Miesten lisääntynyt työttömyys näkyy myös korttimaksamisessa ja säästämisessä

Säästöpankin korteilla tehdyt ostot kasvoivat 2024 tammi–maaliskuussa 6,3 % vuoden takaisesta. Korttiostoissa on havaittavissa eroa naisten ja miesten kuluttamisen välillä. Myös jatkuvien rahastosäästösopimusten euromäärissä on havaittavissa sukupuolten välinen ero.

Säästöpankkiryhmän pääekonomisti Henna Mikkonen kertoi alkuvuoden talouskatsauksessaan miesten työttömyyden kääntyneen kasvuun. Tämä johtuu miesvaltaisten alojen, kuten rakennusalan ahdingosta. Naisvaltaisilla aloilla työllisyystilanteen näkymät ovat positiiviset. Tämä heijastuu nyt Säästöpankkiryhmän mukaan myös säästämisen ja korttimaksamisen tuoreessa datassa, joka kertoo päivittäisen kuluttamisen ja säästämisen kehityksestä.

”Työttömyyden kasvu on iskenyt voimakkaammin miehiin kuin naisiin, ja samankaltaisia orastavia merkkejä on nähtävissä taloustilanteen osalta myös Säästöpankkiryhmän datassa. Naisten korttikulutus on pitänyt paremmin pintansa, mutta miesten korttikulutus on suhteellisesti vähentynyt. Kokonaisuudessaan kuluttajien ostovoima on kuitenkin pikkuhiljaa kääntymässä kasvuun päin, mikä on positiivinen merkki myös yritysasiakkaillemme”, kommentoi Säästöpankkiryhmän yritysliiketoiminnasta vastaava johtaja Manu Kauppila.

Korttien käytössä näkyy muutos alkuvuoden osalta verrattuna viime vuoden tammikuussa alkaneeseen vertailujaksoon. Vaikka myös Säästöpankkiryhmän korttikanta on kasvanut samalla ajanjaksolla, se ei kokonaisuudessaan selitä ilmiötä. Työllisyystilanne ei näyttäisi kuitenkaan vaikuttavan siihen, maksetaanko ostokset luotto- vai pankkikortilla, sillä näiden suhteellinen muutos on lähes identtinen.

Yhtenä osatekijänä korteilla tehtyjen ostojen kasvussa näkyy inflaatio, sillä hinnat ovat edelleen maltillisessa kasvussa, vaikka kasvuvauhti onkin rauhoittunut huomattavasti viimeisen vuoden aikana.

Myös säästämisessä eroja miesten ja naisten välillä

Säästöpankin asiakasdatasta selviää myös, että naiset säästävät keskimäärin pienempiä summia kuin miehet. Mielenkiintoinen havainto on jatkuvien rahastosäästösopimusten euromääräisen vähenemisen sukupuolierot. Vuoden 2023 tammikuusta tämän vuoden maaliskuun loppuun jatkuvien rahastosäästöjen euromäärät ovat vähentyneet miesten kohdalla 16 % kun naisten kohdalla pudotus on 11 %. Vuoden 2024 tammikuun ja maaliskuun välilläkin pudotusta on miesten rahastosäästöjen euromäärissä 7,2 prosenttiyksikköä, kun naisten euromääräinen lasku on vain 4,5 prosenttiyksikköä.

”Vuoden alusta alkaen säästäminen on yleisesti hieman hiipunut, ja myös tässä näkyy miesten vaikeampi taloustilanne siten, että miesten säästäminen on hiipunut suhteellisesti enemmän kuin naisten”, Mikkonen kuvailee.

Viime vuosina naiset ovat kirineet miehiä kiinni erityisesti rahastosijoituksissa, sillä rahasto-osuuksia omistaa nyt melko tasaisesti yhtä suuri osuus miehiä ja naisia.

”Rahastovalinnoissaan naiset ovat kuitenkin yhä turvahakuisempia kuin miehet, sillä naiset suosivat enemmän korkopainotteisia rahastoja, joissa riskitaso on matala ja myös tuotto-odotus on maltillisempi. Miehet puolestaan suosivat osakepainotteisia rahastoja ja siten myös kerryttävät keskimäärin korkeampaa tuottoa kuin naisten sijoitukset”, Mikkonen kertoo.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:

Manu Kauppila
Yritysasiakasliiketoiminnan johtaja
manu.kauppila@saastopankki.fi+358 50 571 0936

Henna Mikkonen
Pääekonomisti
Henna.mikkonen@saastopankki.fi, +358 40 564 7918

Säästöpankkiryhmä on edistänyt yksilön ja yhteisön taloudellista hyvinvointia jo yli 200 vuoden ajan. Lahjoitamme vuosittain osan tuloksestamme hyväntekeväisyyteen. Tahdomme, että meidät tunnetaan rohkeudesta, asiantuntijuudesta ja intohimosta tehdä erinomaista asiakastyötä. Tarjoamme asiakkaillemme kattavien vähittäispankkipalvelujen lisäksi sijoittamisen, kodinvaihdon ja vakuuttamisen palveluja. Säästöpankkiryhmän muodostavat paikalliset Säästöpankit ympäri Suomen sekä Säästöpankkikeskus.