Energieffektiva och kompakta bostäder har nu god åtgång i Finland

Bostadsmarknaden i Finland har lugnat ner sig efter den livliga handeln i början av året. Under juli såldes 21 procent färre nya och begagnade bostäder som förmedlades av mäklare än under juli 2021. Köparna söker nu efter energieffektiva bostäder i kompakt storlek som motsvarar deras aktuella bostadsbehov.

– Bostadsmarknaden har tydligt lugnat ner sig sedan sommaren nästan överallt i Finland. Antalet affärer under januari-juli ligger 15,3 procent under fjolårets siffra. Tyvärr ser det ut som att någon återhämtning inte kan väntas de närmaste månaderna. Min egen prognos är att i år kommer man att göra cirka 20 procent färre bostadsaffärer än i fjol, säger Jukka Rantanen, vd för Sb-Hem

– Allmänt sett och bortsett från den kraftiga minskningen av affärer i juli, har dock bostadsmarknaden utvecklats överraskande jämnt under hela första delen av året trots chocken på grund av kriget i Ukraina. Antalet affärer har sjunkit i jämn takt. Bostadshandeln avstannade inte tvärt efter att Ryssland anfallit Ukraina, som det gick i början av coronapandemin våren 2020. Då gick antalet affärer ned med mer än 50 procent bara i april, berättar Rantanen.

– Kraftigast har minskningen varit i handeln med nybyggda bostäder. I till exempel Helsingfors har det under januari-juli sålts 64,5 procent färre nybyggen än vid motsvarande period för ett år sedan. I Esbo har försäljningen av nybyggen minskat med 57,4 procent och i Åbo med 54,3 procent.

De ekonomiska utsikterna har försämrats under sommaren överallt i världen

– Trots att utsikterna för ekonomin allmänt sett har försämrats överallt har varje område sina egna utmaningar. I Finland och Europa är de största utmaningarna för ekonomin kriget i Ukraina och energikrisen, säger Henna Mikkonen, chefsekonom inom Sparbanksgruppen.

– Finland har en lätt och kortvarig lågkonjunktur framför sig. Vi har oundvikligen ett svagt år framför oss, trots att situationen på arbetsmarknaden fortfarande är relativt god. I juli låg konsumenternas förtroende på en rekordlåg nivå i Finland. Även konsumenternas planer på bostadsköp har minskat snabbt under de senaste månaderna.

Sparbanksgruppen förutspår en ekonomisk tillväxt på 0,5 procent för nästa år. Här har bland annat utmaningarna för konsumenterna i form av höjda priser och räntor samt försämrade exportutsikter beaktats. En svag tillväxt är att vänta, men ingen stor kris, fortsätter Mikkonen.

– När man talar om krisscenarier bör man dock alltid komma ihåg att ekonomin i allmänhet är ganska anpassningsbar. Konsumenterna anpassar sitt beteende och sin konsumtion när priserna stiger, och till exempel Finland och Tyskland är ingenjörsmässigt tänkande samhällen där säkerligen lösningar på dagens energiutmaningar hittas.

– Det finns många osäkerheter kring inflationsutvecklingen för närvarande. Det finns dock en liten gryende optimism om att inflationen ska lugna ner sig. Det kan hända att inflationen kan bromsas under de närmaste månaderna, och chocken av en så här snabb och kraftig höjning kan bli kortvarig, konstaterar Mikkonen.

Efterfrågan på investeringsbostäder återhämtar sig – det ger hopp om förbättring

– Jag vill betona att trots den försvagade marknadssituationen görs bostadsaffärer över hela Finland hela tiden. När det gäller den ökade efterfrågan på investeringsbostäder de senaste veckorna är jag särskilt hoppfull, berättar Rantanen. – Investerarna har nu aktiverat sig på många orter, speciellt i universitets- och yrkeshögskolestäder. Antalet hyresbostäder som står tomma har börjat minska i många städer i takt med att man gått över till klassrumsundervisning, och det har i sin tur väckt intresse hos bostadsinvesterare.

– Nu köps bostäder som motsvarar behoven i dag, inga överflödiga kvadratmetrar. Förstabostadsköparna köper åter en- och tvårummare, i stället för trerummare och enfamiljshus. Nu flyttar man åter från kranskommunerna till städerna för att hålla bostads- och resekostnaderna i schack, konstaterar Rantanen.

– Under januari-december har antalet affärer med begagnade bostäder minskat som mest i kranskommunerna i huvudstadsregionen: 16,9 procent. I huvudstadsregionen har minskningen varit 12,5 procent och i övriga Finland 10,1 procent. När det gäller prisutvecklingen för bostäder förutspår jag att priserna i Finland ökar med en procent i år och 0,5 procent nästa år. Vi håller oss på plussidan, säger Rantanen.

Ta kontakt så diskuterar vi mer om ämnet:

Jukka Rantanen
Verkställande direktör, Sb-Hem Ab
050 341 1391, jukka.rantanen@sbhem.fi

Henna Mikkonen
Chefsekonom, Sparbanksgruppen
040 564 7918, henna.mikkonen@sparbanken.fi

Sb-Hem är en genuint lokal fastighetsförmedlingskedja som ingår i Sparbanksgruppen och som bedriver sin verksamhet på franchisingbasis. Företaget har över 80 kontor i Finland. www.sbhem.fi www.sparbanken.fi