Räntorna sjönk – ECB:s beslut i linje med Sparbanksgruppens förväntningar

Europeiska centralbanken meddelade idag att den kommer att sänka inlåningsräntan till 4,25 procent. Sparbanksgruppen anser att räntenedgången kommer att ge önskad stimulans till den finska ekonomin och bostadsmarknaden.

I mars angav Sparbanksgruppen i Marknadsradarn sin uppfattning att räntorna skulle sjunka till en nivå som är betydligt lägre än de allmänna förväntningarna, upp till 1–2 procent. Sänkningen av inlåningsräntan som ECB gjorde idag var den första.

Ett förväntat beslut från ECB

Europeiska centralbanken sänkte inlåningsräntan med 0,25 procentenhet vid sitt möte den sjätte juni 2024. Genom sitt beslut visade ECB att räntecykeln har vänt sig. Sparbanksgruppens uppskattning om en snabbare räntenedgång än förväntat i Marknadsradarn för mars baserades på ECB:s onödiga försiktighet och reaktionen förväntades ske tidigare och i större omfattning än vad som förväntas på andra marknader.

”Europeiska centralbanken kan sägas ha varit alltför försiktig med att inleda penningpolitiska lättnader och ha överreagerat i sin rädsla för inflation. Därför kommer den troligen att behöva lätta på penningpolitiken, det vill säga sänka räntorna, mer än vad som hade varit nödvändigt om man hade agerat i god tid. ECB:s snäva mandat, det vill säga prisstabilitet, ger den rätt att agera med överdriven försiktighet, vilket återspeglas i bristen på ekonomisk tillväxt i många euroländer”, berättar ränteportföljförvaltare Mikko-Pekka Rautiainen om Sparbanksgruppens uppskattningar för mars

Räntenedgången är också en välkommen nyhet för den finska nationalekonomin. Finland är en mycket räntekänslig ekonomi, till exempel på grund av att finländarnas bostadslån huvudsakligen är bundna till Euriborräntor. Under de senaste åren har Finland drabbats i högre grad av stigande räntor än många andra länder. På motsvarande sätt anser Sparbanksgruppen att räntenedgången kommer att ge önskad stimulans till den finska ekonomin och bostadsmarknaden. Också skuldsatta hushåll och företag gynnas av lägre räntor när låneskötselkostnaderna sjunker.

Sista ögonblicket att agera

Europeiska centralbankens penningpolitik har varit mycket stram och realräntan hög. När man mäter skillnaden mellan ECB:s inlåningsränta och den underliggande inflationen i euroområdet har den nuvarande nivån senast setts 2008. Om man tittar på denna tidigare period på cirka 25 år har perioden med de nuvarande realräntorna bara varat drygt sex månader.

”Enligt Sparbanksgruppens uppfattning är höga realräntor inte motiverade i en situation där den ekonomiska tillväxten har legat på noll och inflationen har minskat i mer än ett år.  Tur i oturen är att arbetslösheten inte har börjat växa kraftigt. Det kan mycket väl ha varit det sista ögonblicket att agera”, sammanfattar Rautiainen.

Mer info och intervjuer:

Mikko-Pekka Rautiainen

ränteportföljförvaltare

mikko-pekka.rautiainen@saastopankki.fi

Sparbanksgruppen har främjat individens och samhällets ekonomiska välstånd i redan 200 år. Vi vill att man känner oss för vårt mod, vår expertis och passion att göra ett utmärkt kundarbete. Vi donerar en del av vårt resultat för att stödja den lokala välfärden. Sparbanksgruppen utgörs av lokala Sparbanker i olika delar av Finland samt Sparbankscentralen. Förutom heltäckande banktjänster för konsumenter erbjuder vi våra kunder tjänster för placering, byte av hem och försäkringar.