Den ökade arbetslösheten bland män syns också i kortbetalningarna och sparandet

Inköp gjorda med Sparbanksgruppens kort ökade med 6,3 % i januari–mars 2024 jämfört med samma period året innan. Kortköpen visar på en skillnad mellan kvinnors och mäns konsumtion. Det förekommer också en skillnad mellan könen i sparbeloppen i de löpande fondsparavtalen.

Sparbanksgruppens chefsekonom Henna Mikkonen berättade i sin ekonomiöversikt från början av året att arbetslösheten bland män hade börjat öka. Detta beror på den svåra situationen inom de mansdominerade branscherna, till exempel byggbranschen. I de kvinnodominerade branscherna är utsikterna för sysselsättningsläget positiva. Enligt Sparbanksgruppen återspeglas detta nu också i de senaste data om sparande och kortbetalningar, som visar hur den dagliga konsumtionen och sparandet utvecklas.

”Den ökade arbetslösheten har drabbat män hårdare än kvinnor och liknande framträdande tecken i termer av det ekonomiska läget kan också ses i Sparbanksgruppens data. Kvinnors kortkonsumtion har klarat sig bättre, men mäns kortkonsumtion har minskat relativt sett. På det hela taget håller dock konsumenternas köpkraft på att gradvis öka, vilket är ett positivt tecken även för våra företagskunder”, kommenterar Manu Kauppila, affärsverksamhetsdirektör för företagskunder vid Sparbanksgruppen.

En förändring i kortanvändningen kan observeras i början av året jämfört med jämförelseperioden som började i januari förra året. Även om också Sparbanksgruppens kortbestånd har vuxit under samma period förklarar detta inte helt fenomenet. Sysselsättningssituationen tycks dock inte påverka huruvida köp betalas med kredit- eller betalkort, eftersom den relativa förändringen av dessa är nästan identisk.

En delorsak till de ökade kortköpen är inflationen, då priserna fortfarande stiger måttligt även om takten har avtagit avsevärt under det senaste året.

Det finns också skillnader i sparandet mellan män och kvinnor

Sparbankens kunddata visar också att kvinnor i genomsnitt sparar mindre belopp än män. En intressant observation är att könsskillnaderna i de löpande fondsparavtalen har minskat. Från januari 2023 till slutet av mars i år har fondsparbeloppen minskat med 16 procent för män, medan minskningen för kvinnor är 11 procent. Även mellan januari och mars 2024 förekommer det en minskning med 7,2 procentenheter i beloppen för mäns fondsparande, medan motsvarande minskning för kvinnor bara är 4,5 procentenheter.

”Sedan årsskiftet har sparandet generellt minskat något och också detta speglar männens svårare ekonomiska läge så att mäns sparande har minskat mer än kvinnors relativt sett”, beskriver Mikkonen.

Under de senaste åren har kvinnorna kommit ikapp männen, särskilt i fråga om fondplaceringar, eftersom män och kvinnor äger fondandelar i ganska lika andelar.

”Men i sina val av fonder söker kvinnor trygghet i högre grad än män, eftersom kvinnor föredrar räntebetonade fonder som har en låg risknivån och där vinstförväntningen också är mer måttlig. Män föredrar i sin tur aktiebetonade fonder och erhåller därmed också en högre avkastning i genomsnitt än kvinnor”, säger Mikkonen.

Mer info och intervjuer:

Manu Kauppila
Affärsverksamhetsdirektör, företagskunder
manu.kauppila@saastopankki.fi, +358 50 571 0936

Henna Mikkonen
Chefsekonom
Henna.mikkonen@saastopankki.fi, +358 40 564 7918

Sparbanksgruppen främjar individens och samhällets ekonomiska välstånd. Vi vill att man känner oss för vårt mod, vår expertis och passion att göra ett utmärkt kundarbete. Sparbanksgruppen består av lokala Sparbanker runtom i Finland samt Sparbankscentralen. Utöver omfattande banktjänster erbjuder vi våra kunder tjänster för placering, bostadsbyte och försäkring.