Uutta Säästöpankista: Vihreä laina yrityksille

Säästöpankin uusi vihreä lainatuote tukee yritysten kestävää kehitystä mahdollistavia investointeja. Säästöpankin yritysasiakkaat voivat saada rahoitusta normaalia alhaisemmalla korkomarginaalilla, mikäli rahoitettava investointi esimerkiksi kohdistuu uusiutuvaan energiaan tai parantaa energiatehokkuutta.

Säästöpankki on lanseerannut yritysasiakkailleen uuden ilmasto- ja ympäristölainatuotteen, joka on tarkoitettu vihreän ja kestävän liiketoiminnan investointeihin. Vihreä yrityslaina jatkaa Säästöpankkiryhmän panostusta yritysasiakkaidensa palvelutarjonnan vahvistamiseksi. Vuonna 2023 lanseerattiin yrityspankkikonsepti sekä kassavahti ja tämän vuoden maaliskuusta lähtien asiakkaat ovat voineet hakea monia etuja sisältävää Visa Business Credit -luottokorttia.

Vihreä yrityslaina on tarkoitettu suomalaisille yrityksille, jotka edistävät ympäristön kannalta kestäviä investointeja. Lainan avulla yritykset voivat edistää uusiutuvien energialähteiden käyttöä, energiatehokkuutta, siirtymistä kiertotalouteen tai vähäpäästöiseen talouteen. Vihreä yrityslaina tukee osaltaan Säästöpankkiryhmän vastuullista luotonantoa ja osallistumista kestävyystoimiin, joissa tavoitteena on mm. rahoituksen hinnoittelulla ohjata yrityksiä toteuttamaan investointeja vihreään siirtymään.

Millaisiin hankkeisiin vihreä yrityslaina sopii?

Lainan myöntämisessä huomioidaan ympäristön, yritysvastuun ja hyvän hallintotavan, eli ns. ESG-kriteerien, toteutuminen. Rahoitettava hanke ja hakijayritys arvioidaan tapauskohtaisesti hakemusprosessin aikana ja niiden tulee täyttää Säästöpankin asettamat kriteerit vihreälle lainalle. Kriteerien täyttyessä laina voidaan myöntää tavanomaista lainaa edullisemmin ehdoin.

”Tahdomme Säästöpankkiryhmässä edesauttaa investointeja, joiden ilmastovaikutukset ovat positiivisia. Suomalaisten yritysten investoinnit vihreään siirtymään ovatkin konkreettisia vastuullisuustekoja, jotka vahvistavat positiivista mielikuvaa yrityksestä. Parhaimmillaan investoinnit voivat myös avata kokonaan uusia liiketoimintamahdollisuuksia, mikä on pankin ja yrityksen yhteinen etu”, kertoo yritysasiakkaiden liiketoimintajohtaja Manu Kauppila Säästöpankkikeskuksesta.

Säästöpankin vihreä yrityslaina voidaan myöntää esimerkiksi investointeihin, joiden tarkoituksena on energiatehokkuuden parantaminen. Näihin kuuluvat myös uusiutuvan energian, kuten aurinkoenergian ja tuulivoiman, käyttöönottoon liittyvät toimet tai uusiutuvan energian tuotteiden valmistus. Lisäksi vähäpäästöisten ajoneuvojen hankinta, infran rakentaminen sekä kestävän metsä- tai maatalouden investoinnit ovat soveltuvia kohteita.

Lainalle voi hakea Finnveran takauksen tai lainaa voi hakea yhteisrahoituksena Finnveran Ympäristö- ja Ilmastolainan kanssa. Tarkemmat ehdot ja lisätietoa saa paikallisesta Säästöpankista.

Vastuullisuus olennainen osa Säästöpankkiryhmän toimintaa

Säästöpankkiryhmässä tehdään jatkuvasti konkreettisia tekoja vastuullisuuden ja kestävien toimien kehittämiseksi. Vihreän yrityslainan lisäksi Säästöpankin valikoimissa on energialaina, jonka avulla henkilöasiakkaat voivat parantaa kotiensa energiatehokkuutta. Säästöpankkiryhmä lahjoittaa myös osan tuloksestaan paikallisen hyvinvoinnin tukemiseen, vuonna 2023 summa kohosi yli 2 miljoonaan euroon.

Säästöpankkiryhmä selvittää myös sidosryhmiensä ajatuksia vastuullisuudestaan vuosittain vastuullisuuskyselyllä. Huhtikuussa 2024 tehtyyn kyselyyn tuli noin 4000 vastausta eri sidosryhmiltä: henkilö- ja yritysasiakkailta, yhteistyökumppaneilta sekä Säästöpankkiryhmän henkilöstöltä.

Kyselyn perusteella yli 40 % vastanneista yritysasiakkaista oli tunnistanut energiankulutuksen yhdeksi kolmesta merkittävimmistä vastuullisuuteen liittyvästä riskeistään. Lisäksi noin 30 % yritysasiakkaista oli tunnistanut veden ja materiaalinkulutuksen merkittäväksi vastuullisuusriskikseen. Yritysasiakkaille nousi kiinnostavimmaksi Säästöpankin uudeksi kehitettäväksi palveluksi vastuullinen yrityslainatakaus, johon nyt lanseerattu vihreä yrityslaina vastaa. Yrityslainatakauksen avulla yritysten on mahdollista toteuttaa esim. energiansäästöinvestointeja, joiden avulla voidaan pienentää energiatehokkuuteen liittyviä riskejä.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Manu Kauppila

Yritysasiakasliiketoiminnan johtaja

manu.kauppila@saastopankki.fi

+358 50 571 0936

Säästöpankkiryhmä on edistänyt yksilön ja yhteisön taloudellista hyvinvointia jo yli 200 vuoden ajan. Tahdomme, että meidät tunnetaan rohkeudesta, asiantuntijuudesta ja intohimosta tehdä erinomaista asiakastyötä. Jaamme osan tuloksestamme paikallisen yhetisön hyvinvointiin, koulutukseen ja tutkimukseen. Säästöpankkiryhmän muodostavat paikalliset Säästöpankit ympäri Suomen sekä Säästöpankkikeskus. Tarjoamme asiakkaillemme kattavien vähittäispankkipalvelujen lisäksi sijoittamisen, kodinvaihdon ja vakuuttamisen palveluja.