Saga Furs Oyj:n puolivuosikatsaus 1.11.2018–30.4.2019

Saga Furs Oyj puolivuosikatsaus 27.6.2019 klo 15.10

SAGA FURS OYJ:N ENSIMMÄINEN PUOLIVUOSIKAUSI OLI TAPPIOLLINEN

Tämä on tiivistelmä Saga Furs Oyj:n julkaisemasta puolivuosikatsauksesta. Kokonaisuudessaan katsaus on tämän tiedotteen liitteenä ja yhtiön internetsivulla www.sagafurs.com.

KESKEISTÄ ENSIMMÄISELTÄ PUOLIVUOSIKAUDELTA (1.11.2018–30.4.2019)

• Saga Furs Oyj:n välitysmyynnin arvo laski 30.4.2019 päättyneellä puolivuosikaudella 20 prosenttia edellisestä vastaavasta puolivuosikaudesta ja oli 127 miljoonaa euroa (159 MEUR).
  • Yhtiö välitti puolivuosikauden aikana 3,3 miljoonaa nahkaa (4,0 milj.). Välitetty minkinnahkamäärä laski 22 prosenttia yhtiön päätettyä jättää osan nahoista myymättä maaliskuun huutokaupassa. Välitetty ketunnahkamäärä sen sijaan oli vertailukauden tasolla.
  • Minkinnahkojen hintataso laski 15 prosenttia ja ketunnahkojen 4 prosenttia vertailukaudesta.
  • Konsernin liikevaihto laski 10 prosenttia edellisestä vastaavasta puolivuosikaudesta ja oli 20,7 miljoonaa euroa (23,0 MEUR).
  • Liiketoiminnan vertailukelpoiset kulut laskivat 4 prosenttia vertailukaudesta ja olivat 26,8 miljoonaa euroa (27,9 MEUR). Tämän lisäksi IFRS 15 -standardin vaikutus pienensi liiketoiminnan kuluja 1,9 miljoonaa euroa.
  • Konsernin liiketulos oli 3,8 miljoonaa euroa tappiollinen (4,6 MEUR tappiollinen).
  • Konsernin nettorahoitustuotot kasvoivat 19 prosenttia ja olivat 2,0 miljoonaa euroa (1,7 MEUR).
  • Konsernin tulos ennen veroja oli 1,8 miljoonaa euroa tappiollinen (2,9 MEUR tappiollinen).
  • Konsernin vertailukelpoinen tulos oli 3,1 miljoonaa euroa tappiollinen (2,9 MEUR tappiollinen). IFRS 9 ja 15 -standardien vaikutus paransi tulosta 1,6 miljoonaa euroa, jonka jälkeen puolivuosikauden tulos oli 1,5 miljoonaa euroa tappiollinen.
  • Osakekohtainen tulos oli -0,42 euroa (-0,82 EUR).

KONSERNIN AVAINLUKUJA

11/184/1911/17–4/1811/17–10/18
 6 kk6 kk12 kk
Välitysmyynnin arvo, MEUR126,6158,5314,4
Välitetty nahkamäärä, 1.000 kpl3 2573 9779 341
Liikevaihto, MEUR20,723,045,7
Liiketulos, MEUR-3,8-4,6-4,5
Tulos ennen veroja, MEUR-1,8-2,9-1,7
Osakekohtainen tulos, EUR-0,42-0,82-0,43
Oman pääoman tuotto, (ROE) %-1,7 %-3,2 %-1,7 %
Sijoitetun pääoman tuotto, (ROI) %-0,9 %-1,6 %-0,5 %

OLENNAISET TAPAHTUMAT KATSAUSKAUDEN PÄÄTTYMISEN JÄLKEEN

Saga Furs Oyj järjesti 10.–17.6.2019 huutokaupan, johon osallistui yli 450 ostajaa kaikilta markkina-alueilta. Huutokaupassa välitettiin 2,7 miljoonaa minkinnahkaa (2,9 milj.), 560 000 ketunnahkaa (640 000), 36 000 suomensupinnahkaa (28 000) ja 32 000 karakul-lampaannahkaa (27 000). Huutokaupan välitysmyynnin arvoksi muodostui 100 miljoonaa euroa (6/2018: 106 MEUR).

Kuluvalla tilikaudella on tähän mennessä myyty 1,5 miljoonaa ketunnahkaa (1,6 milj.). Ketunnahkojen keskihinta on 67 euroa, joka on samalla tasolla kuin viime kauden vastaavana ajankohtana. Minkinnahkoja on myyty tähän mennessä 4,9 miljoonaa (5,7 milj.). Minkinnahkojen keskihinta on toistaiseksi ollut 20 euroa, joka on noin 10 prosenttia viime kauden vastaavaa ajankohtaa alhaisempi. Kuluvan tilikauden välitysmyynnin arvo on kolmen ensimmäisen huutokaupan jälkeen 227 miljoonaa euroa, joka on 14 prosenttia viime tilikauden vastaavaa ajankohtaa vähemmän.

KATSAUS LOPPUTILIKAUTEEN

Saga Furs Oyj järjestää tilikauden viimeisen huutokaupan 15.–20.9. Kesäkuun huutokaupassa myymättä jätetyistä noin 1,3 miljoonasta minkinnahasta vajaa puolet on tarkoitus tarjota uudelleen syyskuun huutokaupassa ja siirtää loput suoraan tilikaudelle 2019/2020. Kokonaisuudessaan syyskuun huutokaupassa tarjotaan 1,7 miljoonaa minkinnahkaa. Ketun- ja suomensupinnahkoja on tarkoitus tarjota 560 000. Syyskuun huutokauppa poikkeaa aiempien vuosien tapaan kauden muista huutokaupoista siten, että huomattava osa tarjonnasta koostuu kevätnahoista ja muista alempiin laatuluokkiin kuuluvista nahoista. Markkinatilanteen kehitys riippuu ennen kaikkea Kiinassa käytävän raaka-aine- ja pukinekaupan käynnistymisestä kesän ja alkusyksyn aikana.

Koko tilikauden henkilöstökulujen arvioidaan olevan edellisen tilikauden tasolla. Yhtiö olettaa seuraavalle tilikaudelle siirtyvän lajitellun kokonaisnahkamäärän olevan samalla tasolla kuin edellisenä vuonna, jolloin IFRS 15 -standardin tuoma muutos ei vaikuta olennaisesti henkilöstökuluihin koko tilikauden tasolla. Luottotappioiden kirjauskäytännön muuttuminen IFRS 9 -standardin käyttöönoton seurauksena vaikuttaa olennaisesti liiketoiminnan muihin kuluihin sisältyviin ostajaluottotappioihin ja rahoituskuluihin sisältyviin tuottajaluottotappioihin. Odotettavissa oleviin luottotappioihin perustuva varaus taseessa vähentää tilikaudella kirjattavien luottotappioiden vaikutusta konsernin tulokseen ja luottotappioiden kuluvaikutuksen ennakoidaan pienenevän edellisestä tilikaudesta. Yhtiö arvioi koko tilikauden tuloksen pysyvän edellisen tilikauden tapaan tappiollisena.

Vantaalla 27.6.2019

HALLITUS