Stughandeln fortsatt livlig – köpkriterierna förändras till följd av den höga inflationen

Kriget i Ukraina har ännu inte påverkat stugmarknaden i Finland. Efterfrågan på sommarstugor och fritidsbostäder har legat på en god nivå under hela början av året. På grund av att det gjordes ett stort antal affärer i fjol råder det för närvarande delvis brist på säljobjekt även på stugmarknaden. Antalet affärer kommer i år att stabilisera sig på samma nivå som åren 2018–2019 före coronan, tror Jukka Rantanen, vd för Sb-Hem.

– Även om antalet affärer med stugor och fritidsbostäder kommer att minska tydligt jämfört med alla tiders rekordsiffror åren 2020 och 2021, kommer åtgången på stugor att vara god även i år. Det står dock klart att kriget i Ukraina kommer att medföra någon form av nedgång även på stugmarknaden i Finland under de närmaste månaderna, säger Jukka Rantanen, vd för Sb-Hem

– Chockeffekten av kriget i Ukraina kommer att avspeglas i finländarnas konsumentbeteende och därigenom även inom stughandeln de kommande månaderna. Mars och april, och kanske även maj, kan bli riktigt lugna månader inom såväl bostads- som stughandeln i Finland. Om kriget i Ukraina inte eskalerar kommer handeln med stugor dock att återhämta sig under sommarmånaderna.

– Jag förutspår att antalet stugaffärer i Finland kommer att ligga på samma nivå som åren 2018–2019 före coronapandemin. Det innebär att det kommer att göras närmare 25 procent färre stugaffärer i år än i fjol. Även om nedgången blir så kraftig ligger antalet stugaffärer ändå på en god nivå jämfört med tiden före coronan, säger Rantanen.

Enligt Rantanen minskade antalet affärer med fritidsbostäder via mäklare med 22,7 procent i januari–februari i år, dvs. mer än vad antalet bostadsaffärer gjorde jämfört med under början av 2021. Antalet bostadsaffärer minskade med 9,3 procent.

– Under början av året gjordes det fler stugaffärer än under januari–februari i fjol i Kymmenedalen, Södra Karelen och Satakunta. Däremot minskade antalet affärer tydligt jämfört med för ett år sedan i Kajanaland, Lappland och Norra Karelen. Inom dessa områden råder det brist på säljobjekt för närvarande, på grund av rekordantalet affärer under de två senaste åren.

Hög inflation och kostnadsstegring gör att fritidsbostadsköparnas kriterier förändras

– De höga bränslepriserna inverkar på vad som anses vara ett rimligt köravstånd till det andra hemmet. Förr tycktes många ha en två timmar lång körväg till stugan som övre gräns. Jag tror att denna tidsgräns nu kommer att halveras och att många kommer att börja leta efter en stuga som ligger på ungefär en timmes köravstånd från hemmet, säger Rantanen.

– Under coronatiden var det objekt nära tillväxtcentrum som såldes först och till höga priser. Många var villiga att skaffa en stuga även väldigt långt bort. Nu är det fullt möjligt att stugorna inte enbart ska ligga på rimligt köravstånd, utan också att antalet besök på stugan minskar. Sättet att använda stugan kan också förändras. Stugan är kanske inte längre ett ställe dit man åker varje veckoslut, utan i stället tillbringar man förlängda veckoslut eller en hel vecka åt gången där. Eftersom inflationen har ökat blir stugunderhållet också dessvärre betydligt dyrare.

– Enligt den senaste konsumentbarometern, som gjordes i februari innan kriget i Ukraina bröt ut, låg finländarnas avsikter att köpa en fritidsbostad tydligt över det långsiktiga medelvärdet. Siffrorna för mars visar hur mycket kriget har påverkat finländarnas förtroende och bland annat avsikterna att köpa en fritidsbostad. Jag tror att försiktigheten när det gäller stora anskaffningar har ökat något, säger Henna Mikkonen, chefsekonom inom Sparbanksgruppen. – Under coronapandemin sparade finländarna flitigare än tidigare, och lyckligtvis har alla besparingar ännu inte förbrukats. Privathushållen har en buffert, vilket hjälper dem att klara av högre elräkningar och bensinkostnader.

– Jag tror att de som har letat efter en egen stuga under de senaste två åren och som har besparingar sannolikt kommer att slå till när de hittar sin drömstuga. Inflationen äter upp värdet på pengarna som ligger på kontot, och finländarna vill ändå kunna utnyttja besparingarna, säger Rantanen. – I detta läge är det säkerligen många som beaktar den ekologiska aspekten i större omfattning än tidigare i fråga om fritidsbostäder. Detta inverkar på valet av stuga; huruvida den har en eldstad och veduppvärmning. Och när det är fråga om vinterbonade stugor vill man veta hur energieffektivt byggda de är, så att man inte eldar för kråkorna.

Ta kontakt så diskuterar vi mer om ämnet:

Jukka Rantanen
Verkställande direktör, Sb-Hem Ab
050 341 1391, jukka.rantanen@sbhem.fi

Henna Mikkonen
Chefsekonom, Sparbanksgruppen

040 564 7918, henna.mikkonen@sparbanken.fi

Sb-Hem är en genuint lokal fastighetsförmedlingskedja som ingår i Sparbanksgruppen och som bedriver sin verksamhet på franchisingbasis. Företaget har över 80 kontor i Finland. www.sbhem.fi www.sparbanken.fi