• Säästöpankkiryhmä/

Suomi ajautui taantumaan – kotitalouksilla edessä tarkan euron vuosi, jossa valopilkkuna hyvä työllisyys ja edessä siintävä hintojen nousun tasaantuminen

Kotitalouksilla on edessä tarkan euron vuosi, sillä Suomi on Säästöpankkiryhmän mukaan ajautunut taantumaan. Suomalaisten ostovoima heikkenee ainakin vielä alkuvuodesta, ja nihkeä taloustilanne näkyy myös kuluttajien romahtaneena luottamuksena. Onneksi myös valopilkkuja on näköpiirissä: Säästöpankkiryhmä odottaa työllisyystilanteen jatkuvan hyvänä ja hintojen nousun tasaantuvan vuoden aikana. Tarkan euron vuosi on myös hyvä hetki suunnitella omaa taloutta pidemmälle tulevaisuuteen.

Suomi on Säästöpankkiryhmän mukaan ajautunut taantumaan. Suomen BKT supistui 0,2 % viime vuoden kolmannella neljänneksellä ja supistumisen odotetaan jatkuvan kesään asti. Näillä näkymin taantuma on onneksi jäämässä lyhytkestoiseksi ja maltilliseksi, mutta paljon riippuu esimerkiksi Euroopan energiatilanteesta, Ukrainan sodan eskaloitumisesta ja Kiinan talouden avautumisesta.

”Ilmassa on nyt paljon epävarmuustekijöitä, ja tämä heijastuu myös kotitalouksien arkeen. Kuluttajien luottamus talouteen on ennätysmatalalla, ja ainakin vuoden ensimmäisestä puoliskosta on tulossa nihkeä. Moni perhe joutuu nyt miettimään aiempaa tarkemmin, mihin rahansa kuluttavat”, Säästöpankkiryhmän pääekonomisti Henna Mikkonen kommentoi.

Energiamarkkinoiden ongelmat ovat tulleet tutuiksi suurina sähkölaskuina monissa perheissä jo viime vuonna. Korkojen nousu puolestaan kurittaa velallisia kotitalouksia edelleen, vaikka suurin nousu on näillä näkymin jo takanapäin.

”Esimerkiksi 12 kk euribor-korko lähentelee jo 3,5 %. Nyt olisi fiksua varautua myös nykyistä hieman korkeampaan korkotasoon, ettei oma talous ajaudu haasteisiin korkojen nousun myötä”, Mikkonen lisää.

Huoli on aiheellinen, sillä Säästöpankkiryhmän vuosittaisen Säästämisbarometri-tutkimuksen* mukaan suomalaisten taloudellinen ahdinko lisääntyi viime vuonna 6 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Hintojen nousu yhdistettynä korkojen nopeaan nousuun ja yleiseen epävarmuuteen on ajanut monet perheet vaikeaan tilanteeseen.

Lisämausteensa kotitalouksien talouteen tuo myös inflaatio. Hinnat nousevat Säästöpankkiryhmän arvion mukaan tänä vuonna vielä 4,5 %, mutta sitten nousu rauhoittuu. Kuluttajien ostovoiman supistumisen odotetaan helpottavan loppuvuonna, kun odotettavissa olevat palkankorotukset nostavat palkansaajien tuloja ja inflaatio maltillistuu.

Työllisyystilanne, vuoden valopikku

Vaikka moni talouden indikaattori on heikentynyt jo pidemmän aikaa, tilanne Suomen työmarkkinoilla on pysynyt hyvänä. Se onkin yksi talouden suurimpia valopilkkuja.

”Työllisyysaste on noussut uusiin ennätyksiin ja työttömyysaste on laskenut suurin piirtein koronakriisiä edeltävälle tasolle”, Mikkonen kommentoi.

Avoimia työpaikkoja on yhä paljon tarjolla ja yritykset raportoivat työvoimapulasta. Samalla lomautettujen määrä on laskenut normaalitasolle koronakriisin aiheuttaman nopean kasvun jälkeen.

Vaikka työllisyys onkin Suomessa hyvä, taloussuhdanteen heikkeneminen alkaa hiljalleen näkyä myös työmarkkinoilla. Säästöpankkiryhmä arvioi, että Suomen työttömyys nousee hieman vuonna 2023, viime vuoden 6,8 %:sta 7,4 %:iin. Lomautusten määrä kasvaa myös.

”Emme usko, että työmarkkinatilanteessa nähdään suurta heikkenemistä tänä vuonna. Työvoimapula on vaivannut yrityksiä jo niin pitkään, että osaavista työntekijöistä halutaan pitää kiinni, mikäli taantuma jää lyhytkestoiseksi”, Mikkonen painottaa.

Asuntomarkkinoilla piristystä vuoden jälkipuoliskolla

Siinä missä korona kuumensi asuntomarkkinat, ja kauppamäärät sekä asuntojen hinnat nousivat poikkeuksellisen paljon, viime vuonna meno kääntyi päinvastaiseksi. Korkotason ja kustannusten nousu sai asunnonostajat varpailleen, ja asuntojen kauppamäärät putosivat loppuvuonna selvästi. Myös asuntojen hinnat kääntyivät laskuun.

”Odotamme asuntojen hintojen laskevan 4–6 % vuonna 2023”, Mikkonen toteaa. ”Asunnon omistajia tämä varmasti harmittaa, mutta toisaalta hintojen lasku tarjoaa ensiasunnon ostajille aiempaa houkuttelevampia ostomahdollisuuksia.”

”Kuluttajien varovaisuus jatkuu vielä alkuvuoden ja meno asuntomarkkinoilla pysyy vaisuna. Hiljalleen ihmiset kuitenkin sopeutuvat kohonneeseen korkotasoon, ja vuoden jälkipuoliskolla on odotettavissa pientä piristystä”, Mikkonen lisää.

Oman talouden suunnittelu entistä tärkeämpää

Viime vuonna kotitalouksien ostovoimassa nähtiin poikkeuksellisen raju pudotus. Samalla, kun palkansaajien ansiot nousivat vajaan 3 %:n tahtia, yleinen hintataso nousi yli 7 %. Tämän ansiosta samalla rahalla saa vähemmän kuin ennen. Ostovoima on viimeksi laskenut näin paljon 70-luvulla, ja heikko ostovoima jatkuu edelleen ainakin alkuvuoden.

”Kotitaloudet joutuvat nyt sopeutumaan nousseisiin hintoihin ja korkeampiin korkoihin. Mikäli sopeutumista haluaa nopeuttaa ja samalla pitää huolta taloudellisesta hyvinvoinnistaan, kannattaa oman talouden suunnittelu aloittaa pikapikaa”, Mikkonen kehottaa.

Oman talouden suunnittelussa kannattaa aloittaa perusasioista.

”Käytettävissä olevat tulot, menot, säästöt ja velat kannattaa käydä läpi perinpohjaisesti. Suunnitelman kirkastuessa voi huomata, että käytössä onkin enemmän – tai vähemmän –rahaa kuin on kuvitellut”, Mikkonen muistuttaa.

Oman talouden arvioinnissa ja suunnittelussa kannattaa kääntyä ammattilaisen, kuten pankin puoleen. Säästöpankkiryhmällä on oman talouden suunnittelua varten veloitukseton Oman talouden tuokio, jossa oma taloudellinen tilanne käydään perusteellisesti läpi ja tehdään suunnitelma taloudellisen hyvinvoinnin edistämiseksi.

”Asioiden läpikäynti ulkopuolisen kanssa auttaa näkemään asioita toisesta näkökulmasta sekä helpottaa vähentämään oman talouden ympärille mahdollisesti kertyneitä huolia”, Mikkonen lisää.

Oman talouden tuokion voi varata tästä: https://www.saastopankki.fi/fi-fi/asiakaspalvelu/yhteydenottokanavat/oman-talouden-tuokio

Lisätiedot:
Henna Mikkonen
Säästöpankkiryhmän pääekonomisti
henna.mikkonen@saastopankki.fi, 040 564 7918

Linkki: Säästöpankin kotitalouksien suhdannekatsaus 1/2023

Säästöpankkiryhmän suhdannekatsauksessa tarkastellaan Suomen taloudessa vallitsevia asioita, jotka vaikuttavat erityisesti kotitalouksien taloustilanteeseen. Näitä ovat mm. työmarkkinoiden tilanne, ansiotasojen kehitys, hintojen nousu, asuntomarkkinoiden tilanne sekä kotitalouksien velkaantumiseen ja varallisuuteen vaikuttavat tekijät.

Säästöpankkiryhmä on edistänyt yksilön ja yhteisön taloudellista hyvinvointia jo 200 vuoden ajan. Tahdomme, että meidät tunnetaan rohkeudesta, asiantuntijuudesta ja intohimosta tehdä erinomaista asiakastyötä. Säästöpankkiryhmän muodostavat paikalliset Säästöpankit ympäri Suomen sekä Säästöpankkikeskus. Tarjoamme asiakkaillemme kattavien vähittäispankkipalvelujen lisäksi sijoittamisen, kodinvaihdon ja vakuuttamisen palveluja.