Energiatehokkaat ja kompaktinkokoiset asunnot käyvät nyt kaupaksi Suomessa

Suomen asuntomarkkinoilla on tapahtunut merkittävää rauhoittumista alkuvuoden vilkkaiden kauppakuukausien jälkeen. Välittäjien tekemiä uusia ja vanhoja asuntoja myytiin Suomessa heinäkuussa 21 prosenttia vähemmän kuin vuoden 2021 heinäkuussa. Ostajat etsivät nyt energiatehokkaita ja kompaktinkokoisia asuntoja, jotka vastaavat heidän tämän hetken asumisen tarpeitaan.

– Asuntomarkkinoilla on tapahtunut kesästä lähtien selvää rauhoittumista lähes kaikkialla Suomessa. Olemme tammi–heinäkuun kauppamäärissä jäljessä 15,3 prosenttia vuodentakaisesta. Valitettavasti näyttää siltä, että elpymistä ei ole odotettavissa vielä tulevina kuukausina. Oma ennusteeni onkin, että tänä vuonna Suomessa tullaan tekemään asuntokauppoja noin 20 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna, sanoo Sp-Kodin toimitusjohtaja Jukka Rantanen

– Yleisesti ottaen ja pois lukien heinäkuun raju pudotus kauppamäärissä, asuntomarkkinamme ovat kuitenkin kehittyneet yllättävän tasaisesti koko alkuvuoden Ukrainan sodan aiheuttamasta shokista huolimatta. Kauppamäärät ovat laskeneet tasaisesti. Asuntokauppa ei pysähtynyt kuin seinään Venäjän hyökättyä Ukrainaan, kuten kävi koronapandemian alussa keväällä 2020. Silloinhan kauppamäärät putosivat yli 50 prosenttia pelkästään huhtikuussa, kertoo Rantanen.

– Kaikkein rajuinta pudotus on ollut uudisasuntokaupassa. Esimerkiksi Helsingissä uudiskohteita on myyty tammi–heinäkuun aikana peräti 64,5 prosenttia vähemmän kuin vuosi sitten vastaavana ajankohtana. Espoossa uudiskohteiden myynti on laskenut 57,4 prosenttia ja Turussa 54,3 prosenttia.

Talouden näkymät ovat heikentyneet kesän aikana kaikkialla maailmassa

– Vaikka talouden yleiskuvassa näkymät ovat heikentyneet kaikkialla, on joka alueella omat, erilaiset haasteensa. Suomessa ja Euroopassa taloutemme suurimpina haasteinamme ovat Ukrainan sota ja energiakriisi, sanoo Säästöpankkiryhmän pääekonomisti Henna Mikkonen.

– Suomella on edessään lievä ja lyhytkestoinen taantuma. Meillä on väistämättä vaisu vuosi edessämme, siitäkin huolimatta, että työmarkkinatilanteemme on edelleen varsin hyvä. Kuluttajien luottamus oli heinäkuussa ennätyksellisen matalalla tasolla Suomessa. Myös kuluttajien asunnonostoaikeet ovat tulleet nopeasti alas viime kuukausien aikana.

Säästöpankkiryhmä ennustaa ensi vuodelle talouskasvua 0,5 prosenttia. Tässä on huomioitu muun muassa kuluttajien kohtaamat haasteet hintojen ja korkojen noustessa sekä viennin näkymien heikkeneminen. Luvassa on siis vaisua kasvua, mutta ei suurta kriisiä, jatkaa Mikkonen.

– Kriisiskenaarioista puhuttaessa kannattaa kuitenkin aina muistaa, että talous on yleensä aika sopeutuvainen. Kuluttajat sopeuttavat käytöstään ja kulutuskoriaan hintojen noustessa, ja esimerkiksi Suomi ja Saksa ovat insinöörimäisesti ajattelevia yhteiskuntia, joissa varmasti löydetään ajan myötä ratkaisut nykyisiin energiahaasteisiin.

– Inflaation kehittymiseen liittyy tällä hetkellä paljon epävarmuuksia. Sen maltillistumisen suhteen ilmassa on nyt kuitenkin pientä orastavaa optimismia. Voi olla, että inflaatio saadaan maltillistumaan lähikuukausina, ja näin nopean ja hurjan nousun aiheuttama shokki saattaa jäädä lyhytaikaiseksi, toteaa Mikkonen.

Sijoitusasuntojen kysyntä on elpymässä – se luo toivoa paremmasta

– Haluan korostaa, että markkinatilanteen hiljentymisestä huolimatta asuntokauppoja tehdään kaikkialla Suomessa koko ajan. Viime viikkoina lisääntyneen sijoitusasuntokysynnän suhteen olen erityisen toiveikas, kertoo Rantanen. – Sijoittajat ovat nyt aktivoituneet useilla paikkakunnilla, erityisesti yliopisto- ja ammattikorkeakoulukaupungeissa. Tyhjillään olleiden vuokra-asuntojen määrä on monissa kaupungeissa alkanut sulamaan lähiopetukseen siirtymisen myötä, ja se taas on alkanut herättää kiinnostusta asuntosijoittajissa.

– Nyt ostetaan asuntoja, jotka vastaavat tämän hetken asumisen tarpeisiin, ei ylimääräisiä neliöitä. Ensiasunnon ostajat ostavat taas yksiöitä ja kaksioita, kolmioiden ja omakotitalojen sijaan. Nyt myös muutetaan taas kehyskunnista kaupunkeihin, jotta asumis- ja liikkumiskustannukset pysyvät kurissa, toteaa Rantanen.

– Tammi–heinäkuun aikana kaikkein eniten on vanhojen asuntojen kauppamäärissä tultu alas pk-seudun kehyskunnissa; 16,9 prosenttia. Pk-seudulla laskua on ollut 12,5 prosenttia ja muualla Suomessa 10,1 prosenttia. Asuntojen hintakehityksen osalta ennustan, että hinnat nousevat Suomessa tänä vuonna yhden prosentin ja ensi vuonna 0,5 prosenttia. Plussalla pysytään, sanoo Rantanen.

Ota yhteyttä, niin keskustellaan aiheesta lisää:

Jukka Rantanen
Toimitusjohtaja, Sp-Koti Oy
050 341 1391, jukka.rantanen@spkoti.fi

Henna Mikkonen
Pääekonomisti, Säästöpankkiryhmä
040 564 7918, henna.mikkonen@saastopankki.fi

Sp-Koti on Säästöpankkiryhmään kuuluva, franchising-pohjalta toimiva ja aidosti paikallinen kiinteistönvälitysketju, joka palvelee asiakkaita yli 80 toimipisteessä eri puolilla Suomessa. www.spkoti.fi www.saastopankki.fi