Mökkikauppa jatkuu vilkkaana – korkea inflaatio muuttaa ostokriteereitä

Ukrainan sota ei näy vielä Suomen mökkimarkkinoilla. Kesämökkien ja vapaa-ajan asuntojen kysyntä on pysynyt hyvällä tasolla koko alkuvuoden. Viime vuoden suurista kauppamääristä johtuen mökkimarkkinoillakin on tällä hetkellä paikoin pulaa myytävistä kohteista. Kauppamäärissä tullaan tänä vuonna asettumaan koronaa edeltävien vuosien 2018–2019 tasolle, uskoo Sp-Kodin toimitusjohtaja Jukka Rantanen.

– Vaikka kesämökkien ja vapaa-ajan asuntojen kauppamäärät tulevat tänä vuonna laskemaan selvästi vuosien 2020 ja 2021 kaikkien aikojen ennätyslukemista, mökit tekevät hyvin kauppansa tänäkin vuonna. On kuitenkin selvää, että Ukrainan sota tulee näkymään mökkimarkkinoillammekin jonkinlaisena notkahduksena seuraavien kuukausien aikana, sanoo Sp-Kodin toimitusjohtaja Jukka Rantanen

– Ukrainan sodan aiheuttama shokkivaikutus tulee näkymään suomalaisten kuluttajakäyttäytymisessä ja sitä kautta mökkikaupassakin tulevina kuukausina. Maalis- ja huhtikuusta, ehkä vielä toukokuustakin, voi tulla hyvin hiljaisia sekä asuntokaupassa että mökkikaupassa Suomessa. Mikäli Ukrainan sodassa ei tapahdu eskalaatiota pahempaan, kesäkuukausina mökkikauppa kuitenkin vilkastuu taas uudelleen.

– Oma ennusteeni on, että Suomessa tehdään tänä vuonna mökkikauppoja saman verran kuin koronapandemiaa edeltävinä vuosina 2018–2019. Tämä tarkoittaa, että mökkikauppoja tehdään tänä vuonna jopa lähemmäs 25 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna. Vaikka laskua tulisi näin paljon, olemme silti edelleen hyvällä tasolla kauppamäärissä verrattuna koronaa edeltävään aikaan, muistuttaa Rantanen.

Rantasen mukaan tämän vuoden tammi–helmikuun aikana välittäjien tekemien vapaa-ajan asuntojen kauppamäärät ovat laskeneet 22,7 prosenttia eli enemmän kuin asuntokauppojen määrä alkuvuoteen 2021 verrattuna. Asuntokauppojen määrä on laskenut 9,3 prosenttia.

– Alkuvuoden aikana mökkikauppoja on tehty viime vuoden tammi–helmikuuta enemmän Kymenlaaksossa, Etelä-Karjalassa ja Satakunnassa. Sen sijaan kauppamäärät ovat laskeneet vuodentakaisesta selvästi Kainuussa, Lapissa ja Pohjois-Karjalassa. Näillä alueilla on tällä hetkellä pulaa myytävästä, kahden viime vuoden ennätyksellisistä kauppamääristä johtuen.

Korkea inflaatio ja kustannusten nousu muuttavat vapaa-ajan asuntojen ostajien kriteerejä

– Polttoaineiden kovat hinnat vaikuttavat siihen, kuinka pitkän ajomatkan päästä nyt ollaan valmiita hankkimaan kakkoskoti. Aiemmin monilla tuntui olevan takarajana kahden tunnin mökkimatka. Uskoisin, että nyt tämä aikahaarukka tulee puoliintumaan, ja mökkiä etsitään noin tunnin ajomatkan päästä kotoa, sanoo Rantanen.

– Korona-aikana ne kohteet, jotka sijaitsivat lähellä kasvukeskuksia, myytiin ensimmäisenä ja kovaan hintaan. Monet olivat valmiita hankkimaan mökin erittäin pitkien matkojen päästä. Nyt voi olla, että sen lisäksi, että mökki halutaan järkevän matkan päästä, myös käyntikerrat mökillä vähenevät. Mökin käyttötapakin voi muuttua. Saattaa olla, ettei mökille enää ajella joka viikonloppu, vaan sen sijaan siellä vietetään pitkiä viikonloppuja tai viikko kerrallaan. Inflaation nousun myötä mökin ylläpitokin kallistuu valitettavasti selvästi.

– Viimeisimmän, helmikuussa ennen Ukrainan sodan alkua tehdyn kuluttajabarometrin, mukaan suomalaisten vapaa-ajan asunnon ostoaikeet olivat selvästi pitkän aikavälin yläpuolella. Maaliskuun luvut näyttävät, kuinka paljon sota on vaikuttanut suomalaisten luottamukseen ja muun muassa vapaa-ajan asuntojen ostoaikeisiin. Uskoisin, että varovaisuus isojen hankintojen suhteen on jonkin verran lisääntynyt, sanoo Säästöpankkiryhmän pääekonomisti Henna Mikkonen. – Koronapandemian aikana suomalaisten säästämisaste kasvoi entisestään, eikä onneksi kaikkia säästöjä ole vielä käytetty. Kotitalouksilla on puskuria, mikä auttaa selviytymään kohonneista sähkölaskuista ja bensakuluista.

– Uskoisin, että ne, jotka ovat etsineet omaa mökkiä viimeiset pari vuotta ja joilla on rahaa säästössä mökin ostoon, todennäköisesti tekevät kaupat sen oikean osuessa kohdalle. Inflaatio syö rahanarvoa tilillä, ja kuitenkin kertyneistä säästöistä halutaan nauttia, sanoo Rantanen. – Tässä tilanteessa moni varmasti miettii vapaa-ajan asuntoa aiempaa enemmän ekologisuuden kautta. Se vaikuttaa valintaan, onko mökissä tulipesiä, voiko sitä lämmittää puilla. Tai jos kyse on talviasuttavasta mökistä, halutaan tietää, kuinka energiatehokkaasti mökki on rakennettu, ettei lämmitys karkaa harakoille.

Ota yhteyttä, niin keskustellaan aiheesta lisää:

Jukka Rantanen
Toimitusjohtaja, Sp-Koti Oy
050 341 1391, jukka.rantanen@spkoti.fi

Henna Mikkonen
Pääekonomisti, Säästöpankkiryhmä

040 564 7918, henna.mikkonen@saastopankki.fi

Sp-Koti on Säästöpankkiryhmään kuuluva, franchising-pohjalta toimiva ja aidosti paikallinen kiinteistönvälitysketju, joka palvelee asiakkaita yli 80 toimipisteessä eri puolilla Suomessa. www.spkoti.fi