• Säästöpankkiryhmä/

Sparbanksgruppen lanserar tjänsten Företagsbanken för växande små och medelstora företag — den gröna övergången erbjuder attraktiva tillväxtutsikter för framtiden

Sparbanksgruppen stärker sitt tjänsteutbud för växande små och medelstora företag genom att lansera tjänsten Företagsbanken i alla Sparbanker runt om i Finland. Finländska företag har klarat sig ganska bra i det nuvarande ekonomiska läget, men under den närmaste framtiden kommer utmaningar gällande efterfrågan att bromsa upp tillväxten. Sparbanksgruppens chefsekonom anser också att den gröna övergången erbjuder finländska företag attraktiva tillväxtmöjligheter i framtiden, även om en liten recession förutspås i Finlands ekonomi mot slutet av året.

Sparbanksgruppen stärker sina företagskunders tjänsteutbud genom att lansera tjänstehelheten Företagsbanken vid sidan av sina nuvarande tjänster. Företagsbanken riktar sig till små och medelstora företag som har vuxit något större än storleken på mikroföretag. Kundrelationen med Sparbanken Företagsbanken kräver inget separat serviceavtal, och ingen separat avgift tas ut för det jämfört med andra företagskundrelationer.

• Vår satsning på och tillväxten inom företagsverksamheten har varit stark under de senaste åren. I viss mån har vi uppfattats som en lämplig personlig servicebankpartner, särskilt för småföretagare, men dessutom har vi kompetens och vilja att fungera som stödgrupp för framgång även för lite större små och medelstora företag. Med det nya Sparbanken Företagsbanken -konceptet stärker vi vår riktade service för dem på ett enhetligt sätt i alla Sparbanker, säger Manu Kauppila, direktör för företagskundverksamheten inom Sparbanksgruppen.

Tjänsten Företagsbanken inkluderar en lättillgänglig personlig kontaktperson, aktiv sparring om företagets framtid ur ett bankperspektiv, marknadsöversikter, inbjudningar till olika evenemang och andra tjänster som är lämpliga för företagets aktuella situation.

Osäkerhet i företagens nära framtidsutsikter, den gröna omställningen skapar tillväxtmöjligheter för framtiden

Sparbanksgruppen förutspår nolltillväxt för Finlands BNP år 2023.

• I början av året växte Finlands ekonomi fortfarande i måttlig takt, men tillväxten kommer att bli negativ mot slutet av året och ekonomin gå in i en lågkonjunktur, bedömer chefsekonomen Henna Mikkonen.

Enligt Mikkonen har finländska företag hittills klarat sig någorlunda bra, men antalet konkurser har ökat och utmaningarna med efterfrågan bromsar tillväxten under den närmaste framtiden. Samtidigt lider många företag fortfarande av brist på arbetskraft.

• Naturligtvis kan nolltillväxt inte betraktas som särskilt positivt, men i denna situation är det ändå bättre än väntat. Tyvärr finns det ingen snabb lindring för de utmaningar som företagen står inför, utan det finns många osäkerhetsfaktorer vad gäller framtiden. Företagens framtidstro har försvagats och ligger långt under det långsiktiga genomsnittet. Den gemensamma nämnaren i alla branscher är att räntehöjningen börjar visa sig i ekonomin med full kraft, säger Mikkonen.

Enligt Mikkonen bör man dock rikta blicken bortom den nuvarande konjunkturcykeln. För närvarande planeras och görs många investeringar inom den gröna omställningen i Finland, och företagens investeringstakt har ökat. För närvarande ser stora företag den gröna omställningen som en möjlighet, medan mindre företag är mer känsliga för hot mot sin egen verksamhet.

• Den gröna omställningen kan erbjuda finländska företag nya typer av tillväxtmöjligheter och framtida arbetsplatser, och de är verkligen något Finlands åldrande nationalekonomi behöver. Det är förståeligt att många små och medelstora företag har kämpat under de senaste åren mitt bland corona, krig, energikris och ekonomiska utmaningar, vilket inneburit att resurserna för att utforska möjligheterna med den gröna omställningen har varit knappa. Nu lönar det sig dock, för det här är ett sällsynt ögonblick när en föregångares konkurrensfördel kan vara precis inom räckhåll för en djärv företagare, bedömer Mikkonen.

Mer information:

Manu Kauppila
Affärsverksamhetsdirektör, företagskunder
manu.kauppila@saastopankki.fi
+358 50 571 0936

Sparbanksgruppen har främjat individens och samhällets ekonomiska välstånd i redan 200 år. Vi vill att man känner oss för vårt mod, vår expertis och passion att göra ett utmärkt kundarbete. Sparbanksgruppen består av lokala Sparbanker runtom i Finland samt Sparbankscentralen. Utöver omfattande banktjänster erbjuder vi våra kunder tjänster för placering, bostadsbyte och försäkring.