Keväällä ehtii vielä korkosijoitusten kyytiin – myös osakemarkkinoilla houkuttelevia kasvunäkymiä

Sijoittajan silmin vuosi on alkanut korkomarkkinoilla tahmeasti ja osakemarkkinoilla on nähty suurta vaihtelua eri toimialojen ja markkina-alueiden välillä. Sp-Rahastoyhtiön toimitusjohtaja Petteri Vaarnanen nimeää nyt Suomen ja kehittyvien markkinoiden osakemarkkinat kiinnostavina pitkän aikavälin kasvupotentiaalin kannalta. Myös korkosijoitusten näkymä on yhä houkutteleva, sillä korkojen laskun odotetaan alkavan viimeistään kesällä.

Suomen osakemarkkinoilla vuosi on alkanut heikosti, ja moni suuryhtiö on kärsinyt erinäisistä haasteista. Pitkällä aikavälillä Vaarnanen pitää suomalaisosakkeiden nykyhinnoittelua houkuttelevana.

”Talouskasvun piristyessä suhdanneherkän markkinan arvonnousupotentiaali on huomattava. Suomen ohella kutsuvilta näyttävät myös viime aikoina unholaan jääneet kehittyvät markkinat. Pidemmän aikavälin kasvunäkymät ovat suotuisat ja hinnoittelu erittäin houkutteleva”, Vaarnanen toteaa.

Pelko Yhdysvaltojen taantumasta on jäämässä taakse

Yhdysvalloissa osakemarkkinoiden vuosi alkoi vahvasti, pääosin tekoälyinvestointien ja teknologiayritysten voittokulun siivittämänä. Sijoitustutkimuksen rahastoraportin mukaan pohjoisamerikkalaiset ja globaalit osakerahastot ovat lähiaikoina keränneet eniten nettomerkintöjä. Luottamus Yhdysvaltojen talouden positiiviseen kehitykseen on vahvistunut ja osa sijoittajista uskookin vahvasti, että taloudessa ei koeta pahempaa notkahdusta, vaan todennäköisimpänä skenaariona pidetään niin sanottua pehmeää laskua.

”Viimeistään nyt voidaan hiljalleen unohtaa pelot USA:n ajautumisesta taantumaan. Myös euroalue näyttäisi välttävän teknisen taantuman – vaikkakin vain rimaa hipoen. Odotuksia parempi talousdata on yleisesti pitänyt yllä sijoittajien luottavaista tunnelmaa markkinoilla – mutta se ei kuitenkaan tarkoita, että taloudella menisi erityisen hyvin”, alleviivaa Vaarnanen.

Korkosijoitusten tuottonäkymät edelleen houkuttelevia

Sijoittajat odottavat korkotason laskua, sillä se nostaa korkosijoitusten arvoa. Viime vuoden lopussa nähty pitkien korkojen voimakas lasku osoittautui kuitenkin ylilyönniksi ja sen seurauksena vuosi on alkanut korkomarkkinoilla tahmeasti. Toistaiseksi keskuspankkien viestintä korkonäkymistä on ollut ristiriitaista, ja on todennäköistä, että voimakas heilunta koroissa jatkuu. Inflaatio kuitenkin laskee kohti keskuspankin tavoitetasoa, ja tämän hetken talouslukujen valossa korkojen laskun odotetaan ajoittuvan sekä Yhdysvalloissa että euroalueella kesäkuulle.

”Rahapolitiikkaa kiristettiin ennätyksellisen paljon ja näyttää siltä, että sitä pidetään kireänä liian pitkään, jolloin inflaatio painuisi jopa alle tavoitetason. Uskomme vahvasti, että talouskasvun ja inflaation hidastumisen myötä keskuspankit siirtyvät rahapolitiikassaan korkojen laskusykliin viimeistään kesällä. Sijoittajilla on mahdollisuus vielä hyötyä viime vuosia korkeammasta korkotasosta ja tulevasta korkojen laskun synnyttämästä arvon noususta. Korkosijoitusten korkea juokseva tuotto sekä mahdollisesti laskeva korkotaso tarjoavat sijoittajille suojaa ja pidämme näin ollen jopa valtionlainojen tuottonäkymiä houkuttelevana”, Vaarnanen summaa.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Petteri Vaarnanen
toimitusjohtaja, Sp-Rahastoyhtiö
040 721 8779, petteri.vaarnanen@saastopankki.fi

Säästöpankkiryhmä on edistänyt yksilön ja yhteisön taloudellista hyvinvointia jo 200 vuoden ajan. Tahdomme, että meidät tunnetaan rohkeudesta, asiantuntijuudesta ja intohimosta tehdä erinomaista asiakastyötä. Säästöpankkiryhmän muodostavat paikalliset Säästöpankit ympäri Suomen sekä Säästöpankkikeskus. Tarjoamme asiakkaillemme kattavien vähittäispankkipalvelujen lisäksi sijoittamisen, kodinvaihdon ja vakuuttamisen palveluja.