Sisäpiiritieto: Saga Fursin huutokaupan välitysmyynnin arvo 128 miljoonaa euroa

Saga Furs Oyj, sisäpiiritiedote 28.5.2024 klo 17.25

Saga Fursin toukokuun huutokauppa päättyi tänään 28.5. Huutokauppaan osallistui yli 300 ostajaa kaikilta päämarkkinoilta, ja valtaosa ostoista tehtiin Kiinaan. Lisäksi nahkoja ostettiin Etelä-Koreaan, Turkkiin, Kreikkaan ja länsimaiselle muotiteollisuudelle.

Huutokaupan välitysmyynnin arvo oli 128 miljoonaa euroa (6/2023: 111 milj. euroa). Nyt tarjottu nahkamäärä oli selkeästi pienempi kuin viime vuoden vastaavassa huutokaupassa.

Tarjolla olleista 3,8 miljoonasta minkinnahasta myytiin 96 % ja 316 000 ketun- ja suomensupinnahasta 50 %. Syyskuussa 2023 alkanut minkinnahkojen myönteinen hintakehitys jatkui, ja hinnat nousivat keskimäärin 6 % maaliskuun 2024 huutokaupasta. Ketun- ja suomensupinnahkojen hintoihin vaikuttaa edelleen markkinoiden heikko kysyntä.

”Valtaosassa minkinnahkatyypeistä hintataso vahvistui tuottajille kannattavaksi useamman hankalan vuoden jälkeen. Onnistunutta minkkihuutokauppaa seurannut ketunnahkojen myynti jäi vaimeaksi kaikissa tarjolla olleissa tyypeissä. Ketunnahkojen hintatason puolustamiseksi osa nahoista jätettiin myymättä ja myyntiprosentti jäi alhaiseksi”, Saga Fursin toimitusjohtaja Markus Gotthardt sanoo.

Yhtiö järjestää seuraavan huutokaupan syyskuussa 2024.

Myyntijohtaja Mikko Hovén, puh. 050 340 4679

www.sagafurs.com