Säästöpankkiryhmältä erittäin hyvä tulos – asiakasliiketoiminta kehittyi hyvin, asiakastyytyväisyys jatkui korkealla tasolla

Säästöpankkiryhmän tulostiedote 1.1.–31.12.2022.

Säästöpankkiryhmä teki erittäin hyvän tuloksen vuonna 2022.

Säästöpankkiryhmä teki erittäin hyvän tuloksen vuonna 2022. Säästöpankkiryhmän tulos ennen veroja oli 98,4 (89,9) miljoonaa euroa ja jatkuvien toimintojen osalta 84,2 miljoonaa euroa (77,6 milj. euroa vertailukaudella 1.1.-31.12.2021). Tilikauden voitto yhteensä oli 66,8 (62,8) miljoonaa euroa.

”Viime vuosi oli meille erittäin hyvä, ja suuri kiitos siitä kuuluu sitoutuneelle henkilöstöllemme. Onnistuimme uudistamaan toimintatapojamme ja kehittämään uusia tuotteita ja palveluita nopeasti muuttuneeseen toimintaympäristöön. Toimintamme kulmakivi, talouden valmennus, tulee kasvattamaan merkitystään myös jatkossa,” Säästöpankkiliiton toimitusjohtaja Karri Alameri iloitsee.

Vaikka vuosi 2022 alkoi optimistisissa merkeissä, vakaan talouskehityksen sijaan tilanne muuttui nopeasti Ukrainan sodan myötä.  Sen vaikutukset heijastuivat muun muassa sijoitusmarkkinoiden epävarmuutena, energian hinnan kallistumisena ja korkojen nousuna. Samalla kuluttajien luottamus vaipui ennätysmatalalle tasolle.

Epävarmuudesta huolimatta Säästöpankkiryhmän asiakasliiketoiminta kehittyi erittäin vahvasti. Säästöpankkiryhmän jatkuvien toimintojen korkokate kasvoi 11,3 prosenttia ollen 169,6 (152,3) miljoonaa euroa. Korkokatteen kasvua selittää erityisesti korkotuottojen kasvu asiakkaiden lainoista ja saamisista. Korkotuotot yhteensä olivat 204,9 (168,7) miljoonaa euroa.

Myös palkkiotuotot kasvoivat vaikeasta markkinatilanteesta huolimatta hyvin. Sijoitusmarkkinoiden heikosta markkinakehityksestä huolimatta sijoitusrahastojen nettomerkinnät olivat 216,9 miljoonaa euroa positiiviset ja Säästöpankkiryhmän markkinaosuus kotimaisten rahastoyhtiöiden joukossa vahvistui.

Kaikkiaan Säästöpankkiryhmän liiketoiminnan tuotot olivat 329,1 miljoonaa euroa (298,7). Ryhmän jatkuvien toimintojen tase oli vuoden 2022 lopussa 12,4 (13,1) miljardia euroa.

Varallisuudenhoidon palveluiden nettomyynti positiivista haasteista huolimatta

Varallisuudenhoidon palveluiden liiketoimintaan vaikutti tilikaudella merkittävästi Venäjän hyökkäys Ukrainaan ja sen seurauksena heikentynyt sijoitusmarkkinoiden kehitys. Toimintaympäristön haasteista huolimatta varallisuudenhoidon palveluiden nettomyynti pysyi positiivisena lähes koko vuoden.

”Säästöpankit kehittivät varallisuudenhoidon palveluitaan vuoden aikana kaikissa kanavissa. Erityisesti vaativampien sijoitusasiakkaiden palvelukonseptin, Säästöpankki Yksityispankin, asiakasmäärä kasvoi vuoden aikana vahvasti”, kertoo Alameri.

Sp-Rahastoyhtiön markkinaosuus kotimaisten rahastoyhtiöiden joukossa kasvoi 0,2 prosenttiyksikköä ja oli vuoden lopussa 3,1 prosenttia.

Rahastojen osuudenomistajien määrä kasvoi 2,1 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Rahastoissa oli 283 556 osuudenomistajaa. Osuudenomistajien määrällä mitattuna Sp-Rahastoyhtiö on Suomen neljänneksi suurin rahastoyhtiö.

Tärkein onnistumisen mittari: Tutkitusti tyytyväiset asiakkaat

Säästöpankkien henkilöasiakkaiden asiakastyytyväisyys ja asiakaskokemus olivat tälläkin tilikaudella vahvalla tasolla. Säästöpankkien asiakasneuvottelujen suositteluindeksiksi (NPS) oli vuoden aikana keskimäärin 81,6.

”Olemme onnistuneet palvelemaan asiakkaitamme yhä monimuotoisemmin. Asiakkaamme arvostavat henkilökohtaista palvelua konttorissa, verkkotapaamisissa ja puhelimessa. Toisaalta asiakkaamme ovat myös yhä aktiivisempia mobiilipankin käyttäjiä ja sopimukset allekirjoitetaan pääsääntöisesti digitaalisesti. Vuoden aikana kasvatimme palvelutarjontaamme myös tuomalla asiakkaidemme käyttöön vakuudettoman kulutusluoton”, Säästöpankkiryhmän henkilöasiakasliiketoiminnan liiketoimintajohtaja Martti Hakala kommentoi.

Viimeisimmässä pankkien asiakastyytyväisyyttä mittaavassa EPSI-rating tutkimuksessa Säästöpankin tulos 74,9 oli selvästi yli alan keskiarvon henkilöasiakaskategoriassa.

Positiivinen vire näkyy myös asiakasmäärissä: Säästöpankkien palveluja laajasti käyttävien ja asiointinsa Säästöpankkiin keskittäneiden henkilöasiakkaiden määrä kasvoi edellisvuodesta.

Myös yritysasiakkaiden asiakastyytyväisyys ja asiakaskokemus säilyivät erittäin vahvalla tasolla. Säästöpankkien asiakasneuvottelujen suositteluindeksi (NPS) yritysasiakkaiden osalta oli 81,5.

”Palvelujamme laajasti käyttävien yritys- sekä maa- ja metsätalousyritysten määrä jatkoi kasvuaan vuoden aikana merkittävästi. Asiakasmäärän kasvu näkyi myös yritysluottokannan kasvussa, joka kasvoi yli 18% ja siten selvästi markkinaa nopeammin. Yritysasiakasliiketoimintaan panostaminen onkin yksi keskeisistä Säästöpankkiryhmän tavoitteista, joten olemme oikealla tiellä”, Säästöpankkiryhmän yritysasiakasliiketoiminnan liiketoimintajohtaja Manu Kauppila iloitsee.

Yritysrahoituksen vahvaa ja strategisten tavoitteiden mukaista kasvua tukivat osaltaan Euroopan Investointirahaston takausohjelmat, runsas Finnveran takaustuotteiden hyödyntäminen sekä aktiivinen asiakastyö.

200 vuotta suomalaisten taloudellisen hyvinvoinnin asialla

Kun ensimmäinen Säästöpankki perustettiin vuonna 1822, Säästöpankin tehtäväksi tuli yhteiskunnallisesti tärkeä missio: auttaa Suomen työteliästä kansaa vaurastumaan ja hoitamaan talouttaan paremmin.

”Tällä samalla missiolla jatkamme edelleen ja olemme ylpeitä siitä, että olemme pankki, jolla on yhteiskunnallisesti tärkeä aate. Meille on erittäin tärkeää pitää koko Suomi elinvoimaisena ja kehittyvänä. Siksi Säästöpankit ovat käyttäneet osan voitostaan oman toimialueensa hyvinvoinnin edistämiseen alusta lähtien”, Alameri kiteyttää.

Säästöpankkiryhmän 200-vuotisjuhlavuonna paikalliset Säästöpankit ja Säästöpankkisäätiöt lahjoittivat Hyviä tekoja -vastuullisuuskampanjan myötä yli 1,5 miljoonaa euroa yli 500 eri hyväntekeväisyyskohteeseen ympäri Suomen.Viime vuoden lahjoituksissa korostuivat etenkin lasten ja nuorten hyvinvointi. Tukea saivat muun muassa vähävaraiset lapsiperheet, lasten ja nuorten mielenterveys sekä lasten harrastukset kuten urheiluseurat. Lahjoituksia tehtiin myös Ukrainan auttamiseksi.

Vuoden 2023 näkymät: Säästöpankkikokemus vahvistuu edelleen

Vuonna 2023 Säästöpankkiryhmän liiketoiminnan painopisteenä on edelleen kilpailukyvyn parantaminen ja asiakaskeskeisen strategian toteuttaminen. Tähän Säästöpankeilla on hyvät edellytykset: vuoden 2023 tavoitteena on saada yhä enemmän pankkiasiointinsa Säästöpankkiin keskittäviä asiakkaita.

Säästöpankkikokemuksen mukaisesti ryhmän tavoitteena on tarjota Suomen paras yhdistelmä digitaalisia ja kasvotusten tapahtuvia rahoitus- ja sijoituspalveluja, joista on asiakkaille konkreettinen ja pitkäaikainen hyöty.

”Uskomme, että talouden valmentamiselle on yhä enemmän kysyntää myös jatkossa. Vahvistamalla suomalaisten talouden ymmärrystä voimme vaikuttaa hyvin konkreettisesti suomalaisten – ja koko Suomen - taloudelliseen hyvinvointiin”, Alameri kiteyttää.

Lisätiedot:

Karri Alameri
toimitusjohtaja, Säästöpankkiliitto
karri.alameri@saastopankki.fi, 045 656 5250

Säästöpankkiryhmä on edistänyt yksilön ja yhteisön taloudellista hyvinvointia jo 200 vuoden ajan. Tahdomme, että meidät tunnetaan rohkeudesta, asiantuntijuudesta ja intohimosta tehdä erinomaista asiakastyötä. Säästöpankkiryhmän muodostavat paikalliset Säästöpankit ympäri Suomen sekä Säästöpankkikeskus. Tarjoamme asiakkaillemme kattavien vähittäispankkipalvelujen lisäksi sijoittamisen, kodinvaihdon ja vakuuttamisen palveluja.