Nytt från Sparbanken: Gröna lån för företag

Sparbankens nya gröna låneprodukt stöder investeringar som möjliggör företagens hållbara utveckling. Sparbankens företagskunder kan få finansiering med en lägre räntemarginal än normalt, om till exempel den investering som ska finansieras är inriktad på förnybar energi eller förbättrar energieffektiviteten.

Sparbanken har lanserat en ny klimat- och miljölåneprodukt för sina företagskunder som är avsedd för gröna och hållbara investeringar i verksamheten. Det gröna företagslånet är en fortsättning på Sparbanksgruppens satsning på stärkandet av tjänsteutbudet för företagskunder. År 2023 lanserades företagsbankskonceptet och kassavakten och sedan mars i år har kunderna kunnat ansöka om ett Visa Business Credit-kreditkort som har många fördelar.

Det gröna företagslånet är avsett för finländska företag som främjar miljömässigt hållbara investeringar. Med lånet kan företag främja användningen av förnybara energikällor, energieffektivitet, övergången till en cirkulär ekonomi eller utsläppssnål ekonomi. Det gröna företagslånet stöder för sin del Sparbanksgruppens ansvarsfulla kreditgivning och deltagande i hållbarhetsåtgärder, där målet är att bland annat genom finansieringsprissättning vägleda företag i att investera i den gröna omställningen.

För vilken typ av projekt lämpar sig det gröna lånet?

Vid beviljandet av lånet beaktas huruvida kriterierna för miljö, företagsansvar och god förvaltning, dvs. de så kallade ESG-kriterierna, tillgodoses. Det finansierade projektet och det sökande företaget utvärderas från fall till fall under ansökningsprocessen och måste uppfylla de kriterier som Sparbanken fastställt för gröna lån. Tillgodoses kriterierna kan lånet beviljas på förmånligare villkor än ett vanligt lån.

”Vid Sparbanksgruppen vill vi främja investeringar som har en positiv inverkan på klimatet. De finländska företagens investeringar i den gröna omställningen är därför konkreta ansvarsgärningar som stärker den positiva bilden av företaget. I bästa fall kan investeringarna också öppna helt nya affärsmöjligheter, vilket är i bankens och företagets gemensamma intresse”, säger Manu Kauppila, affärsverksamhetsdirektör för företagskunder vid Sparbanksgruppen.

Sparbankens gröna företagslån kan beviljas till exempel för investeringar som syftar till att förbättra energieffektiviteten. Detta omfattar även åtgärder som hänför sig till utbyggnad av förnybar energi, till exempel solenergi och vindkraft, eller produktion av förnybara energiprodukter. Dessutom är anskaffning av utsläppssnåla fordon samt byggande av infrastruktur och investeringar i hållbart skogsbruk eller jordbruk lämpliga mål.

Det är möjligt att ansöka om Finnveras borgen för lånet eller så kan lånet ansökas som medfinansiering till Finnveras miljö- och klimatlån. Mer detaljerade villkor och mer information kan erhållas från lokala Sparbank.

Ansvar är en väsentlig del av Sparbanksgruppens verksamhet

I Sparbanksgruppen vidtas ständigt konkreta åtgärder för att utveckla ansvaret och hållbara åtgärder. Förutom det gröna företagslånet erbjuder Sparbanken ett energilån som gör det möjligt för privatkunder att förbättra energieffektiviteten i sina hem. Sparbanksgruppen donerar också en del av sin vinst till stöd för det lokala välbefinnandet, år 2023 steg beloppet till över 2 miljoner euro.

Sparbanksgruppen utreder också sina intressenters idéer om ansvar årligen med en ansvarsundersökning. I undersökningen i april 2024 inkom cirka 4 000 svar från olika intressenter: privat- och företagskunder, samarbetspartner och personal inom Sparbanksgruppen.

Enligt undersökningen hade mer än 40 procent av de företagskunder som svarade identifierat energiförbrukning som en av sina tre mest betydande hållbarhetsrisker. Dessutom hade cirka 30 procent av företagskunderna identifierat vatten- och materialförbrukning som en betydande ansvarsrisk. För företagskunderna var den intressantaste nya tjänsten som Sparbanken utvecklar den ansvarsfulla företagslånegarantin, som det nu lanserade gröna företagslånet är ett svar på. Med hjälp av företagslånegarantin kan företag till exempel genomföra energibesparande investeringar, som kan användas för att minska risker förknippade med energieffektivitet.

Mer information och intervjuer:

Manu Kauppila

Affärsverksamhetsdirektör för företagskunder

manu.kauppila@saastopankki.fi

+358 50 571 0936

Sparbanksgruppen har främjat individens och samhällets ekonomiska välstånd i redan 200 år. Vi vill att man känner oss för vårt mod, vår expertis och passion att göra ett utmärkt kundarbete. Vi donerar en del av vårt resultat för att stödja den lokala välfärden. Sparbanksgruppen utgörs av lokala Sparbanker i olika delar av Finland samt Sparbankscentralen. Förutom heltäckande banktjänster för konsumenter erbjuder vi våra kunder tjänster för placering, byte av hem och försäkringar.