Drömmer du om en sommar utan penningstress? Gör så här om du vill ha en sommar utan att oroa dig för ekonomin

På sommaren betonas penningstressen. Semesterresor, tid på stugan och sommardelikatesser kostar och utan förberedelser kan alla sommaraktiviteter som borde vara roliga orsaka överraskande stress. Så här kan du njuta av en avslappnande sommar utan penningstress.

Först goda nyheter: i sommar kan du fortfarande ha en sommar utan penningstress, eftersom sommaren bara har börjat. Å andra sidan borde förberedelserna för en sommar utan penningstress ha börjat för ett år sedan – men lyckligtvis är det aldrig för sent.

”På sommaren uppstår extra kostnader i livet, till exempel semesterresor. Penningstressen slår till när du inte har förberett dig på dessa utgifter, eller när du gör saker som du egentligen inte har råd med, säger Martti Hakala, chef för Sparbanksgruppens privatkundsverksamhet.

En sommar utan penningstress består helt enkelt av två saker: Att vara förberedd och att ha balans mellan inkomster och utgifter.

I en ideal situation inleds förberedelserna redan föregående sommar.

"Gör upp en plan. Vad skulle du vilja göra som du inte har råd med i sommar? Hur sparar du för att uppnå ditt mål? Och om du använder ett kreditkort, vad är den realistiska planen för att betala av krediten?”, listar Hakala.

Ett kreditkort är ett bekvämt och flexibelt verktyg för semesterfiraren – så länge du ser till att det är möjligt att betala av semesteraktiviteterna.

"Om du har flera tusen euro i sommarsemesterskuld och du när hösten kommer märker att du inte kan betala sommarens utgifter ens på ett år orsakar detta stress", påminner Hakala.

Däremot möjliggör en balans mellan inkomster och utgifter en sommar utan penningstress redan i sommar – men det kräver självdisciplin.

"Varje gång du ska köpa något nytt, tänk på vad du måste vara utan om du inte har tjänat mer pengar.

Om inkomsterna och kostnaderna ökar i samma proportion minskar inte penningstressen”, påminner Hakala.

Penningstressen den här sommaren lindras genom att kontakta din bank omedelbart. Tillsammans med banken kan du gå igenom din egen ekonomiska situation och överväga om något kan göras redan i sommar. Till exempel kan amorteringsfrihet på bostadslånet vara en bra lösning.

I Sparbanken är det möjligt för kunden att boka en tid för en egen ekonomistund, där inkomster och kostnader, tillgångar och skulder granskas tillsammans och en plan upprättas för att förbättra situationen.

Så här lyckas du: En sommar utan penningstress

1. Planera i god tid – helst sommaren innan. Fundera på vad du vill ha och hur mycket pengar du behöver.
  2. Gör en plan och automatisera. Automatisera allt som är möjligt, till exempel månadssparande. På så sätt frigörs varje månad ett förutbestämt belopp från ditt konto för att göra nästa sommars mål till verklighet. Håll dig till planen! Belöningen får du nästa sommar.
  3. Spara i en fond med kort ränta. Aktiefonder och aktieplaceringar lämpar sig för långsiktigt sparande, men om du vill spara på kort sikt är en fond med kort ränta ett bättre alternativ. Fonder med kort ränta har endast ränteplaceringar.
  4. Använd mobilbanken. Sparbanken Mobil är det enklaste sättet att sköta penningärenden både under sommarresan och på stugan utan att behöva leta efter en bank.
  5. Betala med telefonen. Du har alltid din telefon med dig, även om kortet inte är det! Därför det är en bra idé att koppla ditt bankkort till exempelvis ApplePay eller Google Pay. Då behöver du inte grubbla över om det under semesterresan till exempel finns ett valutaväxlingskontor i närheten eller inte.
  6. Skaffa ett Visa Gold-kreditkort. Med Visa Gold kreditkortet får du flexibilitet för sommarens utgifter samt en omfattande reseförsäkring och resgodsförsäkring. Utöver dessa inkluderar kortet två gratis inträden till flygplatsloungerna. Det minskar stressen på flygplatsen!
  7. Gör dina drömmar till verklighet! Man ska njuta av livet. När du har förberett dig på extra kostnader i god tid, kan du härefter njuta av somrar utan penningstress!

Bästa tipset för en sommar utan penningstress?

Jämför dig inte med andra!

"Lycka korrelerar oftast inte med pengar. Besvikelsen orsakas ofta av att verkligheten inte stämmer överens med de förväntningar du ställer på dig själv. Penningstress kan orsakas av att du har beslutat stanna i Finland och dina vänner reser till den grekiska skärgården. Du inser att du inte kan göra detsamma och det är orsakar stress. Istället för att grämas över andras sommarsemester är det bättre att fokusera på det goda och njuta av det du redan har. Det behövs inte pengar för det ”, sammanfattar Hakala.

Mer information och intervjuer:

Martti Hakala, Sparbanksgruppen, direktör för privatkundverksamheten
martti.hakala@saastopankki.fi
Tel. 050 3952439

Sparbanksgruppen har främjat individens och samhällets ekonomiska välstånd i redan 200 år. Vi vill att man känner oss för vårt mod, vår expertis och passion att göra ett utmärkt kundarbete. Sparbanksgruppen utgörs av lokala Sparbanker i olika delar av Finland samt Sparbankscentralen. Förutom heltäckande banktjänster för konsumenter erbjuder vi våra kunder tjänster för placering, byte av hem och försäkringar.