Korot kääntyivät laskuun – EKP:n päätös Säästöpankkiryhmän odotusten mukainen

Euroopan keskuspankki ilmoitti tänään laskevansa talletuskorkoaan 4,25 prosenttiin. Säästöpankkiryhmä uskoo korkojen laskun tuovan toivottua piristystä Suomen talouteen ja asuntomarkkinoille.

Säästöpankkiryhmä kertoi maaliskuun Markkinaluotaimessa näkemyksestään, että korot laskisivat merkittävästi yleisiä odotuksia alemmalle tasolle, jopa 1–2 % välille. Tänään EKP:n ilmoittama koronlasku oli ensimmäinen.

EKP:n päätös odotusten mukainen

Euroopan keskuspankki laski talletuskorkoaan 6.6.2024 0,25 prosenttiyksikköä. Päätöksellään EKP osoitti korkosyklin kääntyneen. Säästöpankkiryhmän arvio korkojen odotettua ripeämmästä laskusta maaliskuun Markkinaluotaimessa perustui EKP:n turhaan varovaisuuteen ja reagoinnin arveltiin tapahtuvan muiden markkinoiden odotuksia aiemmin ja laajemmin.

"Euroopan keskuspankin voidaan väittää olleen ylivarovainen rahapolitiikan kevennyksen aloittamisen kanssa ja ylireagoivan inflaatiopelossaan. Näin ollen se joutunee keventämään rahapolitiikkaa, eli laskemaan korkoja, enemmän mikä olisi ollut tarpeen toimittaessa hyvissä ajoin. EKP:n kapea mandaatti eli pelkkä hintavakaus antaa sille oikeutuksen toimia ylivarovaisesti, mikä näkyy monessa euromaassa talouskasvun puutteena”, kertaa korkosalkunhoitaja Mikko-Pekka Rautiainen Säästöpankkiryhmän maaliskuussa antamia arvioita

Korkojen lasku on tervetullut uutinen myös Suomen kansantalouden kannalta. Suomi on erittäin korkoherkkä talous mm. sen vuoksi, että suomalaisten asuntolainat on sidottu pääsääntöisesti euribor-korkoihin. Viime vuosina Suomi on kärsinyt korkojen noususta monia muita maita enemmän. Vastaavasti Säästöpankkiryhmä uskoo korkojen laskun tuovan toivottua piristystä Suomen talouteen ja asuntomarkkinoille. Myös velalliset kotitaloudet ja yritykset hyötyvät korkojen laskusta, kun lainojen hoitomenot laskevat.

Viimeinen hetki toimia

Euroopan keskuspankin rahapolitiikka on ollut erittäin kireää ja reaalikorko korkea. Kun mitataan EKP:n talletuskorkoa ja euroalueen pohjainflaation erotusta, on nykyisen korkuinen taso nähty viimeksi vuonna 2008. Tarkastellessa tätä edellistä noin 25 vuoden jaksoa on nykyisen korkuisten reaalikorkojen ajanjakso kestänyt vain reilu puoli vuotta.

”Korkeat reaalikorot eivät Säästöpankkiryhmän näkemyksen mukaan ole perusteltuja tilanteessa, jossa talouskasvu on ollut nihkeää ja inflaatio on laskenut jo yli vuoden ajan. Onni onnettomuudessa on, ettei työttömyys ole lähtenyt rajuun kasvuun. Nyt saattoi hyvinkin olla viimeinen hetki toimia”, summaa Rautiainen.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Mikko-Pekka Rautiainen

Korkosalkunhoitaja

mikko-pekka.rautiainen@saastopankki.fi

Säästöpankkiryhmä on edistänyt yksilön ja yhteisön taloudellista hyvinvointia jo yli 200 vuoden ajan. Tahdomme, että meidät tunnetaan rohkeudesta, asiantuntijuudesta ja intohimosta tehdä erinomaista asiakastyötä. Jaamme osan tuloksestamme paikallisen yhteisön hyvinvointiin, koulutukseen ja tutkimukseen. Säästöpankkiryhmän muodostavat paikalliset Säästöpankit ympäri Suomen sekä Säästöpankkikeskus. Tarjoamme asiakkaillemme kattavien vähittäispankkipalvelujen lisäksi sijoittamisen, kodinvaihdon ja vakuuttamisen palveluja.