• Säästöpankkiryhmä/

Säästöpankkiryhmä lanseeraa Yrityspankki-palvelun kasvaville pk-yrityksille — vihreä siirtymä tarjoaa houkuttelevia kasvunäkymiä tulevaisuuteen

Säästöpankkiryhmä vahvistaa kasvaville pk-yrityksille suunnattua palvelutarjontaansa lanseeraamalla Yrityspankki-palvelun kaikissa Säästöpankeissa ympäri Suomen. Suomalaiset yritykset ovat pärjänneet vallitsevassa taloustilanteessa kohtuullisen hyvin, mutta lähitulevaisuuden kasvua hidastavat kysyntähaasteet. Säästöpankkiryhmän pääekonomisti näkee myös vihreän siirtymän tarjoavan suomalaisyrityksille houkuttelevia kasvumahdollisuuksia tulevaisuudessa, vaikka povaa loppuvuodelle lievää taantumaa Suomen taloudessa.

Säästöpankkiryhmä vahvistaa yritysasiakkaiden palvelutarjontaansa lanseeraamalla nykyisten palveluidensa rinnalle Yrityspankki-palvelukokonaisuuden. Yrityspankki on suunnattu mikroyritysten kokoluokasta hieman suuremmaksi kasvaneille pk-yrityksille. Säästöpankin Yrityspankin asiakkuus ei vaadi erillistä palvelusopimusta, eikä siitä veloiteta erillistä maksua muuhun yritysasiakkuuteen verrattuna.

• Panostuksemme ja kasvumme yritysliiketoiminnassa ovat viime vuosina olleet vahvoja. Meidät on jossain määrin mielletty erityisesti pienyrittäjille sopivaksi henkilökohtaisen palvelun pankkikumppaniksi, mutta sen lisäksi meillä on taitoa ja tahtoa toimia menestyksen taustajoukkoina myös suuremmille pk-yrityksille. Uudella Yrityspankki -konseptilla vahvistamme heille kohdennettua palveluamme yhtenäisesti kaikissa Säästöpankeissa, tarkentaa Säästöpankkiryhmän yritysasiakasliiketoiminnan johtaja Manu Kauppila.

Yrityspankki-palveluun sisältyy helposti tavoitettavissa oleva henkilökohtainen yhteyshenkilö, aktiivista sparrausta yrityksen tulevaisuudesta pankkinäkökulmasta, markkinakatsauksia, kutsuja erilaisiin tapahtumiin sekä muita yrityksen kulloiseenkin tilanteeseen sopivia palveluita.

Yritysten lähitulevaisuuden näkymissä epävarmuutta, vihreä siirtymä luo tulevaisuuteen kasvun paikkoja

Säästöpankkiryhmä ennustaa Suomen bruttokansantuotteelle nollakasvua vuonna 2023.

• Alkuvuonna Suomen talous kasvoi vielä kohtuullista tahtia, mutta loppuvuonna kasvu kääntyy miinukselle ja talous ajautuu taantumaan, arvioi pääekonomisti Henna Mikkonen.

Suomalaiset yritykset ovat Mikkosen mukaan toistaiseksi pärjänneet kohtuullisen hyvin, mutta konkurssien määrä on kasvanut ja lähitulevaisuuden kasvua hidastavat kysyntähaasteet. Samalla moni yritys kärsii yhä työvoimapulasta.

• Ei nollakasvua voi toki kovin ruusuisena pitää, mutta tässä tilanteessa selvänä torjuntavoittona kuitenkin. Yritysten haasteisiin ei valitettavasti ole näköpiirissä nopeaa helpotusta, vaan tulevaisuuteen liittyy monia epävarmuuksia. Yritysten luottamus tulevaan on heikentynyt ja asettunut selvästi alle pitkän ajan keskiarvon. Kaikilla toimialoilla yhteinen nimittäjä on se, että korkojen nousu alkaa näkyä taloudessa täydellä voimallaan, toteaa Mikkonen.

Mikkosen mukaan katse kannattaa kuitenkin kurkottaa myös kuluvaa taloussuhdannetta kauemmas. Tällä hetkellä Suomessa suunnitellaan ja tehdään paljon vihreän siirtymän investointeja, ja yritysten investointiaste on ollut kasvussa. Suuret yritykset suhtautuvat vihreään siirtymään mahdollisuutena, mutta pienemmät yritykset näkevät siinä herkemmin uhkia omalle liiketoiminnalle.

• Vihreä siirtymä voi tarjota suomalaisyrityksille uudenlaisia kasvumahdollisuuksia ja tulevaisuuden työpaikkoja, ja niitä jos mitä Suomen vanheneva kansantalous tarvitsee. On ymmärrettävää, että moni pk-yrittäjä on ollut viime vuodet kovilla koronan, sodan, energiakriisin ja taloushaasteiden keskellä, jolloin resurssit vihreän siirtymän mahdollisuuksien tutkimiseen ovat olleet vähissä. Nyt se kuitenkin kannattaa, sillä eletään harvinaista hetkeä, jolloin edelläkävijän kilpailuetu voi olla rohkealle yrittäjälle aivan käden ulottuvilla, Mikkonen arvioi.

Lisätietoja:

Manu Kauppila
Yritysasiakasliiketoiminnan johtaja
manu.kauppila@saastopankki.fi
+358 50 571 0936

Säästöpankkiryhmä on edistänyt yksilön ja yhteisön taloudellista hyvinvointia jo 200 vuoden ajan. Tahdomme, että meidät tunnetaan rohkeudesta, asiantuntijuudesta ja intohimosta tehdä erinomaista asiakastyötä.Säästöpankkiryhmän muodostavat paikalliset Säästöpankit ympäri Suomen sekä Säästöpankkikeskus.Tarjoamme asiakkaillemme kattavien vähittäispankkipalvelujen lisäksi sijoittamisen, kodinvaihdon ja vakuuttamisen palveluja.