvarsenkäten i mars samlade in nästan 5 000 svar. Baserat på enkätsvaren återspeglas ansvaret i Sparbankens verksamhet och beaktas även vid till exempel placeringsbeslut.

I ansvarsenkäten lyftes behovet av ansvarsfulla tjänster fram, vilka gör det möjligt för privathushåll att delta i miljöarbetet. Martti Hakala, affärsverksamhetsdirektör för Sparbanksgruppen, är mycket nöjd med hur ansvarsenkäten har tagits emot och det stora antalet respondenter: ”Det känns verkligt bra att kunna dela med sig av sådana konkreta fördelar till våra nya och befintliga bostadslånskunder. Värderingarna måste synas som handlingar och detta är verkligen ett energilån.”

Sparbankernas ansvarsstrategi har fem huvudteman: Ansvar för kundens ekonomiska välfärd, gemenskapens välbefinnande, hållbar finansiering och hållbara produkter, hållbar tillväxt och förvaltning samt ekologisk effektivitet och klimat. Ansvaret för miljöeffektivitet och klimat kan förverkligas på olika sätt, varav ett är ett energilån. Lånet kan beviljas för genomförande av en energirenovering av ett hem eller till exempel en fritidsbostad. Olika former av energirenovering kan vara att ändra uppvärmningsmetod, såsom att byta från oljeuppvärmning till jordvärme, byta ut fönster och ytterdörrar mot mer energieffektiva, installera solpaneler eller till exempel tilläggsisolering. En energirenovering hjälper till att minska uppvärmningskostnaderna eller, på samma sätt, kostnaderna för att kyla en bostad i sommarvärmen.

Enligt en undersökning som Yle lät utföra i mars borde mer än hälften av Finlands 1,2 miljoner egnahemshus renoveras om EU:s energieffektivitetsdirektiv ska kunna genomföras. Sparbanken sporrar dock sina bostadslånskunder till att göra förändringar som förbättrar energieffektiviteten redan nu, och inte först när man är tvungen till det, eftersom det bidrar till att minska bostadskostnaderna för hushållen och stöder hela Finland i den gröna övergången. Det energilån som nu lanseras har en marginal på 0 %*, vilket hjälper lånekunderna att spara på räntekostnaderna.

Sparbanken kom också på tredje plats i den största ansvarsundersökningen i Norden, Sustainable Brand Index, år 2023. I undersökningen utvärderade respondenterna företag i olika branscher utifrån hur ansvarsfulla de anser att de är.

* Du kan ansöka om ett energilån från och med den 15 maj. Erbjudandet om 0-marginal gäller under en begränsad tid.

Den effektiva årliga räntan för ett energilån på 10 000 euro är 4,93 %. Beräkningen gjordes med en lånetid på 10 år. Räntan på lånet är 12 månader Euribor (9.5.2023 3,804 %) + 0 % marginal. Uppläggningsavgift 108 euro och administrationsavgift 3,5 euro/mån. Återbetalningsraten då amorteringssättet är annuitet är 100,58 euro/mån. Antalet lånerater 120 st. Det belopp som ska återbetalas är då 12 599,89 euro. Detta är en exempelberäkning, inte ett lånebeslut eller -löfte. De slutliga villkoren och kostnaderna bestäms i samband med att lånet beviljas och tas ut.

Läs mera om energilån: saastopankki.fi/energilan

Sparbanksgruppen har främjat individens och samhällets ekonomiska välstånd i redan 200 år. Vi vill att man känner oss för vårt mod, vår expertis och passion att göra ett utmärkt kundarbete. Sparbanksgruppen utgörs av lokala Sparbanker i olika delar av Finland samt Sparbankscentralen. Förutom heltäckande banktjänster för konsumenter erbjuder vi våra kunder tjänster för placering, byte av hem och försäkringar.