• Säästöpankkiryhmä/

Var beredd på att förändra dig, men överreagera inte! Så här kan ett företag vara framgångsrikt i en utmanande ekonomisk situation, säger Jukka Kurttila och andra experter

Företagens utsikter och förväntningar för resten av året har sänkts jämfört med förväntningarna i början av året. Kriget i Ukraina, inflationen, stigande kostnader, tillgång på arbetstagare och brist på material prövar företag med stor kraft. Hur kan ett företag klara sig och till och med vara framgångsrikt i denna situation? Experter som diskuterar företagens framtida framgångsfaktorer på SuomiAreena i juli kommer att ge sina egna praktiska tips till företagen.

”Nu ser det ut som om företagens förväntningar för framtiden har sänkts från början av året”, säger Kari Suutari, affärsverksamhetsdirektör för företagskunder på Sparbanksgruppen.

”Enligt Sparbankens prognos kommer Finlands BNP att öka med 1,6 % ännu i år men sedan avtar tillväxten. Nästa år hotar den ekonomiska tillväxten att sjunka under 1 %”, tillägger Henna Mikkonen, chefsekonom på Sparbanksgruppen.

Men för närvarande går det fortfarande bra för många företag och de lyckas hitta nya möjligheter för sin affärsverksamhet. Företagens verksamhetsförhållanden och tillväxtutsikter bromsas dock bland annat av den globala bristen på material, de stigande kostnaderna och tillgången på kunnig arbetskraft.

Vad bör företagen göra nu i denna osäkra miljö? Vi bad experter om tips för navigering i dimman:

1. Bekanta dig med grundtalen i ditt företags ekonomi (Henna Mikkonen, Sparbanken)​​​​​​

I den nya inflationsmiljön är det bra att gå igenom både företagets och den egna ekonomin som helhet. Hur ser det ut med inkomsterna och utgifterna? Hur påverkar inflationen och de stigande räntorna skuldhanteringskostnaderna, sparandet och investeringarna? Företagare bör nu förutse ökningen av kostnadsnivån i nya kontrakt och entreprenader för att upprätthålla lönsamheten, om det bara är möjligt.

2. Var beredd på att förändra dig, men överreagera inte! (Jukka Kurttila, företagare, kreativ chef)

Mitt råd för företagen är tudelat: förbered dig inför den nya situationen och var lyhörd för förändringar, men överreagera inte! Detta är viktigt eftersom kunderna överreagerar och situationer kan återgå ganska snabbt till nära sitt normala tillstånd. Kom ihåg att skydda kassan och överväg olika scenarier även på kort sikt och behåll lugnet.

3. Ta hand om de befintliga kunderna (Sanna Suvanto-Harsaae, styrelseprofessionell)

De kommande 18 månaderna kommer att bli ekonomiskt stormiga. Gör tre möjliga resultatscenarier för ditt företag, 6, 12 och 18 månader framåt. Kom ihåg att se till att kassamedlen är tillräckliga. Håll blicken och fokus på de befintliga kunderna och på ökningen av den absoluta bruttomarginalen. Proaktiva företag kommer att vinna och även hitta möjligheter i stormen.

4. Utnyttja digitala verktyg effektivare (Teemu Arina, expert på digitalisering)

Företagen måste bli bättre på att kombinera arbete och fritid: med pandemin har distansarbete blivit närarbete, arbetet följer människor nära och med dem. Webbaserade verktyg har blivit det primära sättet att få saker gjorda. Den mest effektiva platsen att sköta saker är inte längre kontoret, och det viktigaste verktyget för teamarbete är inte längre mötesrummet. Detta kräver att vi förenar arbete och privatliv på ett sätt som på sätt och vis gör oss alla till företagare, för vilka balansen mellan arbete och privatliv samt det att sköta om balansen är den verkliga utmaningen i arbetslivet.

5. Be om sparringhjälp – en stark bankrelation ligger i företagarens intresse (Kari Suutari, Sparbanken)

Ju dimmigare framtiden ser ut, desto mer värdefullt är ett bra och nära bankförhållande för företaget. Såsom under coronatiden är Sparbanken redo att tillsammans med företagaren söka efter bästa möjliga lösningar för att säkerställa företagets framgång, oavsett hurdana utsikter som kommer fram ur dimman. Vi arbetar som en företagares sparringpartner, och en stark bankrelation tål också allvarliga samtal. Det gör det lätt att även hantera svåra saker tillsammans. Banken kan också hjälpa till med att hitta nya möjligheter för affärsverksamheten.

Vill du höra mer tips av experter och om praktisk erfarenhet av att bygga ett framgångsrikt företag?

Diskussionen fortsätter i Björneborgs SuomiAreena 15.7.2022 kl. 12.00 på Rådhusparkens scen med temat ”Finland, företagarens lycka. Sant eller falskt?”. I diskussionen deltar:

Jukka Kurttila, Sanna Suvanto-Harsaae, Teemu Arina och Pirkko Ahonen (Sparbanken). Diskussionen leds av Kirsi Alm-Siira.

Mer information:

Kari Suutari
Sparbanksgruppen, affärsverksamhetsdirektör/företagskunder,
044 207 1905, kari.suutari@saastopankki.fi

Sparbanksgruppen har främjat individens och samhällets ekonomiska välstånd i redan 200 år. Vi vill att man känner oss för vårt mod, vår expertis och passion att göra ett utmärkt kundarbete. Sparbanksgruppen består av lokala Sparbanker runtom i Finland samt Sparbankscentralen. Utöver omfattande banktjänster erbjuder vi våra kunder tjänster för placering, bostadsbyte och försäkring. Nästan 10 % av de finska små företagen är Sparbankernas kunder.