Haaveissa rahastressitön kesä? Toimi näin, kun haluat kesän ilman taloushuolia

Rahastressi korostuu kesäisin. Lomamatkat, mökkeily ja kesäherkuttelu vievät rahaa, ja ilman varautumista kaikki kivaksi tarkoitettu kesätekeminen voi aiheuttaa yllättävää stressiä. Näin saat itsellesi rennon kesän ilman rahastressiä.

Ensin hyvät uutiset: tänä kesänä ehdit vielä viettää rahastressittömän kesän, sillä kesä on vasta aluillaan. Toisaalta varautuminen aidosti rahastressittömään kesään olisi kannattanut aloittaa jo vuosi sitten – mutta onneksi koskaan ei ole liian myöhäistä.

”Kesäisin elämään ilmestyy ylimääräisiä kuluja, kuten esimerkiksi lomareissut. Rahastressi iskee, kun et ole varautunut näihin kuluihin, tai kun teet asioita, joihin sinulla ei oikeasti ole varaa”, Säästöpankkiryhmän henkilöasiakasliiketoiminnan johtaja Martti Hakala toteaa.

Rahastressitön kesä koostuu yksinkertaistettuna kahdesta asiasta: Ennakkoon varautumisesta ja tulojen ja menojen tasapainosta.

Ennakkoon varautuminen alkaa ideaalitilanteessa jo edellisenä kesänä.

”Tee suunnitelma. Mitä haluaisit tehdä, mihin tänä kesänä ei ollut varaa? Miten säästät saavuttaaksesi tavoitteen? Ja jos käytät luottokorttia, mikä on se realistinen suunnitelma, jolla maksat luoton pois?”, Hakala listaa.

Luottokortti on kätevä ja joustava kesälomailijan väline - kunhan huolehtii siitä, että kesän riennot on mahdollista maksaa pois.

”Jos kesälomavelkaa on useita tuhansia euroja, ja syksyn tullen huomaa, että kesän menoja ei saakaan maksettua pois edes vuodessa, siitä aiheutuu stressiä”, Hakala muistuttaa.

Tulojen ja menojen tasapaino sen sijaan mahdollistaa rahastressittömän kesän jo tänä kesänä - mutta se vaatii itsekuria.

”Aina kun hankit jotain uutta, mieti, mitä pitää jättää pois, jos rahaa ei ole tullut lisää.
Jos tulot ja menot kasvavat samassa suhteessa, rahastressi ei vähene”, Hakala muistuttaa.

Tämän kesän rahastressiä helpottaa, kun ottaa heti yhteyden omaan pankkiin. Pankin kanssa voi katsoa oman taloustilanteen läpi ja pohtia, onko jotain tehtävissä jo tähän kesään liittyen. Esimerkiksi asuntolainan lyhennysvapaa voi olla hyvä ratkaisu.

Säästöpankissa asiakkaan on mahdollista varata aika oman talouden tuokioon, jossa tulot ja menot, varat ja velat käydään yhdessä läpi ja tehdään suunnitelma tilanteen parantamiseksi.

Näin onnistut: Rahastressitön kesä

1. Suunnittele hyvissä ajoin – mielellään jo edellisenä kesänä. Mieti, mitä haluat ja kuinka paljon rahaa siihen tarvitaan.
  2. Tee suunnitelma ja automatisoi. Automatisoi kaikki mikä on mahdollista, kuten esimerkiksi kuukausittainen säästäminen. Näin tililtäsi lähtee joka kuukausi ennalta määritelty summa, jotta seuraavan kesän tavoite toteutuu. Pysy suunnitelmassa! Tämä palkitaan ensi kesänä.
  3. Säästä lyhyen koron rahastoon. Osakerahastot ja osakesijoittaminen sopivat pitkän aikavälin säästämiseen, mutta jos haluat säästää lyhyellä aikavälillä, parempi vaihtoehto on lyhyen koron rahasto. Lyhyen koron rahastoissa on vain korkosijoituksia.
  4. Mobiilipankki käyttöön. Säästöpankki Mobiili on helpoin tapa hoitaa raha-asiat niin kesäreissulla kuin mökilläkin ilman, että tarvitsee lähteä etsimään pankkia.
  5. Maksa puhelimella. Puhelin on aina mukana, vaikka kortti ei olisi! Siksi kannattaa liittää pankkikortti esim. ApplePayhin tai Google Payhin. Näin ei tarvitse miettiä, onko kesämatkalla esimerkiksi valuutanvaihtopisteitä lähistöllä vai ei.
  6. Ota Visa Gold -luottokortti. Visa Gold- luottokortin mukana saat joustoa kesän menoihin sekä kattavan matkavakuutuksen ja matkatavaravakuutuksen. Näiden lisäksi korttiin kuulu kaksi ilmaista sisäänpääsyä lentokenttä-loungeihin. Tämä helpottaa stressiä lentokentällä!
  7. Toteuta unelmasi! Elämästä pitää nauttia. Kun olet varautunut ylimääräisiin kuluihin hyvissä ajoin, voit tästä lähtien viettää rahastressittömiä kesiä!

Paras vinkki rahastressittömään kesään?

Älä vertaile itseäsi muihin!

”Onnellisuus ei kovinkaan usein korreloi rahan kanssa. Pettymys syntyy usein siitä, että todellisuus ei kohtaa itse asettamiesi odotusten kanssa. Rahastressi voi syntyä siitä, että olet päättänyt pysyä Suomessa, ja kaverit menevätkin Kreikan saaristoon. Huomaat, että et pysty tekemään samaa ja se stressaa. Muiden kesälomista murehtimisen sijaan kannattaa mieluummin keskittyä hyvään ja nauttia siitä, mitä sinulla jo on. Siihen ei tarvita rahaa”, Hakala kiteyttää.

Lisätiedot ja haastattelut:

Martti Hakala, Säästöpankkiryhmä, henkilöasiakasliiketoiminnan johtaja
martti.hakala@saastopankki.fi
050 3952439

Säästöpankkiryhmä on edistänyt yksilön ja yhteisön taloudellista hyvinvointia jo 200 vuoden ajan. Tahdomme, että meidät tunnetaan rohkeudesta, asiantuntijuudesta ja intohimosta tehdä erinomaista asiakastyötä. Säästöpankkiryhmän muodostavat paikalliset Säästöpankit ympäri Suomen sekä Säästöpankkikeskus. Tarjoamme asiakkaillemme kattavien vähittäispankkipalvelujen lisäksi sijoittamisen, kodinvaihdon ja vakuuttamisen palveluja.