Ännu hinner du ränteplacera under våren – attraktiva tillväxtutsikter också på aktiemarknaden

Ur placerarens synvinkel har året börjat trögt på räntemarknaden och på aktiemarknaden har vi kunnat se stora variationer mellan olika branscher och marknadsområden. Petteri Vaarnanen, vd för Sp-Fondbolag, nämner nu aktiemarknaderna i Finland och på tillväxtmarknaden som intressanta när det gäller långsiktig tillväxtpotential. Utsikterna för ränteplaceringar är också fortfarande attraktiva, eftersom räntenedgången väntas börja senast under sommaren.

På aktiemarknaden i Finland har året börjat svagt och många stora bolag har drabbats av olika slags utmaningar. På lång sikt anser Vaarnanen den nuvarande prissättningen av finska aktier vara attraktiv.

"När den ekonomiska tillväxten tar fart är värdetillväxtpotentialen på den konjunkturkänsliga marknaden betydande. Förutom Finland verkar de tillväxtmarknader som under den senaste tiden har glömts bort också inbjudande. De långsiktiga tillväxtutsikterna är gynnsamma och prissättningen mycket attraktiv”, konstaterar Vaarnanen.

Rädslan för en lågkonjunktur i USA verkar vara förbi

På aktiemarknaden i USA började året starkt, främst drivet av investeringar i artificiell intelligens och teknikföretagens vinstflöde. Enligt placeringsundersökningens fondrapport har nordamerikanska och globala aktiefonder nyligen samlat flest nettoteckningar. Förtroendet för en positiv utveckling av USA:s ekonomi har stärkts, och vissa placerare är starkt övertygade om att ekonomin inte kommer att uppleva någon större nedgång, utan en så kallad mjuk nedgång anses vara det mest sannolika scenariot.

"Senast nu kan vi småningom börja glömma rädslan för att USA ska gå in i en lågkonjunktur. Euroområdet verkar också undvika en teknisk recession – om än bara med nöd och näppe. Bättre ekonomiska data än väntat har i allmänhet bibehållit placerarnas förtroende för marknaden – men det betyder inte att ekonomin går särskilt bra", understryker Vaarnanen.

Avkastningsutsikterna för ränteplaceringar är fortfarande attraktiva

Placerare förväntar sig att räntenivån ska sjunka, eftersom det ökar värdet på ränteplaceringarna. Den kraftiga nedgången i de långa räntorna i slutet av förra året visade sig dock vara en överdrift, och som ett resultat av detta har året börjat trögt på räntemarknaden. Hittills har centralbankernas budskap om ränteutsikterna varit kontroversiella och det är troligt att de kraftiga fluktuationerna i räntorna kommer att fortsätta. Inflationen sjunker dock mot centralbankens målnivå och i ljuset av de aktuella ekonomiska siffrorna förväntas räntenedgången ske i juni i både USA och euroområdet.

”Penningpolitiken stramades åt rekordmycket och verkar hållas stram alltför länge, vilket innebär att inflationen skulle sjunka till och med under målnivån. Vi är övertygade om att centralbankerna i och med att den ekonomiska tillväxten och inflationen avmattas kommer att övergå till en sjunkande räntecykel i sin penningpolitik senast under sommaren. Placerare har fortfarande möjlighet att dra nytta av högre räntor än under de senaste åren och framtida värdeökningar på grund av lägre räntor. Den höga löpande avkastningen på ränteplaceringar och en eventuellt sjunkande räntenivå skyddar placerarna och vi anser därför att till och med avkastningsutsikterna för statsobligationer är attraktiva”, sammanfattar Vaarnanen.

Mer information:

Petteri Vaarnanen
verkställande direktör, Sp-Fondbolag Ab
040 721 8779, petteri.vaarnanen@saastopankki.fi

Sparbanksgruppen har främjat individens och samhällets ekonomiska välstånd i redan 200 år. Vi vill att man känner oss för vårt mod, vår expertis och passion att göra ett utmärkt kundarbete. Sparbanksgruppen består av lokala Sparbanker runtom i Finland samt Sparbankscentralen. Utöver omfattande banktjänster erbjuder vi våra kunder tjänster för placering, bostadsbyte och försäkring.