Loppu- ja alkuvuoden asuntomarkkinaennusteet ovat heittäneet häränpyllyä

Asuntokauppavuosi 2020 osoittautui koronasta huolimatta yllättäen edellisvuotta ja ennusteita paremmaksi. Kevään hetkellisen rajun pudotuksen jälkeen markkina elpyi nopeasti ja kauppamäärien kasvu kiihtyi hurjaan vauhtiin vuoden viimeisinä kuukausina. Myös tammikuu on alkanut ennusteita vilkkaampana, uusien myyntikohteiden määrän noustua joulukuussa lähes 30 prosenttia.

– Asuntomarkkinamme piti yllättävän hyvin pintansa viime vuonna. Vastoin omaa ennustettani käytettyjen asuntojen kauppa kasvoi viime vuonna 1,7 prosenttia edellisvuodesta ja kokonaismarkkinakin jäi plussalle 0,5 prosenttia, kertoo Sp-Kodin toimitusjohtaja Jukka Rantanen

– Viime vuonna tammi–maaliskuun kauppamäärissä oli kasvua vuoden 2019 ensimmäiseen kvartaaliin jopa 9 prosenttia. Toisella kvartaalilla kauppamäärät romahtivat 18,5 prosenttia. Sieltä noustiin kuitenkin nopeasti jo kesällä. Kolmannella kvartaalilla kauppamäärät kasvoivat edellisvuodesta 2,7 prosenttia ja neljännellä 9,9 prosenttia. Joulukuussa asuntokauppoja tehtiin jo peräti 20,8 prosenttia enemmän kuin vuotta aikaisemmin.

– Asuntomarkkinoiden kehityksen ennustaminen oli viime vuonna vaikeaa, sillä asuntokauppa kulki poikkeuksellisesti omia latujaan ja eriytyneenä makrotalouden mittareista, toteaa Säästöpankkiryhmän pääekonomisti Henna Mikkonen. – Uskon tämän olevan väliaikaista. Makrotalouden tilanne, esimerkiksi työllisyystilanteen kehitys, alkaa pitkässä juoksussa näkyä taas myös asuntokaupassa.

Uusien myyntikohteiden määrä nousi hurjasti joulukuussa

– Ennustimme viime marraskuussa Hennan kanssa, että kauppamäärät voivat tarjonnan vähäisyydestä ja eioon myymisestä johtuen laskea jopa 20 prosenttia tämän vuoden ensimmäisten kuukausien aikana vuodentakaiseen verrattuna. Jo nyt voin todeta, että olimme väärässä. Skenaariomme ei tule toteutumaan, sanoo Rantanen.

– Saatamme hyvinkin olla nyt viime vuoden ensimmäisen kvartaalin hyvässä myyntitahdissa. Joulukuussa markkinoille tuli myytäviä asuntoja lisää peräti 28,2 prosenttia verrattuna edellisvuoden joulukuuhun, mikä on heijastunut positiivisesti vielä tammikuunkin kauppamääriin. Kaikkia uusia kohteita ei saatu myytyä joulukuussa.

– On kuitenkin hyvä muistaa, että myytäviä kohteita oli joulukuussa Etuovessa 17,8 prosenttia vähemmän kuin vuosi sitten. Myytävistä kohteista on siis edelleen pulaa, Rantanen jatkaa. – Myös asuntojen myyntiaika lyheni joulukuussa 25 prosenttia vuodentakaisesta. Tämä johtunee siitä, että kohteita tuli enemmän myyntiin ja kotonaoloajan lisääntyminen ja lisätilan tarve ovat saaneet ihmiset aktivoitumaan asunnonvaihdossa.

Ennuste asuntokauppavuodelle 2021

– Nyt näyttää siltä, että tästä vuodesta voi tulla jonkin verran viime vuotta parempi, mitä tulee käytettyjen asuntojen kauppaan. Uudisasuntokauppojen uskon vähenevän viime vuodesta vielä lisää, sanoo Rantanen.

– Talouden näkymät ovat kaksijakoiset. Lähikuukaudet vielä kärvistellään koronan kanssa ennen kuin tilanne helpottaa. Uskon, että vuoden jälkipuoliskolla, kun riittävä rokotekattavuus on saavutettu ja koronarajoituksista päästy, alkaa talouden voimakas elpyminen. Saatamme myös nähdä kulutuksen hetkellisen ryöpsähtämisen esimerkiksi ulkomaan matkailun nopean lisääntymisen myötä, pohtii Mikkonen.

– Matkailun lisääntyminen saattaa hyvinkin rauhoittaa asuntomarkkinaa, kun kuluttajien kiinnostus kohdistuu pitkästä aikaa muuhunkin kuin kodin laittamiseen ja vaihtamiseen, komppaa Rantanen.

Omakotitalot olivat viime vuoden kiinnostavin asuntotyyppi, ja sama trendi on yhä voimissaan. Etätöiden jatkuessa ihmiset haluavat enemmän tilaa ympärilleen ja omaa pihaa. Omakotitalojen Etuovi-haut kasvoivat joulukuussa 38 prosenttia edellisvuoteen verrattuna, kertoo Rantanen. – Uskon myös rivi- ja paritaloasuntojen sekä vapaa-ajan asuntojen kysynnän pysyvän korkealla tämänkin vuoden.

– Käytettyjen ja uusien asuntojen kauppamäärät kasvoivat viime vuonna eniten Espoossa (11,5 %), Vaasassa (9,1 %) ja Jyväskylässä (7,2 %) Suurimmissa kaupungeissa ja niiden halutuimmilla asuinalueilla näimme poikkeuksellisen isoja hinnannousuja, toteaa Rantanen.

– Viime vuotta ei olisi kukaan osannut ennustaa. Meidänkin ennusteemme heittivät häränpyllyä. On mielenkiintoista nähdä, kuinka käy tämän vuoden ennusteemme asuntokaupan ja talouden kehityksestä. Vuosi on alkanut aktiivisena ja vilkkaana, toteavat Rantanen ja Mikkonen lopuksi.

Lähteet:
KVKL ry:n Hintaseurantapalvelu (HSP)
Alma Mediapartners Oy:n Asuntomarkkinoiden tietopalvelu

Ota yhteyttä, jos haluat keskustella asuntomarkkinatilanteesta kanssamme:

Toimitusjohtaja Jukka Rantanen, Sp-Koti Oy
GSM 050 341 1391 tai e-mail: jukka.rantanen@spkoti.fi

Pääekonomisti Henna Mikkonen, Säästöpankkiryhmä
GSM 040 564 7918 tai e-mail: henna.mikkonen@saastopankki.fi

Sp-Koti on Säästöpankkiryhmään kuuluva, franchising-pohjalta toimiva ja aidosti paikallinen kiinteistövälitysketju, jolla on jo yli 50 toimipistettä eri puolilla Suomessa. www.spkoti.fi ja www.säästöpankki.fi