Saga Furs Oyj:s halvårsrapport för perioden 1.11.2018–30.4.2019

Saga Furs Oyj halvårsrapport 27.6.2019 kl 15.10

SAGA FURS OYJ:S FÖRSTA HALVÅRSPERIOD UPPVISADE FÖRLUST

Detta är ett sammandrag av Saga Furs Oyj:s publicerade halvårsrapport. Halvårsrapporten i sin helhet är bifogad detta börsmeddelande samt finns tillgänglig på bolagets internetsidor www.sagafurs.com

CENTRALT UNDER DEN FÖRSTA HALVÅRSPERIODEN (1.11.2018–30.4.2019)

• Under halvårsperioden som avslutades den 30.4.2019 minskade värdet på Saga Furs Oyj:s förmedlingsförsäljning med 20 procent jämfört med föregående motsvarande halvårsperiod till 127 miljoner euro (159 MEUR).
  • Under översiktsperioden förmedlade bolaget 3,3 miljoner skinn (4,0 milj.). Antalet förmedlade minkskinn sjönk med 22 procent då bolaget beslöt att lämna en del av skinnen osålda vid marsauktionen. Antalet förmedlade rävskinn var dock på samma nivå som jämförelseperioden.
  • Prisnivån på minkskinn sjönk 15 procent och på rävskinn 4 procent från jämförelseperioden.
  • Koncernens omsättning sjönk 10 procent jämfört med föregående motsvarande halvårsperiod och var 20,7 miljoner euro (23,0 MEUR).
  • De jämförbara rörelsekostnaderna minskade med 4 procent från jämförelseperioden och uppgick till 26,8 miljoner euro (27,9 MEUR). Därutöver minskade rörelsekostnaderna med 1,9 miljoner euro som en följd av IFRS 15-standardens inverkan.
  • Koncernens rörelseresultat uppvisade en förlust på 3,8 miljoner euro (4,6 MEUR förlust).
  • Koncernens netto finansiella intäkter ökade med 19 procent och var 2,0 miljoner euro (1,7 MEUR).
  • Koncernens resultat före skatter uppvisade 1,8 miljoner euro förlust (2,9 MEUR förlust).
  • Koncernens jämförbara resultat uppvisade en förlust på 3,1 miljoner euro (2,9 MEUR förlust). Effekterna av IFRS 9 och IFRS 15-standarderna förbättrade resultatet med 1,6 miljoner euro, varefter halvårsperiodens resultat uppvisade 1,5 miljoner euro förlust.
  • Resultatet per aktie var -0,42 euro (-0,82 EUR).

KONCERNENS NYCKELTAL

11/184/19 11/17–4/18 11/17–10/18
  6 mån 6 mån 12 mån
Värdet på förmedlingsförsäljningen, MEUR 126,6 158,5 314,4
Antalet förmedlade skinn, 1.000 st. 3 257 3 977 9 341
Omsättning, MEUR 20,7 23,0 45,7
Rörelseresultat, MEUR -3,8 -4,6 -4,5
Resultat före skatter, MEUR -1,8 -2,9 -1,7
Resultat per aktie, EUR -0,42 -0,82 -0,43
Avkastning på eget kapital, (ROE) % -1,7 % -3,2 % -1,7 %
Avkastning på investerat kapital, (ROI) % -0,9 % -1,6 % -0,5 %

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER UTGÅNGEN AV ÖVERSIKTSPERIODEN

Saga Furs Oyj ordnade en auktion den 10–17 juni 2019, i vilken deltog över 450 köpare från alla marknads­områden. Under auktionen förmedlades 2,7 miljoner minkskinn (2,9 milj.), 560 000 rävskinn (640 000), 36 000 finnsjubbskinn (28 000) och 32 000 karakul-lammskinn (27 000). Värdet på auktionens förmedlings­försäljning var 100 miljoner euro (6/2018: 106 MEUR).

Under innevarande räkenskapsperiod har hittills sålts 1,5 miljoner rävskinn (1,6 milj.). Medelpriset på rävskinnen är 67 euro, vilket är samma nivå som vid motsvarande tidpunkt i fjol. Hittills har sålts 4,9 miljoner minkskinn (5,7 milj.). Medelpriset på minkskinnen har hittills varit 20 euro, vilket är ca 10 procent lägre jämfört med motsvarande tidpunkt i fjol. Under innevarande räkenskapsperiod är värdet på förmedlingsförsäljningen efter de tre första auktionerna 227 miljoner euro, vilket är 14 procent mindre jämfört med motsvarande tidpunkt under föregående räkenskapsperiod.

ÖVERSIKT AV ÅTERSTODEN AV RÄKENSKAPSPERIODEN

Saga Furs Oyj ordnar räkenskapsperiodens sista auktion den 15-20.9.2019. Bolaget har för avsikt att på nytt bjuda ut ca hälften av de ca 1,3 miljoner minkskinn som förblev osålda vid juniauktionen, och överföra resten direkt till räkenskapsperioden 2019/2020. Totalt omfattar septemberauktionens utbud 1,7 miljoner minkskinn. Utbuden av räv- och finnsjubbskinn kommer att omfatta 560 000 skinn. Liksom under tidigare år avviker septemberauktionen från de övriga auktionerna såtillvida att en betydande del av utbuden består av vårskinn och övriga skinn från sämre kvalitetsklasser. Marknadslägets utveckling beror framför allt på hur handeln med råvaror och plagg i Kina kommer i gång under sommaren och hösten.

Räkenskapsperiodens totala personalomkostnader beräknas vara på samma nivå som under föregående räkenskapsperiod. Bolaget förväntar sig att den totala mängd sorterade skinn som överförs till nästa räkenskapsperiod är på samma nivå som i fjol, i vilket fall ändringen i enlighet med IFRS 15-standarden inte väsentligt påverkar personalkostnaderna under hela räkenskapsperioden. Förändringarna av redovisningspraxis för kreditförluster till följd av ibruktagandet av IFRS 9-standarden kommer att väsentligt påverka köparkreditförlusterna som ingår i de övriga rörelsekostnaderna samt farmarkreditförlusterna som ingår i de finansiella kostnaderna. Reserveringen för förväntade kreditförluster i balansen minskar effekterna på koncernens resultat av kreditförluster som redovisas under räkenskapsperioden, och kreditförlusternas kostnadseffekt förväntas minska jämfört med föregående räkenskapsperiod. Bolaget bedömer att hela räkenskapsperiodens resultat kommer att uppvisa förlust i likhet med föregående räkenskapsperiod.

Vanda den 27.6.2019

STYRELSEN

Tilläggsinformation:
Vice verkställande direktör Juha Huttunen, tel. 09 849 8326, juha.huttunen@sagafurs.com

www.sagafurs.com