Etsitään tositarkoituksella… yritykselle omistajaa! Näillä vinkeillä onnistut yrityksen ostossa

Peräti 85 000 yritystä Suomessa odottaa ostajaansa. Jos olet pohtinut yrittäjäksi ryhtymistä, kannattaa harkita jo olemassa olevan yrityksen ostamista. Se on usein täysin uuden yrityksen perustamista turvallisempi ratkaisu. Näillä vinkeillä onnistut joko ostamisessa tai myyt yrityksesi hyvillä mielin.

Lähes 30 prosenttia suomalaisista pienistä ja keskisuurista yrityksistä, eli noin 85 000 yritystä, pitää omistajanvaihdosta ajankohtaisena seuraavan viiden vuoden aikana. Tämä käy ilmi Suomen Yrittäjien Pk-yritysbarometrista.

”85 000 on valtava määrä, mutta samalla myös valtavan hieno mahdollisuus uusille yrittäjille. Aina ei tarvitse kehittää omaa, vaan voi ostaa jo olemassa olevan yrityksen ja lähteä kehittämään sitä eteenpäin”, Säästöpankkiryhmän yritysasiakkaista vastaava johtaja Kari Suutari huomauttaa.

Tilastokeskuksen mukaan puolet yrityksistä lopettaa toimintansa ensimmäisen viiden vuoden aikana. Olemassa olevan yrityksen ostaminen on turvallisempaa: yrityksiä rahoittavan Finnveran mukaan ostetuista yrityksistä yli 80 % on jatkanut toimintaansa viisi vuotta yrityskaupan jälkeen. Finnveran mukaan myös noin 30 % omistajanvaihdoksen tehneistä yrityksistä muuttuu kasvuyrityksiksi.

”Hyvä puoli yrityksen ostossa on se, että asiakkaat ovat tuolloin usein jo valmiina. Yrittäjällä on kuitenkin hyvä olla realistiset odotukset, ihan kuten muussakin sijoittamisessa, oli yritys sitten itse perustettu tai ostettu”, Suutari toteaa.

Yli 55-vuotiaiden yrittäjien investointi-into hiipuu, nuoria kaivataan apuun!

Yli 50 % yli 55-vuotiaista yrittäjistä haluaa luopua yrityksestään viimeistään vuonna 2024. Tämä käy ilmi Seinäjoen Ammattikorkeakoulun (SeAMK:n) toteuttamasta omistajanvaihdosbarometristä. Suomessa on noin 74 000 yli 55-vuotiasta yrittäjää.

”Pitkän päivätyön tehnyt yrittäjä saattaa jo suunnata katseensa eläkepäiviin eikä ymmärrettävästi tällöin enää panosta yrityksen kehittämiseen aiempaan tapaan. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö yrityksellä uusissa käsissä voisi olla edessä upea tulevaisuus. Tarvitaan kenties vain sukupolvenvaihdos ja sitä intoa, mitä uudella, tuoreella yrittäjällä usein on", Suutari toteaa.

Säästöpankin vuosittaisen Säästämisbarometrin mukaan juuri nuorissa on eniten yrittäjäintoa: 33 % nuorista kertoo, että voisi kuvitella itsensä oman yrityksen omistajana (koko väestö 22 %). 26 % nuorista on myös harkinnut yrittäjäksi ryhtymistä (koko väestö 19 %).

Näin onnistut yrityksen myynnissä:

• Älä vetkuttele myynnin kanssa, aloita suunnittelu ajoissa
  • Ota asiantuntija avuksesi (esim. pankista saat apua oikeiden tahojen löytämiseen)
  • Älä pihistä! Yksi yleisin myyjän synti on pihistää myynnin valmistelussa. Esimerkiksi ulkopuolisen asiantuntijan tekemä arvonmääritys on tärkeä, jotta saat yrityksestäsi realistisen hinnan.

Näin onnistut yrityksen ostossa:

• Osta mitä tunnet: olet vahvoilla, kun ostat yrityksen, jonka toiminnan ymmärrät. Mitä vähemmän tiedät ja ymmärrät yrityksen toiminnasta, sitä enemmän sinun pitää tehdä kotiläksyjä, jotta saat selville, onko yritys todella sinua varten.
  • Tee realistinen arvio: mitkä ovat vahvuutesi viedä juuri tämä yritys tuloksellisesti eteenpäin ja tunnista omat kehittymistarpeesi, jotta voit arvioida, onko juuri tämä yritys sinulle sopiva.
  • Hanki näkemys: sinun pitäisi kyetä hankkimaan näkemys toimialan ja ympäristön kehityksestä. Miltä kilpailutilanne näyttää nyt ja jatkossa? Vetääkö ala parin vuoden päästä?
  • Älä tuijota vain vanhoja lukuja: jos kaikki näyttää lukujen valossa hyvälle, saatat saada karvaan oppitunnin. Esimerkkinä huoltoasema, jossa kaikki näyttää hyvälle… mutta uusi ostaja ei huomaa, että alueelle on suunniteltu ohitustie, joka kulkee kilometrien päässä huoltoasemasta.
  • Ymmärrä, mitä ostat: voit ostaa osakekannan tai liiketoiminnan.
    • Kun ostat liiketoiminnan, vältät itse yritykseen mahdollisesti liittyviä riskejä, mutta toisaalta asiakas arvioi, haluaako jatkaa asiakkaana uuden omistajan alaisuudessa.
    • Kun ostat oy:n osakekannan tai muutoin yrityksen kokonaisuudessaan, otat sen vastataksesi kaikilta osin, asiakas ei välttämättä juurikaan huomaa muutosta.
    • Päädyitpä kumpaan tahansa ratkaisuun, käytä asiantuntijaa apunasi arvioimaan vaihtoehtoja ja niihin sisältyviä riskejä ja mahdollisuuksia.
  • Kiire on hälytysmerkki! Jos myyjällä on kiire myydä, ostajalla pitää kellot soida. On hyvin mahdollista, että edessäsi on elämäsi tilaisuus, mutta yhtä mahdollista on, että olet tekemässä virheliikettä. Maltti on valttia!
  • Yrittäjyys on aina myös riskinottoa, ja ilman rohkeutta ei maailmaa voi valloittaa, uskalla siis myös unelmoida ja toteuttaa unelmasi!

Yrityksen ostaminen ei hyödytä vain yritystä ja yrittäjää: se on teko, jolla voi olla kauaskantoisia, positiivisia seurauksia.

Meille kaikille on elintärkeää, että onnistumme siirtämään elinkelpoiset yritykset seuraavalle yrittäjäsukupolvelle. Suomessa on ostettavissa hienoa ja elinkelpoista liiketoimintaa, jolla on valtava työllistämisvaikutus. Tarvitsemme uusia omistajia, jotta työpaikat ja yritykset säilyvät Suomessa jatkossakin”, Suutari kiteyttää.

Lisätiedot:

Kari Suutari
Säästöpankkiryhmä, liiketoimintajohtaja / yritysasiakkaat,
044 207 1905, kari.suutari@saastopankki.fi

Säästöpankkiryhmä edistää yksilön ja yhteisön taloudellista hyvinvointia. Tahdomme, että meidät tunnetaan rohkeudesta, asiantuntijuudesta ja intohimosta tehdä erinomaista asiakastyötä. Säästöpankkiryhmän muodostavat paikalliset Säästöpankit ympäri Suomen sekä Säästöpankkikeskus. Tarjoamme asiakkaillemme kattavien vähittäispankkipalvelujen lisäksi sijoittamisen, kodinvaihdon ja vakuuttamisen palveluja. Säästöpankkien asiakkaina on lähes 10 % suomalaisista pienistä pk-yrityksistä.