• Säästöpankkiryhmä/

Ole valmis muuttumaan, mutta älä ylireagoi! Näin yritys voi menestyä haastavassa taloustilanteessa, Jukka Kurttila ja muut asiantuntijat opastavat

Yritysten näkymät ja odotukset loppuvuodelle ovat tippuneet alkuvuoden odotuksista. Ukrainan sota, inflaatio, kustannusten nousu, työntekijöiden saatavuus ja materiaalipula kurittavat yrityksiä isolla kädellä. Miten tässä tilanteessa yritys voi pärjätä ja jopa menestyä? Heinäkuussa SuomiAreenassa yritysten tulevaisuuden menestystekijöistä keskustelevat asiantuntijat antavat omat käytännön vinkkinsä yrityksille.

”Yritysten peruskuva on nyt sen näköinen, että odotukset tulevasta ovat tippuneet alkuvuodesta”, Säästöpankkiryhmän yritysasiakasliiketoiminnan johtaja Kari Suutari toteaa.

”Säästöpankin ennusteen mukaan Suomen BKT kasvaa vielä tänä vuonna 1,6 %, mutta sitten kasvu hidastuu. Ensi vuonna talouskasvu uhkaa painua alle 1 %:n”, Säästöpankkiryhmän pääekonomisti Henna Mikkonen lisää.

Tällä hetkellä monella yrityksellä menee kuitenkin edelleen hyvin ja yritykset onnistuvat hakemaan uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Yritysten toimintaedellytyksiä ja kasvunäkymiä kuitenkin hidastavat muun muassa globaali materiaalipula, kustannusten nousu sekä osaavan työvoiman löytyminen.

Miten tässä epävarmassa ympäristössä yritysten tulisi nyt toimia? Kysyimme asiantuntijoilta vinkkejä sumussa navigointiin:

1. Perehdy yrityksesi talouden peruslukuihin (Henna Mikkonen, Säästöpankki)

Uudessa inflatorisessa ympäristössä on hyvä käydä niin yrityksen kuin omankin talouden kokonaisuus läpi. Miltä näyttävät tulot ja menot? Miten inflaatio ja korkojen nousu vaikuttavat velanhoitokustannuksiin ja säästöihin sekä sijoituksiin? Yrittäjien kannattaa nyt ennakoida kustannustason nousu uusissa sopimuksissa ja urakoissa kannattavuuden säilyttämiseksi, jos se suinkin vain on mahdollista.

2. Ole valmis muuttumaan, mutta älä ylireagoi! (Jukka Kurttila, yrittäjä, luova johtaja)

Neuvoni yrityksille on kaksijakoinen: varaudu uuteen tilanteeseen ja ole herkkänä muuttumaan, mutta älä ylireagoi! Tämä siksi, että asiakkaat ylireagoivat ja tilanteet voivat palautua melko nopeastikin lähelle normaalitilaa. Muista suojata kassaa ja pohdi eri skenaarioita lyhyelläkin tähtäimellä ja ylläpidä rauhallisuutta.

3. Pidä huolta olemassa olevista asiakkaista (Sanna Suvanto-Harsaae, hallitusammattilainen)

Seuraavat 18 kuukautta tulevat olemaan talouden kannalta myrskyisät. Tee yrityksellesi kolme mahdollista tulosskenaariota 6, 12 ja 18 kk eteenpäin. Muista kassavarojen riittävyys. Pidä katse ja fokus olemassa olevissa asiakkaissa ja absoluuttisen bruttomarginaalin kasvattamisessa. Proaktiiviset yritykset voittavat ja löytävät myös mahdollisuuksia myrskyssä.

4. Hyödynnä digivälineitä tehokkaammin (Teemu Arina, digitalisaation asiantuntija)

Yritysten tulee pystyä yhä paremmin yhdistämään työ ja elämä: pandemian myötä etätyöstä on tullut lähityötä, ihmisillä kulkee työ lähellä ja mukana. Verkkopohjaisista välineistä on tullut primääri tapa saada asioita aikaiseksi. Tehokkain paikka asioiden hoitamiselle ei ole enää konttori ja tiimityön kannalta tärkein työväline ei ole enää kokoushuone. Tämä edellyttää työn ja elämän yhteensovittamista tavalla, joka tekee meistä kaikista tavallaan yrittäjiä, joille työn ja elämän välinen balanssi ja siitä huolehtiminen on sitä todellista työelämää.

5. Pyydä sparrausapua – vahva pankkisuhde on yrittäjän etu (Kari Suutari, Säästöpankki)

Mitä sumuisempana tulevaisuus näyttäytyy, sitä arvokkaampi yritykselle on hyvä ja tiivis pankkisuhde. Kuten korona-aikanakin, Säästöpankki on valmis yhdessä yrittäjän kanssa hakemaan yrityksen menestyksen varmistamiseksi parhaat mahdolliset ratkaisut riippumatta siitä, millaisia näkymiä sumun keskeltä alkaa kirkastumaan. Toimimme yrittäjän sparrauskumppanina, ja vahva pankkisuhde kestää myös asioista suoraan puhumisen. Silloin vaikeatkin asiat on helppo käsitellä yhdessä. Pankki voi myös olla mukana löytämässä uusia mahdollisuuksia yritystoiminnalle.

Haluatko kuulla lisää ammattilaisten vinkkejä ja käytännön kokemuksista menestyvän yrityksen rakentamisesta?

Keskustelu jatkuu Porin SuomiAreenassa 15.7.2022 klo 12.00 Raatihuoneenpuiston lavalla, aiheena ”Suomi, yrittäjän onnela. Totta vai tarua?”. Keskustelussa ovat mukana:

Jukka Kurttila, Sanna Suvanto-Harsaae, Teemu Arina ja Pirkko Ahonen (Säästöpankki). Keskustelun juontaa Kirsi Alm-Siira.

Lisätiedot:

Kari Suutari
Säästöpankkiryhmä, liiketoimintajohtaja / yritysasiakkaat,
044 207 1905, kari.suutari@saastopankki.fi

Säästöpankkiryhmä on edistänyt yksilön ja yhteisön taloudellista hyvinvointia jo 200 vuoden ajan. Tahdomme, että meidät tunnetaan rohkeudesta, asiantuntijuudesta ja intohimosta tehdä erinomaista asiakastyötä. Säästöpankkiryhmän muodostavat paikalliset Säästöpankit ympäri Suomen sekä Säästöpankkikeskus. Tarjoamme asiakkaillemme kattavien vähittäispankkipalvelujen lisäksi sijoittamisen, kodinvaihdon ja vakuuttamisen palveluja. Säästöpankkien asiakkaina on lähes 10 % suomalaisista pienistä pk-yrityksistä.